Sadelknutor

Massera lite runt omkring dem. Renskinnsvojlock är bra. Tar inte bort dem men förhindrar irritation m.m.

hade samma bekymmer med min häst förra vintern, badda med asollösning efter varje ridtur samt smörj med 1% cortisonsalva (apoteket). Jag köpte även en skumgummipad som jag klippte ut hål i där knutorna skulle ligga under sadeln. Lite pilligt med det gav resultat efter några veckor. Men det viktigaste är att behandla orsaken. Har du kollat att sadeln ligger bra på din häst?

När uppkom sadelknutorna? När hästen sätter vinterpäls bildas mycket fett i pälsen och talgkörtlarana kan täppas igen, talget kommer inte ut och en sadelknuta bildas. Om du använder ren fäll går det bra att rida ändå, förutsatt att sadelknutorna inte uppkommit av en illa tillpassad sadel.

Min häst fick en sadelknuta förra våren. Veterinären sa att de brukar minska de första halvåret, men efter det så förblir de oförändrade och om de inte är borta då, så går de aldrig bort. Jag bytte sadel och knutan minskade. Efter ett halvår var den mindre, men den fanns fortfarande kvar. Så då trodde jag ju att det alltid skulle vara så. Men nu, efter snart ett och ett halvt år så är knutan helt borta!

Tvätta voilocken efter varje gång.det hjälpte åtminstånne min häst. :bow:

Har haft problem med sadelknutor varje vinter i fyra år nu och kommit fram till att det enda som hjälper på min häst är helklippning även klippt i sadelläge, och fårskinnsvojlock närmast skinnet.

Förebyggande (men det vet du säkert redan): Tvätta (skölj över) rygg och sadelgjordsstad med väl utblandad jodopax när hästen har blivit svettig eller varm. Alltid ren vojlock.

För att få bort sadelknutor (om de beror på hårsäcksinflammation, vilket är vanligast): Blanda en ganska stor klick helosansalva med en pressad vitlöksklyfta och smörj in. Det är en jättegammalt och välbeprövat knep. Egentligen skall man täcka de insmorda knutorna med staniolpapper också (som man ex. fäster med en gjord ska vara över natten) med det har jag aldrig vågat prova då jag är rädd för att det kanske bränner huden (vad vet jag - kanske någon annan har testat?).

Men vitlök och helosan det är toppen!

alsol lösning/sprit fungerar, om de orsakats av smutsig utrustning...

Veterinären kan spruta in cortison i knutorna. Sedan får hästen vara sadelfri i ca två veckor. Då går dom bort. Men som någon skrev så är det viktigt att hitta orsaken. En häst skall INTE ha sadelknutor då är något fel. Det verkar som många accepterar att hästen har dessa!? Ser ofta hästar med sadelknutor där ryttaren bara säger att, Den har alltid haft dessa??
/M

Prova med att tvätta med alsolsprit tills att knutan torkar ut. Hjälper inte detta kan du behandla med kortison.
Du kan förebygga sadelknutor genom att svampa av hästen när den är svettig, rykta grundligt med en tät borste och hålla dina vojlockar väldigt rena. Går hästen ofta med täcke kan det vara smart att låta den gå utan då och då.

MVH/ Zanna :rofl:

En hårsäcksinflaamtion beror på att en hårsäck är tilltäppt och talg ansamlas = blir en knuta. Att blockera ytterligare med smörja på med fet salva låter lite ologiskt?!?

Prova att massera in Arnika Gel linement. Det tipset fick jag av en hippolog när min häst hade fått något liknande.

Sv: Sadelknutor

Men vad gör man när hästen alltid får knutor,veterinären inte verkar tycka att det gör så mycket(?) och man byter shabrak osv,inte vet varifrån det kommer???Om det är tex hö,man kan ju inte låta hästen svälta...Ge gärna tips! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 571
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Mary_Oh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka