Sadelfråga!

Mysaan

Trådstartare
Jag och en tjej hamna i diskussion om sadlar härom dagen. Om en sadel rmalar ner och inte lämnar så mycket luft mellan manken och framvalvet samt att det inte blir så mycket kanal under sadeln är bommen då för smal eller för bred?

Min sadel ligger inte alls bra längre. När man tittar på trycket när man sadlat av så är det ett jämt tryck men det är bara 1-2 cm kanal över ryggraden. Dessutom trycket den för mycket över ryggen så han har svårt (blir tungt) att jobba i form och sätta muskler. Men ska jag då skaffa en sadel med bredare eller smalare bom?

Vi funderade på om en smalare bom liksom lyfter upp sadeln en bit så den ligger bra. Känns som att sadeln med en bredare bom borde lägga sig ännu mer mot rygg eftersom ryggen får plats bättre då.

Men jag vet inte jag bara svamlar här nu känns dte som. Någon som kan råda? Vet att dte är svårt utan att se sadeln och hästen men ändå.

Sv: Sadelfråga!

Är det absolut ingen som har en ide ens om detta beror på för smal eller bred bom?

Låter som dels en för smal kanal och dels en för vid bom/svängd bom.

Kanalen går under sadeln i längsled, bomvidden är hur vid sadeln är "under framvalvet" enkelt uttryckt. Själva valvet som håller upp framvalvet, det är bomvidden.

Sedan gäller det ju att hålla reda på bommens form (rak, svängd) kontra hästens rygg (rak, svängd) så det inte blir fel (sadeln ligger i brygga eller punkttrycker i mitten).

Ta ut en sadelprovare, det kan bli gigantiskt fel annars.

Hmm så då är det alltså en för vid bom jag har. I övrigt ligger sadeln bra med jämt tryck det är bara det att den lämnar för lite luft vid ryggraden.

Går det att padda upp den tills jag har möjlighet att ta ut en sadelprovare? Eller ska jag helt enkelt rida barbacka så länge? Hästen gillar inte riktigt det.

Jag tycker inte hästen ska ridas innan du har en sadel som passar. Barbackaridning ger ett gigantiskt punkttryck, något många glömmer.

Padda tror jag inte på, det gör ju kanalen ÄNNU trängre.

Jo men om bommen är för stor. Lägger man då en padd så lyfts ju allt upp en bit. det värsta är att ställs han av nu så tar bakbenet stryk och då kommer jag förmodligen inte kunna rida på 4 månader igen.

Kanalen är ju inte förtrång egentligen för när han var fetare så låg sadeln kanonbra och man får lätt in 3 fingrar i bredd i kanalen.

Jag tycker inte hästen ska ridas innan du har en sadel som passar. Barbackaridning ger ett gigantiskt punkttryck, något många glömmer.

Padda tror jag inte på, det gör ju kanalen ÄNNU trängre.

En padd fördelar trycket från sadeln och det är bra om man inte har en sadel som passar exakt.

Eftersom sadeln låg bra tidigare innan hästen tappade hull och muskler så borde en padd fungera. Tänk på att köpa en padd med kanal så att den inte kommer att trycka på ryggraden.

Enligt de undersökningar som gjorts fördelar INTE padd tryck i den utsträckning som vissa tycks tro. BOMMEN i sadeln fördelar trycket, det krävs en fast konstruktion för tryckfördelning.

OM tunneln är på gränsen till för trång (se trådstart) är det vansinne att padda.

Fattade på TS att utrymmet mellan ryggraden och sadeln är trångt inte mellanrummet mellan bossorna. Trångt på höjden pga av att hästen tappat muskler och vikt inte att kanalen på sadeln är smal.

Detta kan jag inte annat än tolka som att kanalen är för smal!

Med detta menar jag att endel av ryggen går upp i kanalen pga att bommen förmodligen är för bred som jag tror. Tittar man på sadeln så är det utan problem 3 fingrars bredd i kanalen men tittar man på hsäten efter ridning så "står" vinterpälsen vid ryggraden bara upp med kanske 1 fingers bredd.

Tittade man på honom sadlad i höstas innan han blev bortjagad av andra hästar från maten så låg sadeln perfekt. Nu har han tappat 50 kg och därför ligger inte sadeln bra längre.

Fattade på TS att utrymmet mellan ryggraden och sadeln är trångt inte mellanrummet mellan bossorna. Trångt på höjden pga av att hästen tappat muskler och vikt inte att kanalen på sadeln är smal.

Det här var bra förklarat hur jag menar.

Vart hittar amn padd med kanal?

Jag köpte en på Char***s i Jönköping. Finns många att välja på och olika tjocklekar. Min är en Rambo neoprene men kan tänka mig att det finns en hel del märken att välja på. Gå in på en välsorterad hästaffär så kan de säkert hjälpa dig. Viktigt att det verkligen är en kanal och inte att den bara går upp på mitten. Alltså två separata i lägg med tygkanal.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18140000-18149999/500x375/18143461.jpg

Tack för svaret! Får titta i hästsportaffären när jag är inne i stan idag då. Vill ju göra det bästa för hästen liksom. Samtidigt känns dte surt att köpa ny sadel för han ska förhoppningsvis muskla sig och växa i denna sadel igen.

Ang. mellanrummet vid manken. Det beror på hur stor manke hästen har och hur stor mankfrihet sadeln har. Man kan inte bara se om en sadel är för vid/smal genom att titta på mellanrummet vid manken.

Är kanalen 1-2 cm bred eller är den 1-2 cm hög?

Att padda för att sadeln inte passar är inte att rekomendera.

Har du inga bilder på sadeln när den ligger på ryggen utan schabrak mm?

Nej jag har inga bilder på när sadeln ligger på. Men eftersom sadel var utprovad ordentligt innan han ställdes av och tappade muskler och fett så känns det dumt att köpa en ny sadel nu när han har börjat jobba och kommer sätta nya muskler där. Har pratat med en sadelutprovar som även hon tyckte att jag kunde göra så här en tid för att se hur musklerna sätter sig. Givetvis köper jag en ny om jag märker att denna inte kommer ligga bra igen.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 301
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka