sadelgjord med resår

Sv: sadelgjord med resår

Jag har inte nån resårgjord till min häst! Känner inte heller nåt större behov av det, skulle ev kunna tänka mig att köpa en om jag måste köpa en ny, men då ska det vara för att min gamla helt enkelt är för gammal :smirk:

de e la bra med resår gjordar men bara om man vet hur dom används!!!!! drar man "allt" på den resår lösa änden o sen allt på resår änden blir det väldigt obehagligt för den stackars hästen!!! tänk dig själv att ngn drar all hud på magen åt ett håll istället för lite åt varje...nr 2 e skönare...ja ska klippa sönder min. ska skaffa en vanlig i läder. dom e enligt proffsen bäst!!! :bump: ALLTSÅ: dra ett hål på varje sida i taget!!!! släpp åxå på sadelgjorden ett hål i taget på varje sida med en liten stunds mellanrum. att bara släppa på en resår gjord (som ofta sitter hårdare än man tror! kan orsaka kramp o känns obehagligt för hästen!!

Lånar knapp...

Många gånger spänner folk hårdare än de tror. De får lätt in en hand under sadelgjorden på hästens sida men det är inte där trycker är som störst, man ska känna mitt under hästen för att känna hur hårt man EGENTLIGEN har dragit gjorden.

Kom ihåg det nästa gång ni sadlar!

Till min dressyrsadel har jag en bred lädergjord utan resår. Sadeln är måttillverkad till hästen.

Till hoppsadeln har jag en lädergjord med resår i ena änden. Resår av den enkla anledningen att jag inte kan få runt gjorden annars (den är 140 cm - och hästen är inte tjock). Jag har resåren på högersidan, dvs den sida jag INTE spänner.

Immer

Självklart är det individuellt vad varje häst föredrar, men min erfarenhet är att med en gjord utan resår så blir det lätt att man får ta i och "rycka" lite ibland för att spänna den. Vilket material som är bäst är förstås också beroende på häst, både vad hästen uppskattar och om de kanske är känsliga/allergiska mot något särskilt material.

Jag använder ju gjordar med resår i två ändar och gör alltid så att jag drar ett hål i taget på varje sida tills det blir lagom hårt spänt.

:eek: du gör fel!!! man ska inte bara dra på hästens vänstra sida utan lite på varje... !!! eg finns ju inget rätt eller fel men många duktiga tränare har sagt de till mig... hästen rör sig friare om sadelgjorden e "rätt" dragen... ha de bra... ;)

Asti Cinzano skrev:
de e la bra med resår gjordar men bara om man vet hur dom används!!!!! drar man "allt" på den resår lösa änden o sen allt på resår änden blir det väldigt obehagligt för den stackars hästen!!! tänk dig själv att ngn drar all hud på magen åt ett håll istället för lite åt varje...nr 2 e skönare...ja ska klippa sönder min. ska skaffa en vanlig i läder. dom e enligt proffsen bäst!!! :bump: ALLTSÅ: dra ett hål på varje sida i taget!!!! släpp åxå på sadelgjorden ett hål i taget på varje sida med en liten stunds mellanrum. att bara släppa på en resår gjord (som ofta sitter hårdare än man tror! kan orsaka kramp o känns obehagligt för hästen!!

Var det till mig? Isf förstår jag inte riktigt varför :o

Nej du, jag gör inte fel.

Jag DRAR gjorden stegvis från båda sidorna men SPÄNNER den sista biten från vänster sida.

Immer

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 402
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023