Sadelknutor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tangotango
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 154
T

tangotango

Hej,jag undrar om någon vet någon bra padd man kan lägga under sadeln om hästen har sadelknutor, har provat med renskinn men det funkar sådär,är det någon som har något annat förslag?

Sv: Sadelknutor

Är sadeln slät på undersidan och passar den hästen? Så det inte är den som orsakar knutorna?

Renskinn är det allra bästa, det har ju tom SLU testat :idea: Fast det duger ju inte med ett gammalt hårt skinn i dåligt kvalitet skulle jag tro...

Sv: Sadelknutor

För några år sen hade vi en häst med sadelknutor......vi fick rådet av veterinären att använda Action Pad (en silikonpad) direkt på ryggen innan schabraket.Vi skulle använda den "ren" utan överdrag.

Vi skulle sedan descinficera den efter varje användning.Detta fungerade rätt bra för denna hästen.Knutorna försvann efter ett tag.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 087
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
751
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
797
Senast: Smultron
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa kloslipen?
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V