Sadelhjälp...

western_wannabe

Trådstartare
Efter lite tips och råd i en annan tråd gav jag mig återigen ut på sadeljakt till unghästen. Jag hade hemma en Thorowgood T6 hoppmodell med vitt koppjärn i (superskön att sitta i, riktigt förvånad faktiskt) och hade verkligen hoppats på denna, men insåg direkt när jag la den på ryggen att den inte kommer att passa ens om jag byter till det grå koppjärnet... På tok för lång, på tok för smal, och lite för rak...

Nu har jag även skaffat mig en gradskiva, och insett efter lite mätningar att pållens rygg liggen någonstans mellan 125-130 grader:eek: Så det är väl knappast någon idé att ens prova T4 låg manke? Den lär ju vara lika lång, rak och smal...

Efterssom WintecWide tydligen ska vara riktigt rak den med känns inte den heller längre aktuell. Vilket innebär att Jag får börja leta efter beg. lädersadlar ist. för syntet. Vilket inte är en nackdel i sig, men vilka märken ska jag leta efter? Och finns det överhuvudtaget några beg. lädersadlar i xxvid? Känns himla surt att behöva hosta upp 10.000tals kronor på nya sadlar som troligtvis behöver bytas titt som tätt och hålla på att måttbeställa till en växande unghäst.

Det enda som ligger hyffsat viddmässigt är min westernsadel, den ligger faktiskt riktigt bra - förutom att den är för lång trots att det är en round-skirt. Den funkar kanske för sadelinvänjning utan ryttare, men jag tänker inte sätta mig i den!

Så vad säger ni? Har ni några tips på riktigt breda sadlar som ligger bra på runda, korta ryggar som är lite lätt svängda? Förutom Griffin/Thorowgood, WintecWide och Globus...
 
Sv: Sadelhjälp...

Var sadeln för rak på stallgången bara eller provred du den?
XXW är betydligt bredare än XW så det kan faktiskt vara lönt att prova den. Problemet blir ju då med längden och om den är för rak... Hur mkt för lång var den och i vilken storlek?

Wintec Wide är INTE rak på långa vägar, framförallt inte i de bredaste järnen. Dock är den väldigt lång istället.

Finns ju en del märken som är mer böjda än Griffin som går att få i breda bomvidder, ex Frank Baines och County. Men de kostar ju och räkna med att det tar tid att beställa hem, sen är det ju också omöjligt att hitta provsadlar i så breda bomvidder...
 
Sv: Sadelhjälp...

Tack för svar, hoppades att du skulle se denna tråden;)

Nej, jag provred den ej efterssom hästen ej är inriden och håller på att sadelvänjas. Jag vet att ryggen oftast blir rakare under ridning, men jämfört med hur sadlar ligger i stallgången/ resp. under ridning på mina andra hästar uppfattar jag denna som för rak och kommer ge punkttryck fram och bak.

Sadeln var en 17" och låg ända ut på sista revbenet. Jag är ganska säker på att jag kan trycka ner min rumpa i en 16 1/2" om jag hittar rätt modell.

Trodde också att WW var svängd i bommen, men fick svar i min andra tråd att den var jätterak, minst lika rak som T4:an. Att just WW var ett undantag (efterssom Wintec annars är lite svängda, spec. i breda bomvidder.

Vilka storlekar är såpass breda hos FB & County? Har du sett några beg. i dessa vidder?
 
Sv: Sadelhjälp...

County och FB har inte så breda standardbomvidder, man måste specialbeställa. County finns väl upp till ca 115-120 grader (XXW) men sen är det måttbeställning som gäller. FB måste man också specialbeställa så breda.
Har sett en beg FB i storlek S6 (120 grader bred) en hoppvariant, men det är en 17,5 och den är väldigt böjd i bommen. Har också sett en County islandsvariant till salu i XXw, men inga andra modeller. Så det är inte lätt att hitta...

WW är definitivt inte rak på något sätt. Jag har en häst med spikrak rygg och WW är riktigt böjd. T4an är inte heller spikrak utan är lite böjd den också.

Om sadeln slutade vid sista revbenets muskelfäste så är den ju tillräckligt kort.

Hur ser du ut i kroppen? Byxstorlek/längd? Smal/mullig?
Vad är det egentligen för häst du har? Ras/modell, mankhöjd?
Har du någon bild på hästen också?

Sen beroende på vad hästen har för rygg så finns det fler märken i så breda bomvidder än FB och County, men det är samma sak där, att hitta provsadlar i den bomvidden finns inte... (min häst är lika bred så jag vet vilket helvete det är att hitta passande sadlar. Jag fick helt enkelt chansa och måttbeställa utan att ha provridit.)
 
Sv: Sadelhjälp...

Men blir inte Thorowgood mer böjda ju vidare järn man har i? Wintec funkar ju så i alla fall.

Fast det är ju ändå problemet med längden då klart..
 
Sv: Sadelhjälp...

Jag har också funderat över det, har inte provat Griffin sen de nya modellerna kom, men rimligtvis borde det ju faktiskt vara så att den blir mer böjd desto vidare järn man sätter i. Även på sadlar med ändringsbar bomvidd som utförs av tillverkaren och där hela sadeln anpassas (t.ex. Passier & Lovatt & Ricketts) blir ju bommen mer böjd när man breddar den.
 
Sv: Sadelhjälp...

Ska försöka svara på dina frågor!

Hästen är en arabkorsning där arabinslaget är det som dominerar, dvs. breda bogar och bred, kort rygg. Ca. 155 cm i manken, men växer nog ett par cm till. Själv har jag 36 i byxstorlek och är ganska smal, men ganska lång, 172 cm. Dålig bild, men den enda jag har på denna dator som visar ryggen någorlunda...

PICT2569.jpg


Är inte säker på att sadeln inte låg utanför sista muskelfästet, är lite svårt att känna på valrossen... Försökte följa det från sidan och upp, men det är svårt för allt späck:D Tror nog att jag ska försöka hitta en sadel med så kort anläggningsyta som det går, bara jag själv får plats i den. 16 1/2" borde kunna funka bara den har tillräckligt stora kåpor...
 

Liknande trådar

Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 182
Senast: Oknytt
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 510
Utrustning Hej! Är gammal bukefalisk men länge sedan jag postat en ny tråd... Hur som helst, har nu sålt 2 hoppsadlar och kan med gott samvete...
Svar
13
· Visningar
1 546
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Jag håller på och blir tokig av allt sadelletande... Har en häst med en ganska rak rygg och mycket bogrörelse. Provade Equipe...
Svar
14
· Visningar
4 483
Senast: Linah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp