Sadelexperter, jag behöver er hjälp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare malunn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 052
M

malunn

Jag har några funderingar kring min frank baines hoppsadel som jag köpte för ett tag sedan.

När jag köpte sadeln så låg den väldigt bra men nu är jag tyvärr inte lika säker längre, för ett tag sen hade vi en equiterapeut ute i stallet som kollade hur sadeln låg, hon sa "den ligger bra men problemet är att inte trycket fördelas över hela ryggen pga att stoppningen är för dålig"

Har tyvärr inte fått tid för omstoppning förrens nästa vecka men jag har börjat fundera på om den verkligen passar, för när man rider i den glider den åt sidan hela tiden, skulle den sluta och glida när man stoppar om den?

Hoppas någon har erfarenhet av detta och vill svara :)
Tack!:laugh:

Sv: Sadelexperter, jag behöver er hjälp!

Om sadeln glider åt sidan kanske stoppningen är sned?

Okej, det var det jag funderade över om det bara beror på stoppningen, att den glider åt sidan, eftersom att den är dålig. får hoppas att den blir bra när den får stoppas om helt nästa vecka :)

det behöver ju inte vara stoppningen det är fel på. den kan vara för vid eller för smal också vilket gör att den glider.

Sant! Får väll först och främst köra på omstoppning och se om den slutar glida, enligt equiterapeuten skulle den ligga klockrent då fast får inte ha pad under, då blir den för smal.

Annars får jag väll sälja sadeln och se mig om efter en annan :crazy:

Kolla upp om du själv är rak i kroppen och hur du sitter. Kan även vara hästen som rör sig ojämt.
Men ofta upplever jag att ryttare är sneda på olika sätt. Klart sadeln kan glida då.

Kolla det och hur sadeln ser ut. Det kan ju vara så illa att man själv tom gör sadeln och häst sned genom hur man sitter/rider. Allt hänger ihop.

Min häst har kommit på det roliga tricket att skjutsa över sadel och ryttare åt något håll, för sitter matte på sned så behöver man ju inte göra rätt ;)

Kan vara något sådant också? Men då är det oftast ändå något fel med sadelinpassningen. När sadeln låg bra på min häst satt jag mitt på, nu ligger den inte helt rätt och det är nog därför han är lite missnöjd.

Haha vilken buse :)

Troligtvis så ligger väll inte sadeln klockrent nu med tanke på stoppningen, jämförde den med en prestige sadel idag och gud vilken skillnad, min sadel såg helt platt ut under mot den :crazy:

Men det känns verkligen som att man bara glider, och sedan trampar rätt och sen glider den igen, oerhört störande och det är ju det som gjort mig orolig att den då inte ska passa :(

Tänkte det att om den blir lite rundare "under" så kanske den ligger med på ryggen, hoppas det iaf!

jag skulle inte rida i denna sadel förän den är kollad. Låter inte bra att den är platt under och glider.

Nej, har motionerat hästen nu ett tag utan sadeln :)
Vågar inte riskera något..

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Castellini
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 003
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 010
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka