Sadelhjälp!

Ninnurur

Trådstartare
Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur ska man tänka, är det någon här som är bra på modeller? Det är en connemara på 147 cm i mkh. Sadeln han har nu är en Santa Cruz Celine, 17", extra wide. Jag upplever att han har liten/normal manke och väldigt rak rygg. Finns det någon dressyrmodell från Santa Cruz som motsvarar Celine? Eller kan ni tipsa om annat jag kan titta efter? Vill hålla mig till en relativt låg budget eftersom vi inte äger ponnyn, men dottern vill satsa på dressyr så det är ändå värt några tusen :)
 
Thorowgood kanske? Den blir iofs ganska böjd med vidaste koppjärnet.
@Ninnurur Tror också Thorowgood kan funka beroende på hur vid han är. Den blir lite svängd med vidaste järnet, men det har funkat på Eikar som har haft de tre vidaste kärnen i olika tidpunkter i sitt liv.
Har du någon uppfattning om hur vid han är kontra Eikar?

Wintec/ Bates har samma fenomen såvitt jag minns. Mer svängd av bredare järn men det är ju inte några enorma skillnader, så kan vara värt att prova.
Wide är väl väldigt rak som startpunkt och är lite rakare än den vanliga hat jag för mig..
Jag hade i vart fall försökt satsa på något med utbytbara järn om möjligt. I och med att ni kanske har schans att använda den på andra hästar i framtiden.

Prestige Hippos dressage (finns väl bara begagnat?) kanske kan funka också. Hade på isisen och han upplevde jag som rätt rak.
Även andra sadlar från Prestige kanske kan funka,jag vet inte.
 
@Ninnurur Tror också Thorowgood kan funka beroende på hur vid han är. Den blir lite svängd med vidaste järnet, men det har funkat på Eikar som har haft de tre vidaste kärnen i olika tidpunkter i sitt liv.
Har du någon uppfattning om hur vid han är kontra Eikar?

Wintec/ Bates har samma fenomen såvitt jag minns. Mer svängd av bredare järn men det är ju inte några enorma skillnader, så kan vara värt att prova.
Wide är väl väldigt rak som startpunkt och är lite rakare än den vanliga hat jag för mig..
Jag hade i vart fall försökt satsa på något med utbytbara järn om möjligt. I och med att ni kanske har schans att använda den på andra hästar i framtiden.

Prestige Hippos dressage (finns väl bara begagnat?) kanske kan funka också. Hade på isisen och han upplevde jag som rätt rak.
Även andra sadlar från Prestige kanske kan funka,jag vet inte.
Enligt A är Eikar bredare att sitta på, men det var ju ett tag sedan sist :) jag ska försöka mäta Abbe imorgon!
 
Jag har en Olympic Jessica som är bred och rak. Den är jättegammal, men skön, så kan klart rekommendera en sådan om du skulle trilla över någon.
 
Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur ska man tänka, är det någon här som är bra på modeller? Det är en connemara på 147 cm i mkh. Sadeln han har nu är en Santa Cruz Celine, 17", extra wide. Jag upplever att han har liten/normal manke och väldigt rak rygg. Finns det någon dressyrmodell från Santa Cruz som motsvarar Celine? Eller kan ni tipsa om annat jag kan titta efter? Vill hålla mig till en relativt låg budget eftersom vi inte äger ponnyn, men dottern vill satsa på dressyr så det är ändå värt några tusen :)
Förslagsvis lyfter du detta med ridskolan om det skulle vara okej med egen sadel. Extra viktigt för ridskoleponnier och hästar att ha passande sadlar så ingen här bör rekommendera en sadel till en häst dom aldrig träffat!
 
Förslagsvis lyfter du detta med ridskolan om det skulle vara okej med egen sadel. Extra viktigt för ridskoleponnier och hästar att ha passande sadlar så ingen här bör rekommendera en sadel till en häst dom aldrig träffat!
Det har jag självklart koll på :) det är dessutom ingen sadel ponnyn ska gå med dagligen utan en som min dotter ska använda när hon tränar och tävlar dressyr enbart.
 
Förslagsvis lyfter du detta med ridskolan om det skulle vara okej med egen sadel. Extra viktigt för ridskoleponnier och hästar att ha passande sadlar så ingen här bör rekommendera en sadel till en häst dom aldrig träffat!
Det tog jag förgivet att TS har koll på och att sadeln såklart sedan provas ut ordentligt. Min "rekommendation" var bara en idé om vad som brukar kunna ligga bra på raka ryggar.
 
Spelar ingen roll om ponnyn inte ska ha sadeln dagligen. Den måste ju passa ändå. 🙄
Du tror att jag kastar på vad som helst? Jag vill ha tips om vad man kan titta efter och prova tillsammans med ridskolechef och tränare. Jag vet dessutom själv hur en sadel ska ligga för att fungera bra, jag har däremot dålig koll på de modeller som finns nu eftersom det var +10 år sedan jag köpte sadel sist.
 
Du tror att jag kastar på vad som helst? Jag vill ha tips om vad man kan titta efter och prova tillsammans med ridskolechef och tränare. Jag vet dessutom själv hur en sadel ska ligga för att fungera bra, jag har däremot dålig koll på de modeller som finns nu eftersom det var +10 år sedan jag köpte sadel sist.
Det låter så på din text ja speciellt med din mening att ponnyn inte ska ha sadeln dagligen. Ta ut en sadelprovare tillsammans med ridskolechefen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 346
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 374
Senast: caballus
·
Utrustning Min häst har lyft sin manke, så att min hoppsadel nu kommer väldigt nära manken. Hästen verkar mycket nöjd med sadeln och jag sitter bra...
Svar
13
· Visningar
2 157
Senast: Houdinie
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 627
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp