Sadelinpassning året runt

Bewelinn

Trådstartare
Jag (och flera andra i mitt stall) har hästar som varierar rätt mkt i bredd och rygg under året. Min häst lägger hull runt om bålen och alltså även uppe på ryggen vilket kan göra att en sadel som låg suveränt i april är för trång i augusti osv.

Hur löser man det egentligen på bästa sätt? Ger upp och köper bomlöst? Svälter hästen hela sommaren? Har 4 olika sadlar med 5 graders intervall i bomvidd? Byter sadel var 6:e vecka? Paddar en vid sadel när hästen är smal?

Är det någon mer som har samma problem och hur löser ni det?

Sv: Sadelinpassning året runt

"Ger upp och köper bomlöst"? Låter som att du tycker bomlöst är något negativt. Har du prövat?

Jag tänkte snarare "wow, ett alternativ som är BÄTTRE än bomsadlar" än "äsch, får väl ge upp och sjunka till bomlöst nivån" :D

Sv: Sadelinpassning året runt

Jag trivs utmärkt i bomlöst men:

a) Min halvfodervärd gör det inte

b) Man ska ju helst inte hoppa i dem

Tyvärr har jag inte råd med en Star Trekk CC som nog annars skulle kunna vara ngt för oss. Men det löser fortfarande inte frågan om hoppsadeln....:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 831
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 491
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Emiro
·
Utrustning Diskuterade med en bekant som varit på sadelprovning och deras häst har fått vassare manke med åren. Förr var han rund och go och bekväm... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 751
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka