Sadelgjord...

G

goggoman

Har en liten undran.
Inte kan man väl spänna en sadelgjord för hårt??? :confused:
Med handkraft? :confused: Finns väl ingen möjlighet i världen att man kan göra? Eller har jag lärt mig fel.

Hade en diskussion i stallet om det idag.
 
Jovisst kan du göra det, speciellt om du har en sådandär med resär i ena änden.
 
Men, meningen med den är väl att den skall vara elastisk?
 
Klart man kan! Du spänner sadelgjorden på en avslappnad häst med lugn andning, sedan ska hästen ut och jobba, få plats att använda musklerna under sadeln, och få ner ordentligt med luft i lungorna.

Testa själv att ge dig och och jogga, eller lyft bänkpress, med ett bälte hårt spänt runt bröstkorgen...
 
du ska spänna den försiktigt gärna ett hål i taget för att inte orsaka smärta i bröstmuskulaturen hos hästen. spänn tills du känner att sadelgjorden och hästen har en liten andningsyta :) du ska kunna få igenom ngr fingrar i mellan
 
Jo, jag vet hur man spänner gjorden.

Men diskussionen var om man kunde spänna för hårt.
Och då speciellt med de gjordar som har resår.
Oftast så spänner ju hästen ut sig lite och slappnar sedan av när den går.
 
Ja och därför kan man dra åt hårdare än man ska om man inte passar sig.
 
Jo man kan spänna för hårt. På min första ridskola var det en tjej som hade spänt gjorden för hårt. Efter ca 15 min på lektionen undrade ridläraren varför hästen var alldeles svettig (inget hårt arbete) och andades konstigt. Hon gick fram för att känna på gjorden och... ja, den tjejen skämdes nog rätt rejält efter det! :crazy:
 
Har inte haft problem med gjorden själv med min häst, men diskussionen var intressant-

Tack för alla svar.
Alltid lär man sig något nytt. :banana: :banana:
 
Jovisst kan man väl det.. Men det är inte säkert att man orkar. :smirk:
 
Det är väl ingen konst att spänna en sadelgjord för hårt? Konsten ligger i att hitta en sadel som ligger så väl på hästen att man inte behöver idiotspänna gjorden. En sadelgjord med resår går också att spänna för hårt, såklart. Om man spänner tills resåren är nästan helt vidgad, så blir det ju ingen elasticitet som kommer hästen tillgodo i rörelsen. Ju mjukare resår desto lättare att dra för hårt. Lagom dragen, på en rätt avpassad sadel, tycker jag att resårgjorden är ett sympatiskt alternativ. Personligen tycker jag att alltför många drar gjorden för hårt, och för häftigt!
 
Man ska var försiktig med sadelgjorden!

Jag vet en häst föll ihop efter en lektion. När instruktören skulle spänna loss gick det nästan inte. När de sen sadlade nästa gång skillde det ca 5 hål...
 
Jag har fått lära mig att till en korrekt(perfekt) inpassad sadel ska det knappt behövas en sadelgjord. Man spääner nog ofta hårt bara för att man är så osmidig när man ska upp.. när man väl sitter där så är det ju lugnt.
Min häst blåser upp sig när jag spänner, så om jag skyndar mig så hinner jag upp innan han släppt ut luften... sedan hänger nästan sadelgjorden under ridpasset... funkar bra :crazy:
Om man måste spänna gjorden hårt för att sadeln snurrar runt när man sitter upp, så tycker jag man ska börja sitta upp från en pall eller liknande.
 
Jo, det var just det jag menade.
Orkar man verkligen för handkraft?
 
Men en lös sadelgjord måste ju vara värre?
Sadeln ligger inte still och kan skada ryggen på hästen.
 
Om man kan sitta upp ordentligt så snurrar inte sadeln när man sitter upp.
 
Jo nån orkar väk.. Men ingen tar väl i så j*kla mkt eller??
 
Självklart kan man det! Speciellt om man har resår.. Och speciellt om man är karl...
Min häst drar tom in magen när man ska spänna, och sedan drar han ut den efter en stund! Om man måste dra åt massor för att sadeln ska ligga kvar så ska man nog kolla om sadeln passar, tycker jag!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Jeps
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
712
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju...
2
Svar
26
· Visningar
1 772
Senast: Sassy
·
Utrustning Har köpt ny sadelgjord i resår, den förra sadelgjorden jag hade var 130 cm det är också denna. Ändå kunde jag spänna den 3 hål kortare...
Svar
9
· Visningar
790
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp