Sadeldjungel! Vad passar min häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare atmosphere
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 0
  • Visningar Visningar 821
A

atmosphere

Har just nu en (ful och vidrig) utprovad Stübben allround mot hopp som jag använder som tillfällig hoppsadel. Kruxet är att den sitter PERFEKT på min häst, men det är jag som ryttare som inte trivs i den. Den är stenhård, skitful, gammal och det finns inte ens hål att sätta det överblivna stiglädret i. Den är för kort i sitsen för min bakdel vilket gör att jag inte kan komma ner i sadeln så som jag vill samt att jag hamnar i stolsits. Kan helt enkelt inte rida normalt i den.

Sitter alltså och ska leta ny sadel åt hästskrället, en som passar mig som ryttare också. Vi måste ju båda trivas ;)

Ska givetvis kontakta min sadelutprovare också, men såhär en söndagkväll kan jag ju fråga här sålänge.

Vilka märken respektive storlekar per märke tror ni passar min häst? Enligt min sadelutprovare har han "det perfekta sadelläget", och bomvidderna brukar vara normal mot det smalare hållet. På dressyrsadeln (en passier) har han bomvidd 30 (om jag inte misstar mig helt och hållet!?).

Ska leta upp listan med märken och storlekar på dressyrsadlar som vi fick senast vi provade ut. Vill aldrig mer ha en Stübben. Vill dock inte heller bli ruinerad, så tittar regelbundet på beg. marknaden.

Någon som har erfarenhet av Pessoasadlar? Bruno Delgrange? Passier hopp? Prestige? CWD?

Vilken sadel är "bäst"? Vad är mest värt att lägga ned pengar på?

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 659
Senast: Zata
·
Utrustning Hej. Jag håller på att leta ny sadel till min häst då min nuvarande, prestige Meredith D, inte passar min häst längre trots att jag...
Svar
2
· Visningar
11 743
Senast: Lemeie
·
Utrustning Jag blir snart galen. Vi har letat och letat och letat men det tycks vara omöjligt att hitta en sadel som passar både mig och...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Larka
·
Utrustning Är på jakt efter dressyrsadel till mitt fullblod av modell grövre. Han har mycket manke och, enligt mig, aningens svängd rygg. Något...
Svar
6
· Visningar
6 635
Senast: IterBis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Valp 2025