Sadelhjälp önskas!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare __Sweety__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 1 811
Sv: Sadelhjälp önskas!!!

Nope, funkar inte att kolla på bilderna. Fixa!

Men hur beter sig sadlarna när du rider?

Jag tycker båda sadlar ser ut att vara för smala. Och jag tyckernionte dressyrsadeln släpper så mkt bak, bara för att de sista centimetrarna släpper gör ingenting. Dock ser det ut på bilden att bossan inte ligger an åt sidan. Kan du ta ett kort när du står vid hästens rumpa?

Jag är inte så bra på att bedöma detta, tycker det är ännu svårare att se på bilderna än i verkligheten så jag avstår från att kommentera bilderna.

Men(!) jag är nyfiken på vad det är för sadlar? :)

Dressyren åker med upp när jag rider lätt. Hoppsadeln ligger mkt bättre, släpper några cm baktill men åker inte med upp lika mkt som dressyren, hoppas du förstår hur jag menar. Sadlarna åker fram något, man ser lite på bilderna utan sadlar, svagt sadelavtryck och en gjord som vill fram pga den lilla runda magen. :smirk:

Håller påatt ladda upp bilder bakifrån nu, men han står inte helt stilla, han är sååå nyfiken på vad man gör, så de är inte perfekta.

En hubertus dressyr, superskön :love:

Hoppsadeln är en wintec, inte lika skön tyvärr...

om sadlarna lättar vid bakbossorna så är linjen i sadeln inte överens stämmande med hästens linje det kan göra att dom får ett tryck bakom bogbladen bara, och inte ett jämnt fint tryck!!! så har jag fattat det hela!!

Sadlarna får jämt tryck längs hela vägen, ända tills dom släpper bak.

okej!!... men det låter inte som om dressyrsadeln år i balans med hästen?!! om du lägger på sadeln utan att sadelgjorden späns ligger den stadigt på ryggen då?? alltså den vickar inte åt något hål, om du trycker med ena handen på framvalvet och andra på bakvalvet omväxlande ligger den still???

Jag kan säkert gunga den fram och tillbaka. Fattar bara inte hur sadelutprovaren kunde tycka att sadlarna låg bra :confused: Därav anledningen till att jag la ut bilder (läg föregående tråd sadelproblem)

det är konstigt!!!
Jag har varit på ett jätte bra ställe!!! ligger vid typ arlanda!!! man fick ta me hästen och så hade dom typ 250 sadlar på lager som dom provade och vi hittade en som passade perfekt!!!! :banana:

Synd att jag inte bor i närheten. Bor i örebro... Får ta ut en annan som jag hoppas är bättre. Men då måste jag ta låna hem sadlar själv.

Någon som har förslag på sadlar jag kan prova? Dock tycker jag inte att hästen har lika svängd rygg som på bilderna. Ngt rakare.

jag har hört att kieffer ska vara bra på hästar med ganska raka ryggar!!
själv har jag en cliff barnsby och jag har haft den på 3 olika hästar en unghäst, en jättestor (175-180cm) och en ganska grov häst!! har passat på alla!!!!

Okej.

Du kanske kan ta kontakt med en utprovare Först och kolla vilka sadlar denne rekommenderar efter att ha skickat över bilderna till personens mail, beskrivit hur hästen ser ut osv. Sedan kanske du kan gå på lite rekommendationer och kolla vad som finns inne på Till Häst, de har ju ganska bra utbud med beg. sadlar där.

Annars kanske du får vara redo att åka en bit. Sharpman finns ju i Mjölby, och bor du i Örebro har du väll ca 12-15 mil dit nåt sånt..? www.sharpman.se de har alltid över 200 sadlar i lager, står det på deras hemsida..

Det skulle vara ett alternativ. Jag fick nummer till en tjej av _peplis_, ev är det samma som Domino har haft ute?!

Mahogney skrev:
om sadlarna lättar vid bakbossorna så är linjen i sadeln inte överens stämmande med hästens linje det kan göra att dom får ett tryck bakom bogbladen bara, och inte ett jämnt fint tryck!!! så har jag fattat det hela!!
Det stämmer inte. Dock blir det tryck på ett mindre område, vilket kan leda till ryggont.

Diabolical_Kitten skrev:
Det stämmer inte. Dock blir det tryck på ett mindre område, vilket kan leda till ryggont.
jooo.... men det var det jag ville få fram!!!

Hoppsadeln ligger klart bättre när man kollar på bilderna bakifrån.

Hästen har dock inte en helt rak rygg, även omm den kommer upp lite vid arbete. Mitt tips till dig är att prova Stubben Avalon & Maestoso, Frank Baines, Passier, Globus, Morris & Nolan, Lemetex Stylist.

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 573
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 849
Senast: QueenLilith
·
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller... 2
Svar
32
· Visningar
3 806
Senast: MrPannkaka
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 990
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka