Sadelfundering

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Moej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 966
M

Moej

Är det någon här som har en / har ridit i en / har träffat på nån sån där "haflinger nånting sadel" från hööks ? Funderar på att köpa en sådan.

Sv: Sadelfundering

oja. När vi letade sadel til vår fjord så tog vi hem en sån. Men den var för vid för hennes rygg. Själv tyckte jag att den var hemsk att rida ut. Mina skänklar stod rakt ut, och man hade INGEN kontakt!

Men ligger sadeln bra på hästen, så blir kanske skänkelläget också bra? Men sytetsadlar brukar ju vara väldigt stela i början... Har själv bara läder eftersom jag tycker nya syntet är hemska... :D

Woaw vilken "smal" fjordis du har...
Jag specialbeställde en sådan i det vidaste dom kunde tillverka i england...
Den låg som en ärta och gungade uppepå både fjorden och ardennern...
Inte ens New foresten kunde ha den med en vojlock en gång....

Så mitt råd är att kolla både en och två gånger att du får RÄTT bomvidd....

Jag har själv aldrig haft någon men skulle inte köpa en sadel från hööks. Skulle hälldre pratat med en sadelprovare om sadeln.

Vi har sökt och sökt och sökt efter en sadel till min väldigt breda tinker, men ingenstans hittar vi. Varken western eller "vanlig". Och jag vet inte om någon sadelprovare här uppe heller.

Varför skulle du inte köpa nån sadel från hööks ?

Jag tänker på kvallen.
Men har du tänkt på en bomlös sadel?

Jag har Griffin dressyr cob xx-vid och tycker att det absolut är en ok sadel för det priset.
Nu är det Thorowgood som tillverkar sadlarna och inte Hööks så kvaliteten är det inget fel på. Det som är dumt med att köpa från Hööks är ju att de inte kan hjälpa en med tillpassning.
// Linda

Med stor risk för att verka tjatig så säger jag igen att Cavaletti sadlarna finns i bomvidd upp till 40 och var lösningen för min bredryggade häst. Att dom är billiga gör inte ont för det märks bara på läderkvaliten, för övrigt är sadeln vettigt byggd med bred kanal och skön att rida i. Men för att passa måste det vara en ganska rak rygg.

Vad menar du med rak rygg ? Och var kan man hitta dem ?

Ska försöka leta på en bild på vad jag menar med rak rygg men uttryckt med ord så får det inte vara någon stor svank då bommen på sadlarna är ganska rak. Du hittar dom på http://www.hastlagret.se/ finns bruna också även om det bara står svarta på sidan.

Då funkar det nog inte på min :( Hon är lite överbyggd

Jag tycker den är hemsk. I xvid bomvidd är midjan hur bred som helst och den är obekväm. Sedan avskyr jag att man sitter så fast av den där fuskmockan.

Stubben är mer för svankryggade hästar.
Men har du tänkt på en bomlös sadel?

Jo, men jag är inte alls så förtjust i utseendet på de bomlösa sadlarna :crazy: Och så har jag fått för mig att man sitter ganska mycket på hästens ryggrad i sådana sadlar.

Jag tycker det finns "snygga" bomlösa sadlar.
Om du arbetar din häst på rätt sätt sittar man inte direkt på ryggraden.

Har provat en sån sadel på min häst. Tänkte ha den som billig andrasadel vid dåligt väder och vid inridning av unghästen. Avskydde sadeln, stel och otäck att sitta i. Gillar verkligen inte syntet!
Har också hört att det tydligen kan skilja på hur bred bomvidden är mellan 2 sadlar som ska ha samma bomvidd? Kan det stämma? Är det någon annan som har hört det också eller är det bara ett rykte?

Jag är inte säker på att jag klarar av att arbeta min häst på rätt sätt. Och jag vill ju kunna skritta ut utan att arbeta alls, med sadel också.

Okej, sadeln från hööks är utesluten :D Men huja, jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Moej, prata med en sadelprovare eller någon som verkligen vet vad hon/han håller på med.
Svårare än då är det inte. Tror också att en stubben hade passat eller bomlös eller en globus.

Jag gillar inte syntet heller men om det inte finns någotannat val så. Har nyss testat rida i en bomlös, kändes som att rida i en western.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
536
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 133
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 215
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka