Sadelfunderingar

SaraMara

Trådstartare
Eftersom min nuvarande dressyrsadel inte ligger hundraprocentigt bra på kusen klurar jag lite. Är i valet och kvalet mellan att skicka den på omvärmning och omstoppning, eller att helt enkelt köpa mig en ny... :crazy:

Har ju en kuse med känslig rygg (för att ta till i underkant) - och funderar lite kring de luftstoppade sadlarna. Två tjejer i stallet har sådana (både dressyr och hopp) och de har fungerat jättebra på deras hästar som musklat sig fint (och de har tvingats byta upp sig i koppjärn rasande snabbt).

Vad tycker ni?

Jag är väldigt förtjust i den jag har nu (Appaloosa Hippos) och tycker den är skön - har ännu inte provridit någon luftstoppad i rätt storlek (mitt breda ar**e passar liksom inte i en 17-tums sits :o :( ).

Vad finns det för modeller som är luftstoppade? Är det bara Bates som gör dem, eller finns det andra? Vill ha en sadel med ganska mycket stöd, djup sits osv. Runt 15.000kr kan jag tänka mig att lägga.

Alla tips mottages tacksam (även på annat än luftstoppade, om ni tycker något annat är bättre). Vill ha omstoppningsbart, och gärna möjlighet att förändra bomvidden då kusen nu är väldigt omusklad och jag hoppas att han bulkar på sig nu när han skall sättas igång.

En del krav mao! :D
 
hej

nu ska jag egentligen inte svara för jag kan inte hjälpa dig

jag funderar bara om du har tänkt något på en bladsadel.

enligt mig så är bladsadeln ett bättre alternativ, speciellt om han är känslig osv

bladsadeln har ju en bredare anläggningsyta på hästen och de flesta hästar trivs bra

sedan är bladsadeln ofta bredare för ryttaren också, och vi kvinnor med bredare bäcken sitter oftsat bättre då vi kan öppna upp bäckenet

tänk att tom sadlarna är byggda efter ett manligt ideal!

nu är ju kanske inte en bladsadel något att ha om man skall tävla, men många modeller är mycket trevliga att träna dressyr i, speciellt eftersom ryttaren hamnar någpt längre bak på hästen och stigläder fästena ofta ligger längre bak vilket ger en stadig och lodrät sits

förlåt mig, jag ville bara ge dig en annan vinkel

har själv haft en häst med mycket känslig rygg

mvh/ Anita
 
Hej!

Och tack för ditt svar! Jag har fått tips förr om bladsadlar, men är lite tveksam. Vill ju ha en "engelsk" sadel.

Är inte bladsadlarna dessutom väldigt känsliga för ryttarens viktfördelning osv? Med min dunderdåliga balans känns det som om jag behöver en sadel som är lite mer förlåtande. :o :D Dessutom vill jag ju tävla i framtiden - om vi nu någon gång kommer dithän - och då är det ju bra att kunna sitta i en engelsk dressyrsadel också. Sitsmässigt trivs jag riktigt bra i den jag har nu (min usla sits kan jag nog tyvärr inte skylla på sadeln :o :crazy:) - men den är ju å andra sidan inte kanon för kusen min. Sadelutprovaren tyckte inte den låg tokigt alls, men den ligger inte an helt jämnt tycker jag. :(
 
Det finns en sadel som heter Loftur, det är en islandssadel, men den ser helt engelsk ut... På undersidan finns 4 luftkuddar vars hårdhet kan justeras genom att fylla på eller släppa ut luft. Såg en i verkligheten igår och den var :love: Luftbossorna är supermjuka och anpassar sig helt efter hästens rygg! Till skillnad mot Wintecs Cairsadlar med luft som man dels inte kan ändra hårdheten på, men de är dessutom jättehårt pumpade! Kolla om du kan få prova en Loftur nånstans! Den va SUPERSÖKN!!! Skulle själv vilja ha en sån på ryggen :crazy:

:bump:
 
Hej, kan du inte ändra bomvidden på den appaloosa sadel du har? Om du det är problemet. Jag rider själv i en appaloosa venus och är så nöjd med den sadeln.
 
Jo, det går att göra. Problemet är att det inte räcker, så jag måste stoppa om den också. Och istället för att lägga pengar på det, och samtidigt minska andrahandsvärdet genom att ändra på en sadel som är standardutformad och göra den mer "egen" tänkte jag att det kanske var smartare att köpa en ny.

Dessutom är jag så sugen på en luftstoppad sadel... :love:
 

Liknande trådar

M
Utrustning Just nu är min dam dräktig så jag kan inte prova nåt på henne, men sitter och funderar på vad som kan vara tänkbart sen när hon ska...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp