Sadelfråga

Lavinia

Trådstartare
HeJ!

Jag har en underbar häst med 2 sadlar som är utprovade enligt konstens alla regler.
Nu är det så att jag tycker att den ena sadeln lägger sej mer på ena sidan häst än på andra (dvs lite mer åt höger).
Jag sitter inte upp i stigbyglarna, så det är inte så att den vrids snett, men den känns sned och jag tror (eller inbillar mej) att jag blir mer sned när jag rider med denna sadel. Nån som har några tips hur man kollar om sadeln är sned, eller ligger snett??

/Tacksam för svar.. Lavinia, som ser sneda saker överallt..

Sv: Sadelfråga

En globus turner )vilken ironi...)

Senast vi va inne med den tyckte jag den kändes lite sned, men dom ansåg att denvar rak och hästen snedmusklad. Nu tycker jag att häst är väldigt jämnt musklad (även vet och ET tycker det) så då borde det va sadeln??

När jag sitter i den ser det ut som om den ligger mer åt höger, framvalvet är liksom mer ditåt... Hur kan man bli mer säker?

/Lavinia

Lägg den på golvet och kolla på den där, med framvalvet ned.

Jag vet inte om Globus är känd för att ha sneda bommar, det är ju ett såpass nytt märke så det har väl inte kommit fram än heller, men många sadlar i den prisklassen är måndagsex. tyvärr..

Stå på dig, jag tycker helt klart det låter som att det är sadeln!

Har två kompisar som har haft 3 olika Globussadlar (dressyr) och där alla 3 varit sneda i stoppning och/eller bom.
Dock mkt svårt att få rätsida på problemet med grossisten.Dock lyckades den ena tjejen,men med rejäl förlust på sadeln!
Så tyvärr är det nog inte ovanligt på detta sadelmärke!

Den kan vara sned. Tyvärr är det vanligt med sneda sadlar i alla prisklassen och även bland de bomlösa...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka