sadelhjälp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rasken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 914
R

Rasken

Fick med en dressyrsadel till hästen när jag köpte honnom i början av sommaren.
Visste att den behövde bytas ut så vi åkte till sadelprovaren och vi satsade på en hoppsadel.
Dressyrsadeln låg tydligen väldigt dåligt och bommen var ev sne också. Så den andvänds ej mer
Det blev en appaloosa(presige nu va?) "golden star" tror jag att det är.
Men nu när man ska börja träna dressyr för tränare och sen ut och tävla skulle det ju vara bra med en dressyrsadel.Men har inte råd att läga å så mycket pengar så en begangnad räcker bra! tänkte höra efter lite tips på sadlar som kan tänkas passa!

Han hade på gamla dressyrsadeln bomvidd 31 och 17 1/2" men den var för smal

Hoppsadeln är en 34 och 18" som passar

vad ska man ha för storlek? för appaloosan har vell andra nummer än andra sadlar eller?
Kan inte så mycket om det här med sadlar så det är vell därför man frågar.
Lägger in en bild på hanns rygg! Dock är han just nu tjock...
Bild052.jpg

Sv: sadelhjälp

Om han passar i din Prestige så kan det ju vara ide att söka ett dito i samma storlek.

Det är så jättesvårt att se vad den skall ha för sadel utifrån en bild.

Lycka till

Jag tycker hans rygg ser väldigt rak ut för att passa i Prestige. Jag skulle väl snarare rekommendera Frank Baines (vilken dressyrsadel som helst av de nyare modellerna efter 2000) i M bomvidd i 17,5"-18" (beroende på din rumpa, de är dock små i storleken) till såväl hopp som dressyr.

jag tror att bilden kanske luras lite... var som sagt hoss en sadelprovare men man vet ju aldrig...hästen verkar i allafall trivas i sadeln för tillfället och vi får hoppas att det är så!

Jag tycker det ser ut som om hästen har väldigt rak rygg, stämmer det?
Prestige passar i regel hästar med lite svankig rygg/lite mer böjd rygg och passar bra på överbyggda hästar.

Håller inte med, tycker hästen ÄR överbyggd, men den går i svag uppförbacka.

Rasken,
skulle råda dig att köpa en begagnad Prestige dressyrsadel, samma stl som du har på hoppsadeln. :)

jag tycker inta att hans rygg är så speciellt rak igentligen. kan kolla om jag hittar en annan bild för somsgt tror jag att bilden luras...

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 282
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 177
Senast: domesticus
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 190
Senast: Harbor
·
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka