Sadelgjord

L

Linkan

Läste i en gammal tråd här om en sadelgjord för hästar med dåligt sadelläge.

Kan personen ha menat en förgjord? Eller finns det speciella sadelgjordar? Nån som kan beskriva utförande och funktion isf?
 
Dessa finns bl a på Lillhästen i Stav.

Saxat från hemsidan
'' Ergonomisk sadelgjord

Ergonomisk sadelgjord i läder. Sadelgjorden är formad på ett sådant sätt att den hjälper till att hålla sadeln i sitt rätta läge. Med en vanlig sadelgjord kan det ibland vara svårt att få sadeln att stanna kvar tillräckligt kängt bak pga av att sadelgjorden glider iväg framåt & drar med sig sadeln. Denna gjord spänner du som vanligt långt bak, men sedan är den formad så att den svänger svagt framåt, istället för att gå "rakt ner". Sadelgjorden glider alltså inte iväg så lätt framåt, eftersom den biten under magen redan ligger en bit längre fram än den övriga delen på gjorden. Denna konstuktion gör det också lättare för hästen att röra sig. Trippelresår i båda ändar. Finns både som lång gjord samt som kort dressyrmodell.
''

Går även att läsa om du går in på Lillhästen i Stav:s hemsida, Prislistor > Träns och tillbehör (du får scrolla ner en bit)...

:)
 
Och en sån har jag :idea: :)
Funkar jättebra, och min häst är känslig för allt som inte är mjukt och smidigt, den här är superbra! Har inte heller något fördelaktigt sadelläge så det här funkar finfint :)
 
När jag blev diplomerad sadelinprovare fick jag lära mig hur de där svängda sadelgjordarna fungerar, och jag rekommenderar den inte till någon häst. Jag behöver nästan rita för att kunna förklara... men trycket fördelas inte ut på "svängen" utan koncentreras på en jättesmal yta precis där den svänger ut (hmm.. nån som fattar?) summan av kardemumman är iaf att det blir en väldigt smal yta där gjorden trycker på hästen. Det kan vara mycket obehagligt och tom göra ont på hästen!
Om någon vill att jag ska förklara bättre så kan ni PM:a så ska jag fixa en ritning som jag kan maila.
 
Själv har jag aldrig använt en sådan gjort, och efter vad du beskrev så tror jag knappast att jag kommer att använda någon heller så... :smirk:
 
Nej jag ska nog sluta använda den enda sadelgjord hästen inte sparkar mot :angel: ;)
 
Jag har oxå en sån till fjordingen med dåligt sadelläge. Den funkar bra! Även om nu trycket skulle bli felfördelat tror jag att hon föredrar det av två onda ting. Med vanlig sadellgjord glider tyvärr hela sadeln fram och lägger sig på bogbladen istället. Och säg inte att jag ska byta sadel, för det hänger inte på det. Tyvärr har hon ett helt knasigt sadelläge och ingen manke alls. När hon därtill är lite för rund som nu finns det ingen sadel i världen som ligger bra på henne (har provat ett 30-tal). Då får man ta till lite nödlösningar.
 
Precis :) Försökte köra med en vanlig bucastextilgjord ett tag men då gick han bara o passagade :confused: Så den här funkar bra just nu :)
 

Liknande trådar

Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju...
2
Svar
26
· Visningar
1 782
Senast: Sassy
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
864
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 089
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp