Sadelgjords experter?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare svinto
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 651
S

svinto

Hjälp en nybliven ponnyägare! Nu har jag köpt en ponny och ska köpa utrustning. Så kom jag till sadelgjord hur lång ska den vara? Det ska vara till en Wintec allround sadel och en c-ponny New Forest, inte trådsmal och inte jättetjock.
Tack på förhand... :o

Sv: Sadelgjords experter?

Det är jättesvårt att säga, du får mäta på aktuell sadel och häst..

Lägg sadeln på hästen och mät på ungefär halva sadelgjordsstropparna, så att den säkert når runt och utan att bli för lång.

Du kan ju även låna en gjord som du vet hur lång den är, och se hur mycket som fattas eller blir över.

Tack för svar jo jag får nog göra så men tänkte och hinna få med den beställningen nu när Hööks har rea o så. Jag har bara handlat till nordsvensk förut och det är lätt, det längsta som finns brukar passa!

Det beror helt på hur långa stroppar sadeln har!
Jag hade 110cm på min c-ponny (new forest) och den gjorden kunde jag också ha på mitt halvblod och hans första sadel.När jag sen köpte den nyaste hoppadeln var jag tvungen att gå upp till 135cm för att stropparna var så korta! Så det kan skilja enormt mycket! mät med måttband när sadeln ligger på hästryggen så slipper du onödigt mycket besvär med returer och byten

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 676
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 441
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 538
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 079
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka