Sadelgjordar med resår...

Tuvalisan

Trådstartare
Liten undersökning: Hur många av er använder sådana och isf hur, vart har ni resåren, där ni spänner(vänster) eller på höger sida? Varför?

Sv: Sadelgjordar med resår...

Jag har en och en annan gjord med resår, såna jag fått "ärva"...
Det sägs att man ska ha resåren på den sidan där man inte spänner men för mej funkar det inte för jag spänner på bägge sidor.....

Man ska helst ha en sadelgjord med resår i båda ändarna, har du bara i den ena ska du ha resåren där du spänner. Resåren gör ju att det blir lättare att spänna.

Jag var och lyssnade på en equiterapeft (stavas det så?) som pratade bla resår i sadelgjorden, och om man ska ha resår ska man ha i båda sidorna. eftersom resåren drar ihop sig hela tiden så om man har på ena sidan typ snedbelastar man sig själv och sadeln.

Jag har en dressyrgjord med resår i båda ändar.
Spänner alltid växelvis för att få så jämn belastning som möjligt.
Resåren jag har är stenhårda, dvs det går knappt att dra ut dom med handkraft.
Enligt min sadelmakare är det dom enda resåren som är vettiga att använda.

Har en kort Globus Ronja (tror jag den heter) med resår i båda ändarna. Spänner omväxlande höger/ vänster och hästen verkar trivas.

Jag har resår på alla gjordar, är det bara resår på en sida brukar jag byta sida då och då. Jag kör mest med Knights lädergjordar (resåren är i rätt färg :p ) dom är hårda i resåren och jättebra, när jag hoppar har jag en pessoa magplattegjord med resåren mer under magen på båda sidor, något som jag tycker är bra, då det inte blir lika lätt att dra åt för hårt. Har även en Globus med resår i båda ändarna. Det bästa är om det är tre resårband, är det bara två brukar dom vara för slappa i resåren.

Jag hgar resår i ena änden på min gjord men ska byta till en med resår i båda ändor på sadelmakrens inrådan.

Resåren är INTE till för att det ska vara lättare att spänna gjorden utan den är till för hästens bekvämlighet.

Det är dock extremt lätt att spänna en resårgjord för hårt och många gör det också då de spänner som med en vanlig gjord, de tar i så de blir blå i aniktet och spänner så hårt de kan... :crazy:

Man ska inte ha en resårhjord om man inte har vett på att spänna ordentligt, man ska känna mitt under magen på hästen hur spänd gjorden är, inte vid sidan, vid sidan känns det alltid lösare.

*knapplån*

Just nu har jag ingen resår på gjorden (min resårgjord är för lång för lillkillen) men ska köpa en ny snart, med resår på bägge sidor.

Jag får ofta "klagomål" på att jag spänner för löst :o , när folk ska sitta upp på hästar jag har ridit glider sadeln runt antingen när de ska hoppa upp eller under själva passet...:crzay:
Jag har inga problem, sadeln glider inte i vare sig skritt, trav, galopp, hopp eller bus. :D

Det måste väl vara bättre att spänna löst än hårt?

Jag har en gjord med resår på bägge sidor.

Hur hårt "ska" man spänna eg.? Visst, det beror väl på sadel, häst mm.
Men hur måga händer/fingrar/vad ska man få igenom under magen på hästen när gjorden är spännd?

Jag har gjordar både med och utan resår och resår på en eller båda sidor. Numer köper jag dock BARA med resår på båda sidor.

Resåren gör det lättare att spänna, men det är inte därför jag använder det, utan för hästens skull. Jag tycker iaf själv att det är skönare med elastiska, tajta byxor (ridbyxor, träningsbyxor) än med icke-elastiska och inbillar mig att även hästen tycker det :p

Ang. resår på bara en sida så har jag fått höra mycket dåligt om det. Nya hästen har en sån gjord på sin ena sadel och ägaren har alltid haft resåren på höger sida. Jag bytte genast till vänster (ska den göra någon nytta kan den ju underlätta för mig när jag spänner...). När jag förra veckan hade massören ute så frågade hon vad hästen hade för sadelgjord då den var MYCKET spänd på högersidan, vid sadelgjorden (den sidan där hon inte haft resåren alltså...)

Ullis

Senast ändrad:

Jag har resår och på den sidan man spänner på.

jag har hört att man ska ha resåret på den sida där man inte spänner , för annars är det risk att man drar för hårt.. men om det stämmer vet jag inte, jag har ingen resår alls.

jag har resår på bägge sidor på både hopp och dressyrgjorden (och en massa allroundgjordar men dom använder jag inte)

Jag använder med resår på ena sidan.
Jag har resåren på vänster sida fast man ska ha det på sidan man inte spänner.
Men spänner lite på båda sidor.

Har en sadelgjord med resår i båda ändarna. Spännre lika mkt på båda sidorna = gämnt tryck och hästen kan andas ordentligt.

Använder inte resårgjordar. Det är ett alldeles för opålitligt material.
Tycker dessutom att det är för lätt att dra åt gjorden för hårt så jag kör med hederliga lädergjordar.

Apo

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: NilHe
·
Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Jeps
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 089
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
459
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka