Sadelinpassning

biffen

Trådstartare
Ni som anser att ni har en sadel som ligger bra på era hästar, hur många fingrar (på höjden) får ni in mellan framvalv o manke?
 
2 fingrar i mellan. Det är en gammal lädersadel som "satt sig" för länge sen. Har du en ny sadel som nu ligger bra med 2 fingrar mellan kan du räkna iskallt med att den är för låg om några månader. därför ska en ny sadel ligga högre iom att den sjunker ganska mycket efter ett tag. Har sett allt för många hästar med fel anpassade sadlar, så ju mer folk lär sig ,desto bättre för våra hästar.
 
Jag har just köpt en begagnad dressyrsadel som har ngr år på nacken. Jag får plats med 2 fingrar när jag har ridit i den en stund. Den måste stoppas om då den är lite ojämn och jag antar att den blir ngt högre då till en början innan stoppningen satt sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
352
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
809
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
913
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp