Sadelgjord till sadeltvång

Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Ni som har sadeltvångs (eller bara känsliga) hästar, har ni något bra tips på dressyrgjord?

Har ju inte världens bästa ekonomi men handlar hellre begagnat av kvalitet än ny budget av sämre kvalitet.

Den behöver dessutom vara 80 cm lång vilket inte alla tycks vara? (Har inte alla bastanta Nordsvenska brukshästar?! 😉)

Ni som har sadeltvångs (eller bara känsliga) hästar, har ni något bra tips på dressyrgjord?

Har ju inte världens bästa ekonomi men handlar hellre begagnat av kvalitet än ny budget av sämre kvalitet.

Den behöver dessutom vara 80 cm lång vilket inte alla tycks vara? (Har inte alla bastanta Nordsvenska brukshästar?! 😉)
Jag har använt min Tixerantgjord på sådana hästar, bland annat min egen som hade en sjuhelsikes sadeltvvång när jag fick honom. Numer kan jag prova andra gjordar på honom iom att det är så mkt bättre. Typ alla känns han lite, lite spänd med utom Tixerant.

Håller med tuaphua. Min känsliga herre fungerar bäst med Tixerantgjord också. När han skulle ridas in var det den som gällde bara. Nu har han haft annat, men känns lite störd då. Tveksamt om de finns i 80 cm?, men ganska säkert 75 cm.

Svarar er alla tre, tack för ett samstämmigt tips, inte ofta som buke är så överens?! 😁

Men den är ju så dyyyyr, jag har inte råd att köpa en för att testa, har nog inte råd att köpa en ens om jag VET att de funkar. Ska kolla om någon har en jag får testa och funkar det blir det ar leta begagnad.

Svarar er alla tre, tack för ett samstämmigt tips, inte ofta som buke är så överens?! 😁

Men den är ju så dyyyyr, jag har inte råd att köpa en för att testa, har nog inte råd att köpa en ens om jag VET att de funkar. Ska kolla om någon har en jag får testa och funkar det blir det ar leta begagnad.
Det är synd du behöver så lång annars hade du kunnat få låna men jag har ingen så lång

Tycker sadelgjordar med löpande rem fungerat bra på känslig häst. Det blir att spänna mindre i taget på dem, istället för ett hack i taget. Och så blir det jämnare spänning.

De finns oftast som dressyrgjordar men har även sett långa gjordar.

Screenshot_20260422_111225_Samsung Internet.webp

Finns en 80 cm på Vinted för 690 kr.
@Jamtland
Nu är det många år sedan gjorden gjordes om och risken även bland begagnade är extremt låg att råka på ursprungsvarianten. Men om man köper äldre beg gjord: be köparen känna igenom så att gjorden har det inre ”säkerhetsband” som känns lite som ett bilbälte i bredd och känsla. De första gjordarna saknade den biten. Jag fick en fin flygtur när min gjord brast när hästen skvätte till och sadeln åkte av.
Min gjord såg inte direkt sliten ut.
De nyare kan inte gå av så. Man känner bandet genom resårplattan.

@Jamtland
Nu är det många år sedan gjorden gjordes om och risken även bland begagnade är extremt låg att råka på ursprungsvarianten. Men om man köper äldre beg gjord: be köparen känna igenom så att gjorden har det inre ”säkerhetsband” som känns lite som ett bilbälte i bredd och känsla. De första gjordarna saknade den biten. Jag fick en fin flygtur när min gjord brast när hästen skvätte till och sadeln åkte av.
Min gjord såg inte direkt sliten ut.
De nyare kan inte gå av så. Man känner bandet genom resårplattan.
Var inte ursprungsvarianten grå i syntetdelen? Har aldrig stött på någon utan bandet hos de svarta

Till en av mina som hade milt sadeltvång (gick med "vanlig" gjord bara man var lite försiktig) blev det stor skillnad med Wintec Cair-gjord.

ELT har jag personligen aldrig riktigt gillat. Har haft problem med skav, men vet många hästar som tycker om den.

Om man tittar på den på vinted så är den rätt sliten och det ser ut som om det är utan mot hästen som är sliten så gummitrådarna sticker ut?
Ja den är lite sliten och några trådar sticker ut. Det är sannolikt därför den är så billig. Men du kan ju prova lägga ett motbud på ett lägre pris. Den är absolut i skick att användas även om den inte kommer hålla i evighet

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka