sadelgjord med resår

misan

Trådstartare
Använder alla såna nu?? Jag är inte riktigt övertygad om att jag gillar dem, är rädd att de inte sitter som den ska. Många säger ju att en sån gjord sitter bättre, men är inte risken att resåren ger med sig och sadeln åker runt?
VIlken sida ska resåren vara på förresten? Eller "måste" man ha på båda sidorna?

Sv: sadelgjord med resår

För min häst med sadeltvång är detta ett måste.
Resåren ger definitivt inte med sig, så sadeln ligger där den ska.
Resår i båda änder är att föredra.

Resår i båda ändarna, eller bara i mitten av gjorden är det bästa. Det är också bra om resåren är ganska stum, gärna i tre lager.

Har använt en gjord från Hööks med bara dubbel resår, och den blir lite väl mjuk...

Har du en sadelgjord med resår i bara ena sidan så ska du växla och ha resåren på båda sidor varannan gång ungefär.

Ska du ha en sadelgjord med resår bara i en ände så ska den vara på den sida som du inte spänner på. Annars så drar du lätt sadeln snett och så är det lätt att dra för hårt. Detta står bl.a i boken "Sadeln och Hästen" av Kay Humphries.

Har man resår i båda ändarna så är det även där mycket viktigt att man inte drar för hårt vilket är lätt med resår, var noga med att känna efter med handen att gjorden inte blir för hårt spänd.

Resåren är till för hästens bekvämlighet, inte ryttarens.

Jag har med resår i båda ändarna på min sadel. Annars får jag inte på gjorden :crazy: för hästen har blivit lite rundare (ej tjock då) och fått pippi på att blåsa upp sig.
Har jag en längre gjord får jag dra upp den ända upp när jag väl kommit på hästen, så det funkar inte.

Jag har resår i båda ändarna, tycker inte jag drar speciellt hårt och har aldrig lyckats med at få en sadel att snurra. Tycker man lär sig ganska fort vad som är "lagom" hårt.

/Jane

Slutade omedelbart med sådana när det visade sej att det därför hästen gick jämt och ständigt med sår både vid armbågarna och under magen....jag hade både med 1 och 2 resårer, läder och antiskavmaterial....
Köpte sen en vanlig i mjuk bomull utan resår som jag tvättar efter varje ridtur.
Det är nu 4 år sedan jag bytte ut resårgjordarna och hon har aldrig mer några sår efter sadelgjorden.

Hej!!

Min ena häst fick också sår av resårgjordar!!?? Vet inte varför och jag är ganska säker på att jag inte spände för hårt.
De enda sadelgjordar han kan ha är "vanliga" gjordar i bomull utan resår. De andra hästarna ha jag resårgjordar av bomull på.
Lädergjordar använder jag ALDRIG, de är för täta, låter inte huden luftas och bidrar lätt till skav och sår!!

Svaret som jag fick var att en gjord med resår ALLTID rör sej lite, t.ex. när hästen andas, och då finns alltid risken att en känslig häst får skav....
Bara därför är det Fjordingarna och Nordisarna som fick skav...
Den gamla hästen hade förutom Aerborn-gjordar även en lädergjord som är superbra. Den är nog 34 år vid det här laget....den har en liten "platta" mitt under magen, sen är det 3 lagom breda läderband som gör att den blir anatomiskt formad vid armbågarna.
Denna gjord måste dock skötas noga, som allt annat i läder, men den har aldrig orsakat någon form av skav på någon häst jag har använt den på.
Märket vet jag inte, men den köptes samtidigt som min gamla Passier-sadel.

jag har alltid sadelgjord med resår, när hästen andas vidgas ju buken..har man då en sadelgjord som inte vidgar med sig kan hästen få skav. Västkefyllda blåsor, som tar lång tid att försvinna och som kan ställa till med en del problem eftersom man kanske inte märker dem.
Så gjord med resår är att föredra!

Jag använder bara sadelgjordar med resår. Ett måste på min pållar som spänner ut magen till max just då man ska dra åt. :angel:

Ja, det är lätt att dra för hårt. Tyvärr måste jag dra ett hål håtrare än vad jag hade önskat pga ruuund häst. Å andra sdan så protesterar han inte och jobbar bra och andas bra så han är väl inte nämnvärt hindrad. Har ganska stum resår i båda sidor.

Jo, de gjordarna verkade bra, men min häst hade megaskav efter ca 2 pass. Hon lyckades på något vis - fråga mig inte hur - nypa sig mellan läderremmarna vad det evrkade. Fick ridas barbacka en period och sedan textilgjord med neoprenetunnel till det blev smal lädergjord med resår. Den hade hon sedan i 9 år utan att få skav...

Jag använder EVENT´s långa sadelgjord i bomull med resår på båda sidor. Fungerar jättebra :rofl: . Resåren är inte uttänjd och hästen får inte skav, trots att han nu är rakad. Man får väl tänka extra på att inte spänna för hårt (man blir ju väldigt stark) och kolla noga efteråt att hästen inte fått skav (men det kollar man väl oavsett vilken gjord man har?). Resårgjord är som någon annan skrev bra till hästar med sadeltvång då man kan spänna lite "mjukare".

Det beror nog på hästen ifråga om resårgjord är bra till en häst med sadelgjordsfobi eller inte.
Min gamla häst fick sadelgjordsfobi när hon var utlånad till en hoppryttare som använde enbart resårgjordar.
Efter det accepterade hon enbart extramjuka syntetgjordar, helst ev märket Aerborn.

Jag tycker att dom är bra om man har vett att använda dom. Bara ääälskar när de har resårgjordar på ridskolan, perfekt för då kan man ju ännu enklare dra åt för kung och fosterland, för det vet väl alla att den är till för att man ska kunna dra åt hårdare?? :crazy:

Med resår är ett måste för mig, på min tunnrunda häst fungerar resår i båda ändarna bäst. Har haft gjordar med resår i 10-11 år ända fram till för en månad sedan då jag köpte en beg dressyrgjord utan till nya sadeln. Den var (är inlämnad för omsyning) jätteläskig att använda hästen andades ut (han blåser gärna upp sig) och sedan kanar sadeln på sniskan, trots att jag drar gjorden efter att jag ridit en stund.

Oj..., verkar som om nästan alla har sadlegjord med resår..
Har inte det själv.. :crazy: Tror ni att det är nödvändigt att köpa det? Min häst är inte en sådan som blåser upp sej, och inte heller sån att han lätt får skav. Men man blir ju lite fundersam nu när jag ser hur många som använder resårgjord :crazy: .

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 402
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023