sadeldjungle

alexvb

Trådstartare
Några veckor sen köpte jag en Nordis, en jättefin och snäll tjej. Jag fick även hennes sadel, men den är för smal , lite sned, och i dåligt skick (dåligt uppstoppad) och jag tänker inte att använda den. Även om den glider inte.
Sen des har jag provat på några sadel t.e. star trekk (för kort, för stelt och inte stabilt på henne), en ny barefoot atlanta, men den ligger inte stabilt heller och jag har även provat barefoot cherokee, som ligger på var nordsvensk travare (jättefint) med samman resultat.

Hästen är väll lite sned (något vi ska jobba på)och alla sadlar glidar till vänstar.

Hon är bred, rund :o, utan manke och har en svängd rygg och jag vet inte vad jag ska prova på nu.

Jag har redan sättat ut en annons för att kolla om någon i närheten had en bred sadel som jag kan prova på, men kanske har även ni en idé.

Sv: sadeldjungle

lite sent men...

en bild

shack001.jpg

Sadlar som legat på mina kallblod är:

Thorowgood T6 Dressyr och hopp
Tekna Dressyr
Princeville hopp

JAg skulle rekomendera dig att åka till en sadelutprovare för att hitta sadel. Iom hästen är sned så kan det vara så att du inte ska ha sadel på den fören den är jämn igen.

Varför är hästen sned?

Det där blir inte lätt. Nu ligger det iofs ett schabrak i vägen men det ser ut som att sadelläget är rakt. Troligen kommer hon ju dessutom upp mer med ryggen under arbete och kräver en rak sadel.

Dock kan jag tänka mig att allt du provar blir för smalt. Ta hjälp av en duktig utprovare och prova Griffins bredaste samt Jensen Exmoor (som kan värmas om för att bli riktigt bred). Alla andra märken behöver nog specialbeställning.
Annars är det bara bomlöst jag kan tänka mig funkar. Att de inte ligger stabilt beror på att du har för dålig balans. Rid med bomlöst ett tag så kommer det bli bättre. Jag hade bomlöst i flera år till en häst som är lika bred som din samt att jag knappt spände gjorden, sadeln låg helt still oavsett om min häst var snäll som ett lamm eller satte av i krumelurhopp...

Det där blir inte lätt. Nu ligger det iofs ett schabrak i vägen men det ser ut som att sadelläget är rakt. Troligen kommer hon ju dessutom upp mer med ryggen under arbete och kräver en rak sadel.

Dock kan jag tänka mig att allt du provar blir för smalt. Ta hjälp av en duktig utprovare och prova Griffins bredaste samt Jensen Exmoor (som kan värmas om för att bli riktigt bred). Alla andra märken behöver nog specialbeställning.
Annars är det bara bomlöst jag kan tänka mig funkar. Att de inte ligger stabilt beror på att du har för dålig balans. Rid med bomlöst ett tag så kommer det bli bättre. Jag hade bomlöst i flera år till en häst som är lika bred som din samt att jag knappt spände gjorden, sadeln låg helt still oavsett om min häst var snäll som ett lamm eller satte av i krumelurhopp...

Jag har ridat mina hästar innan bomlös och rider även min mans häst med en bomlös sadel, så jag tror nog inte att det beror på mig. Barefoten ligger ganska bra och stabilt på var annar häst.
Den bara inte funker hos denna hästen.

Jag hade ingen bild utan schabrak men hon är absolut inte rakt i ryggen, Hon är rätt svängt, men det sins inte riktigt på bild. Dessutom är hon lite överbygt.
Så en rakt sadel bli det nog inte
Vet inte om griffin är rakt?

Sadlar som legat på mina kallblod är:

Thorowgood T6 Dressyr och hopp
Tekna Dressyr
Princeville hopp

JAg skulle rekomendera dig att åka till en sadelutprovare för att hitta sadel. Iom hästen är sned så kan det vara så att du inte ska ha sadel på den fören den är jämn igen.

Varför är hästen sned?

Jag kollade sadelprovare men hittade till nu ingen bra sadelprovare i trakten.
Jag vet inte varför hästen är sned, men jag antar att det beror på hennes sadel..
Jag köpte henne med sadel, men sadeln var sned, för smal och jätte jätte dåligt uppstoppad. Vet. kollade hennes rygg och sadel och förståd inte att sadeln blev använd till henne. Kan nog vara att hon började kompensera med hennes krops pga dåligt lage sadeln.
Men jag vet inte säkert. Hon är kollad up helt och hållat och det är bara musklar som har utvecklad sig på fel sätt och det går att träna bort. Det behövs bara lite tid och träning.

Men visst är det en extra problem med att hitta rätt sadeln.

Jag ska kolla up de sadlar du har använd.

Ja men även om hon är lite överbyggd så kan sadelläget vara rakt under arbete.
Griffin är absolut inte spikrak, så behöver hon en liten böjd bom finns den att prova.

Ja men även om hon är lite överbyggd så kan sadelläget vara rakt under arbete.
Griffin är absolut inte spikrak, så behöver hon en liten böjd bom finns den att prova.

Jå men hon har även en svängd rygg (som inte sins så tydligt på bilden) och de bli just nu inte rakt när riden (vi tar det lugn) och sadeln ska jag inte forma en bro.
Men det går ju altid att kolla hur en griffin ligger.

Om du vill fortsätta med bomlöst kan det kanske vara en idé att se över snedheterna och lägga i lite extra paddning i den muskelfattiga sidan av manken?
Det kan ju också vara så att hon är ojämn i kroppen och arbetar ojämnt med bakbenen, de brukar putta över ryttaren till ena sidan då hur rakt sadlad de än är. Något man bör se över eventuella fysiska anledningar till (skulle jag ha gjort oavsett med ny häst, för att få en bra start) och sen försöka gradvis förbättra genom rakriktande ridning och att man försöker flytta tillbaka sig och hela hästen med sitsen så gott man kan, räta upp sig trots att hästen vill putta snett och försöka förebygga att hästen lyckas putta i sidled.

Finns ju många bomlösa/flexibla att välja bland om det är såna du är ute efter. Här på Buke verkar t ex många förälskade i sina Sensation-sadlar. :) Men jag tror ju inte de kommer avhjälpa snedhets-problemet...

Om du vill fortsätta med bomlöst kan det kanske vara en idé att se över snedheterna och lägga i lite extra paddning i den muskelfattiga sidan av manken?
Det kan ju också vara så att hon är ojämn i kroppen och arbetar ojämnt med bakbenen, de brukar putta över ryttaren till ena sidan då hur rakt sadlad de än är. Något man bör se över eventuella fysiska anledningar till (skulle jag ha gjort oavsett med ny häst, för att få en bra start) och sen försöka gradvis förbättra genom rakriktande ridning och att man försöker flytta tillbaka sig och hela hästen med sitsen så gott man kan, räta upp sig trots att hästen vill putta snett och försöka förebygga att hästen lyckas putta i sidled.

Finns ju många bomlösa/flexibla att välja bland om det är såna du är ute efter. Här på Buke verkar t ex många förälskade i sina Sensation-sadlar. :) Men jag tror ju inte de kommer avhjälpa snedhets-problemet...

Nej, det är väll klart att jag ska arbeta med hennes snedhetsproblem. Det gör jag redan från marken, men det är jättejobbigt att göra detta med ridning när sadel glider till vänster och höger. Hästen bli jätte irriterad av det, som jag förstår mycket väll. Och jag har känsla att jag kommer att ramla så snart hästen hopper åt sidan (jag har tur att det är en snäll häst)
Har hört mycket om sensation och masterback, även pratat med masterback och fundera att tar så en sadel på prov.

Lita extra padding kan man fundera över ändå---

Vi tänker nog lite olika om det.
Min egen sadel (som jag spänner gjorden löst på ska sägas för rättvisans skull, för anmärkningsvärt instabil tycker jag inte den är) på häst med bred manke, den glider lätt i sidled om man som ryttare inte lyckas hålla kvar sadeln stadigt genom att hålla kvar sin tyngdpunkt och låta bli att trycka mer i ena stigbygeln, och som jag skrev förut - undviker att flyttas av hästen. Vilket såklart var lättare sagt än gjort tills man börjat lära sig och hästen inte rörde sig blixtsnabbt åt alla håll och kanter, men just därför vill jag ha den "glidig" i sidled, då märker jag när jag sitter rakt över och klarar att hålla tyngdpunkten. Det behövs att jag är stabil i sidled och sitter jämnt om hästen ska kunna bli jämnare och mer balanserad. :)
Det är klart, det hade säkert underlättat med en sadel som dämpar mer mellan häst och ryttare för att hjälpa ryttaren i det läget att kompensera för obalanserad häst. Men det blir en prioriteringsfråga, då är det också svårare att hitta sadel som passar.

Vi tänker nog lite olika om det.
Min egen sadel (som jag spänner gjorden löst på ska sägas för rättvisans skull, för anmärkningsvärt instabil tycker jag inte den är) på häst med bred manke, den glider lätt i sidled om man som ryttare inte lyckas hålla kvar sadeln stadigt genom att hålla kvar sin tyngdpunkt och låta bli att trycka mer i ena stigbygeln, och som jag skrev förut - undviker att flyttas av hästen. Vilket såklart var lättare sagt än gjort tills man börjat lära sig och hästen inte rörde sig blixtsnabbt åt alla håll och kanter, men just därför vill jag ha den "glidig" i sidled, då märker jag när jag sitter rakt över och klarar att hålla tyngdpunkten. Det behövs att jag är stabil i sidled och sitter jämnt om hästen ska kunna bli jämnare och mer balanserad. :)
Det är klart, det hade säkert underlättat med en sadel som dämpar mer mellan häst och ryttare för att hjälpa ryttaren i det läget att kompensera för obalanserad häst. Men det blir en prioriteringsfråga, då är det också svårare att hitta sadel som passar.

Jag förstår, tror jag, vad du menar. De menar att genom har en sadel som glider, man är mer konsentrad med att sitta rakt.
Men... om man sitter rakt, då glider sadeln ju, för hästen är inte rakt. Då börjar man kompensera i kropsen för att hålla sadeln på plats och kan man inte lika bra slapna av, skulle jag tror.

För det är även så-- att när jag går bredvid hästen, att sadeln glider/går sned även då
På var andra häst går det jättebra att rida med båda sadlar.
Visst behöver man då balansen, men det är inte like jobbigt.

Men jag kan ju kolla din theori med att rida utan stigbyglar.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 344
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har en ungponny som vi har stora problem att hitta sadel till. Hon har inte mycket manke och sadlarna glider runt och vill inte...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Yrrol69
·
Distans Tänkte bara höra med er, behöver lite tips om sadlar, har en "svår rygg" på min lilla donna och har provat många olika sadlar. Just nu...
Svar
14
· Visningar
6 149
Senast: lulski
·
S
Utrustning Har en bred islänning som jag efter att ha provat hur många sadlar som helst, köpte en Star Trekk espaniola till. Jag trivs jättebra i... 2
Svar
22
· Visningar
4 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka