Sadelgjord med resår. Vilket håll???????

Glimris

Trådstartare
Vilket håll ska egentligen resåren vara på?:confused:
Har sett båda delar, men hört att man kan spänna för hårt om man har resårdelen på den sidan man spänner. Så, vilket är rätt egentligen???

Sv: Sadelgjord med resår. Vilket håll???????

Har du resåren på spännsidan så kan du nästan dra till hästen ser ut så här :eek: väljer man att ha resåren på spännsidan får man dra åt med sunt förnuft!!!
Har du resåren på motsatt sida blir du inte lika stark och kan då inte dra gjorden lika hårt.

Hej

Jag rekommenderar att köpa en sadelgjord med resår i båda ändarna.

Om du bara har resår i en ände så dras sadeln snett. Även hästens bröstkorg belastas olika när hästen andas om du bara har resår i en ände. Den sidan med resår utvidgas medan andra sidan är stum.
Inte skönt och inte effektivt.

Gjordar med resår i en ände tillverkas bara för att det är billigare. ( resåren kostar pengar)
skräp tycker jag, men det är bättre att ha resåren på den sidan man inte spänner på om man ska ha en sån gjord.

mvh/

Grundregeln säger att du ska ha resåren på den sidan du inte spänner. Kan tänka mig att resåreffekten då sprider sig jämnast över hela gjorden. Sätter du resåren på den sidan du drar så blir det snedbelastning eftersom du lättare tänjer på resåren om du drar direkt i den. På En sida alltså.

Själv gillar jag inte resår, men förstår brukandet om det är ett helt stumt syntetmaterial för övrigt i gjorden. Allra bäst är en lädergjord UTAN resår, då läder i sig självt sviktar lite. Men idag är det snudd på omöjligt att hitta.... :cool: Skummar med jämna mellanrum av begagnatmarknaden för att hitta sånt som är bäst och inte bara en trend....

Jag har resåren på den sidan man inte spänner/hoppar upp (i mitt fall höger).
Varför? Jo, för att trycket ska fördelas jämt, och har man tvärt om, är risken stor att man kan spänna förhårt.

Sadelutprovaren/makaren jag var med ute sa att man ska ha resåren åt det håll man inte spänner åt. Alltså, sätt fast resårsidan i sadeln först.

Spänner ni bara på en sida? Jag spänner minst 4 gånger per sadling och då lika på båda sidorna.

Har jag resårgjorden så spänner jag lösare än utan och använder pall för att ta mig upp så smidigt som möjligt. Att bara spänna på en sida känns gammaldags :)

Hej.
Du har rätt i att lädret strechar litegranna utan resår, men oftast är gjorden dubbelsydd och då strechar lädret inte längre. Även ett tjockare plattläder/ remläder strechar ytterst lite om det är av bra kvalitet.

Jag tycker att det är bra med resårgjordar, så länge gjorden är av bra kvalitet, resåren ska vara kort och stum. (3band)

På billigare gjordar är det antingen bara resår i en sida eller tvåbands resår som töjer ut sig för mycket.

Eftersom hästens bröstkorg vidgar sig vid arbete så är det bra att materialet följer med.

mvh

snigelfarmor skrev:
Spänner ni bara på en sida? Jag spänner minst 4 gånger per sadling och då lika på båda sidorna.

Har jag resårgjorden så spänner jag lösare än utan och använder pall för att ta mig upp så smidigt som möjligt. Att bara spänna på en sida känns gammaldags :)

Spänner ett hår på varje sida först och sedan ett hål till på varje när hon har slappnat av lite. Man vill ju att det ska bli så jämnt som möjligt :)

Resår i båda om jag får välja, annras varierar jag. Jag drar ändå gjorden lika mkt från båda sifor inte bara en. Och jag drar med förnuft, en resårgjord får man inte dra tills det tar stopp!

Jag personligen skulle ha satt resåren på den sidan jag inte spänner, men jag kan tänka mig att vissa ridskolor väljer att göra tvärtom på ponnysarna så att ungarna ska orka dra åt ordentligt själva.

Liknande trådar

Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
402
Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju... 2
Svar
26
· Visningar
2 080
Senast: Sassy
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
466
Senast: warg
·
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka