sadelfundering

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare peroseng
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 681
P

peroseng

Jag har en dressyrsadel till min häst av storlek 17 tum. Nu är det så här att jag har funderat om den är för liten åt mig i sitsen. Då jag lägger en hand bakom mig får jag enkelt dit 4 fingrar men för att hela handen ska rymmas måste jag nästan sitta på den. Sadeln har högt bakvalv och det känns som att jag sitter lite för långt bak. Hästen är 165 cm hög men kan ändå inte ha en 18 tums sadel. Det här är det enda sadelmärke som passar på denna häst pga den höga manken och finns bara i 17 och 18 tum alltså kan jag inte ha 17.5. Nu undrar jag om det är jätteskadligt för hästens rygg om jag rider i den här sadeln. Vad tror ni?:confused:

Sv: sadelfundering

Man brukar ju säga att det ska få plats en handsbredd bakom rumpan, men du känner ju själv om du får plats i sadeln. Känns det bra är det inga problem. Hästen mår inte dåligt om du har lite trångt i sadeln. Den mår ju sämre om du lägger på en sadel som är för lång.
Det låter som om du kan fortsätta rida med gott samvete.

Sv: sadelfundering

Om sadeln är för liten för dig: blir endast tryck fram och bak, kan orsaka obehag för hästen och påverka musklerna och ridningen.
Om sadeln är stor nog åt dig men lite lång åt hästen: blir ett jämnt tryck undertill och det kommer inte bli ett så stort tryck baktill.Vissa hästar tycker det är obehagligt med minsta tryck där ändå, men prova så får du se mo din häst är en av dom.

Om sadeln verkligen känns liten för dig hade jag provat en 18" och se hur det känns när du rider.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 082
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka