Sadelexperter, hjääälp!

feel

Trådstartare
Är ute efter en dressyrsadel till min häst med rak rygg.

Har nu en stübben excalibur, som ligger bra, men är så fruktansvärt oskön att rida i...

Har provat olika Albion, de låg bra i stallet, men när jag provade rida så funkade det inte alls, pållan ville inte trava ens (väldigt känslig rygg). Morris&Nolan funkade inte heller, glappade väldigt mycket baktill i trav.

Några tips?

Sv: Sadelexperter, hjääälp!

feel skrev:
Är ute efter en dressyrsadel till min häst med rak rygg.

Har nu en stübben excalibur, som ligger bra, men är så fruktansvärt oskön att rida i...

Har provat olika Albion, de låg bra i stallet, men när jag provade rida så funkade det inte alls, pållan ville inte trava ens (väldigt känslig rygg). Morris&Nolan funkade inte heller, glappade väldigt mycket baktill i trav.

Några tips?

Passier och ev Kieffer kan passa om din pålle har rak rygg.

/Lizzie

Om han hatade albion - är du Säker på att han har så rak rygg som du tror....??? Han kanske behöver en sadel med rundbossor eller mer svängd bom?

Jooo ryggen är ganska så rak, men hon har ganska hög manke... Albion var nog för rak. Som sagt, Stübben Excalibur ligger bra, sadeln får nog inte vara rakare än en sådan...

Men hon är väldigt känslig, sadlar som ligger bra när hon står stilla kan hon total-rata när man försöker rida i dem...

Har själv Albion dressyr och min häst är inte rak. Passar perfekt.

Albion funkar som sagt inte...

Men är inte Albion väldigt rak? En häst med lite svängd rygg borde få tryck?

M&N funkar inte, glappar väldigt mycket... Kentaur har jag faktiskt aldrig hört talas om. Ska kollas upp!

Om Excaliburn passar har inte hästen en så rak rygg. Förmodligen glappar M&n och Albion då för att de blev för raka.

Alla Albion är inte till för spikraka ryggar heller, så en häst behöver inte vara helt spikrak för att en Albion ska passa. Dock har Albion k2 serien som är mkt bra för en spikrak rygg, men SL och Style är lite mer böjd. (bl.a.)

Om jag hade varit du hade jag provat en lite äldre Frank Baines och Cliff Barnsby.

Har haft ut en sadelprovare i dag till min häst rak rygg ganska bred manke och väl markerad, den enda som låg bra var en Globus clic
finns på hemsidan globus sport, har fått bra respons för den här på bukefalos när jag frågat och den är inte så himla dyr.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 768
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka