Sadelfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Peach
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 936
P

Peach

Hur är Stübbensadlarna i bommen? Raka eller svängda? Jag har en Globus dressyrsadel till min häst och är nu ute efter en hoppsadel. Hade en Globus på prov, men jag lämnade tillbaka den då jag inte tyckte att jag satt bra i den. Funderade på Stübben då jag själv trivs i dem, men passar de min häst som är ganska rak? Jag har vid två tillfällen lånat två Stübbensadlar och tycker själv att de har legat relativt bra. De har inte glappat eller glidit åt något håll och hästen verkar ha trivits. Den ena var en Stübben Siegfried, den andra vet jag tyvärr inte. Någon sadelkunnig som kunde hjälpa mig? Är jag helt fel ute? Tips på andra märken som är ganska raka i bommen?

Sv: Sadelfråga

Har du en bild på hästen?

Stubben har flera olika bommar, men de har ingen som är lika rak som Globus. Men man kan ju trixa lite med dom, och man kan få sadlarna med kilbossor vilket gör att de blir lite rakare. Så det beror på hur rak din häst är och om hästen är överbyggs/hög manke osv.

Stübben sadlarna är passar rakare hästar. Prövade en Stübben Avalon i helg på min arab med ganska rak och kort rygg men den gled fram. Jag antar att det var för att den var för lång, 17.5" och hon sköt fram den med bakdelen.

Eller så var den för böjd i bommen och för smal... Inte ovanligt.
Men om hon var överbyggd kan sadeln ha varit för rak, och därför gled den fram.

Finns hur många tänkbara orsaker som helst...

Det är en jättefin häst du har. :love: (Älskar skimlar :angel: )

Jag tror INTE du kan ha en Stübben på din häst, dock. Tyvärr.
Jag har en Stübben Artus och den är ju hyfsat rak jämfört med de flesta andra stübben, men den skulle ändå inte passa din häst. :crazy:

Albion! :love: Bra sadlar som ligger kanon på raka ryggar.

Tack! Ja han är väldigt fin men just de där bilderna gör honom väl inte helt rättvisa.. Han är finare i verkligheten! *ler*

Nej jag provade Stübbensadeln lite närmare nu och ser att den inte helt ligger an bak. Den går att använda med en riser-pad bak (i nödfall), men jag väljer hellre en sadel som passar från början. Tack för sadeltips!

Någon som förresten vet vilken bomvidd en Globus 34 motsvarar i Albion, Frank Baines och andra nämnda sadlar? Sån ca..

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Eller så var den för böjd i bommen och för smal... Inte ovanligt.
Men om hon var överbyggd kan sadeln ha varit för rak, och därför gled den fram.

Finns hur många tänkbara orsaker som helst...
Hon är iallafall inte överbyggd utan hon har en kort och rakare rygg. Ska testa en bredare bom nu får se om det funkar bättre.

Är du säker på att den bara inte ligger an bak? Ligger den an med ett jämt tryck under resten av bossan?

Globus 34 = Albion MW, FB M-MW (mittimellan), L&R måttbeställs, Clincher 31-32 (de är breda i bomvidden)

Det var vad jag kunde se igår, men jag ska ta en noggrannare titt idag. Kan försöka ta några bilder..

Tack för info. ang bomvidd! =)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 751
Senast: Bullen22
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 035
Senast: Habina
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 734
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025