sadelgjord till dåligt sadelgjordsläge

NightRain

Trådstartare
det är så att min häst har sadelgjordsläget ganska mycket längre fram än sadelläget.. har nu använt en hopplatta efter tips från sadelprovaren som funkat jättebra.. men nu är de så att han fått skav av den så ville hitta en vanlig sadelgjord att använda tills de är läkt. (en vanlig ligger inte direkt på skavet, testade med en svängd som en tjej i stallet har)å de jag behöver då är en svängd.. men nu är de så att jag hittar inte nån som passar min budget just nu.. har inte råd att köpa ny för runt tusenlappen har letat begagnade men finns inte i hans storlek..å svårt att hitta svängda över lag tycker jag.

de jag undrar helt enkelt.. går de ta en "vanlig" icke svängd sadelgjord och korsa stropparna? ligger sadeln bättre på plats då? har nämligen hört en del som gjort så å varit nöjda. men tänkte att jag ville kolla mer er först åxå innan jag köper en vanlig så att säga..

har ni några erfarenheter av detta..?

korsa stropparna blir det inte så mycket bättre av, är snarare mer effekt av att sätta den främre stroppen ett snäpp högre än den föregående och sätta gjorden i de 2 främre stropparna.

jag har en häst med sadelgjords lägret längre fram än sadelläget, har en vanlig anatomisk gjord till henne. bred rem och bred platta under dock. sen har jag en wintec cair gjord till dressyrsadeln.

jag tänker att ju bredare tjockare och stabilare desto bättre :p. då gör det inget om gjorden hamnar lite längrebak.

jag har en hopplatta nu de funkar jättebra.. men han har som sagt fått skav av den därför vill jag hitta nåt annat.. men de kanske inte "skadar" så mycket med en vanlig gjord under tiden som de läker?

med magplatta menar jag inte hoppgjord, utan bara en med ett brett mitten parti. jag har en liknande till min häst med sadelgjordstvång och den funkar bra.
186270179_71cff851-a569-4b48-90b5-78ff7715242e.jpg

har en likna nde

Senast ändrad:
forts, då datorn inte ville samarbeta.
Den ger stor kontaktyta och är lite lätt svängd. Sen är den ordentligt utskuren för frambenen vilket är ett plus.

forts, då datorn inte ville samarbeta.
Den ger stor kontaktyta och är lite lätt svängd. Sen är den ordentligt utskuren för frambenen vilket är ett plus.

jo men det är nåt sånt jag är ute efter.. för den är ju svängd.. men som sagt hittar inget som är svängt som är 130 långt. så funderade på ett annat alternativ.. men jag får kanske låta honom stå en tag å sen jobba från marken osv..medans de läker.. tror att skavet kommer från att han blir så svettig under hopplattan..

nä jag har ju inte de.. =/ försöker leta efter nån som har..

Men äsch!
Min ridsportsaffär hade ett gäng sadelgjordar för halva priset dvs ca 3-500 kr sist jag var in. Kommer dock inte ihåg om det var rena hoppgjordar eller en sån med bred platta på som Buck lade ut bild på.
Kan kolla nästa gång jag är in dit,vet dock inte när.

det får du jättegärna göra..=) att de ska vara så svårt..:/ som sagt finns ju nya men dejag hittade som skulle vara erfekt kostade 1900 tror jag de var å de har jag inte råd med:/

Har du mätt tex hööks svängda? Finns ju i både 125 och 135 cm. Och inte helt sällsynt att gjordar inte är exakt på cm som de är märkta. Annars köp en kort och förläng?

kolla beg marknaden! santa cruz, knights och jacson har mer eller mindre identiska gjordar i utförandet på bilden.

en butik i närheten här sålde ut dem för runt 100kr för ett tag sen.

Ja de är en begagnad jag är ute efter, kollar massa sidor, facebook, hästnet, tradera, här, blocket, hsr lagt ut annons att jag söker åxå,

Liknande trådar

Utrustning Hästen har ingen manke och är rätt överbyggd och undrar vilken gjord som passar bäst för en sådan rygg? Misstänker att en vanlig rak...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Liten
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 256
Utrustning Hade egentligen planerat att köpa en elt gjord men inser efter att ha använt min nya enkelkåpiga amerigo och sett var stropparna hamnar...
Svar
2
· Visningar
1 098
Senast: gylle
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil... 2
Svar
37
· Visningar
6 861
Senast: IngaLena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31