Sadelletande!!

hercules22

Trådstartare
Hallå alla med kallblod eller grova hästar ! Vad har ni för sadel till dem:) Har en nordsvenskkorsning jag försöker hitta en lämplig sadel med bredd på ca 120 grader svagt böjd, och kort anläggningsyta. Behöver förslag, ser alla fina kallblod i trådar med sadlar som verkar ligga bra...:)

Sv: Sadelletande!!

Har en gammal thorowgood allround cob/haflinger till min haflinger. Skulle gissa att den är runt 120 grader. Skulle gärna velat ha en dressyrsadel också.

Här ligger den lite långt fram, men enda bild jag har.
32831859.jpg

Vi har en Thorowgood T4 dressyrsadel, alltså den gamla modellen som inte går att ändra bomvidden på, till våran ena kallblodstravare som är bred (vet dock inte hur bred han är i grader, sadeln är xx-vid) och platt över ryggen :)

Till den andra kallblodstravaren har jag en Lippo Angelina dressyrsadel, men han är smalare (vet inte grader här heller, men han är mer mot vid över ryggen).

Till min nordsvensk hade jag en Crown Jessica dressyrsadel :) Låg riktigt bra på honom och dessutom en skön sadel! :)

Tack för svaren, har varit inne på en t4 eller t6 men får låna hem från Hööks och prova, vet inte om de är böjda eller raka:) Har provat en haflinger cob dressyr för ett par år sen men den var för rak:confused:

Vilken bomvidd hade du på Crownen, har provat en sådan med men den var för smal men den var bara en 32:)

T6 har de inte längre kvar på Hööks utan de har bytt ut den till T8an.

Om du använder sökfunktionen så hittar du massa gamla trådar med exempel på breda sadlar.

Tips på märken som går att få så breda:

Wintec
Bates
Arabian
Lovatt&Ricketts
Frank Bains
Griffin
Thorowgood
Jensen
Silhouette
Exselle
Crosby
Sankey
Albion
Jeremy Rudge
Kent&Masters
Black Country

Det är väl de som jag kommer på på rak arm som kan passa bred häst och vissa modeller kan passa en svängd rygg.

Även jag har thorowgood till min breda connemara :laugh: blev en young rider eftersom jag klarar mig med 16.5" :laugh:

Ok:) Där var en en del att gå i genom . Vet du hur t8 är som t6 då eller det är ändrat. Frank baines vad heter deras bredaste sadel? De har mw på sina bom vidder. Heter de då x vid eller vad ska man söka på: )
Tack ska läsa på de andra:)

Jag hade T6 till min kallblodstravare. Han har väldigt liten anläggningsyta och är ngt svängd i ryggen. T6:an blev för lång och för rak för honom. Av de bomsadlar jag haft var det faktiskt en budgetsadel (av märket Excalibur eller vad det nu är) som funkat bäst. 120 graders, hyfsat svängd och bekväm. Tyvärr har min herre blivit ngt mer svängd i ryggen med åldern och inte ens den sadeln funkar längre. Så har gått över till bomlöst...

Har hört ryktas om att County Competitor ska vara bra för korta, svängda ryggar men den jag provade på min herre satt inte optimalt. Men, som sagt, man får ta med i beräkningen att han är 22 år och att åldern lämnat lite spår. kan ju vara värt att kolla på för dig, dock. Vad jag har sett verkar begagnat-priserna inte vara så värst farliga.

Lycka till med sadelletandet!

Fb har vissa modeller som bara går upp till XW medan vissa går upp till 8X, men de är mycket ovanliga och såklart beställningsvara. De ger väldigt dålig mankfrihet i de breda bomvidderna tyvärr. (sök på Balance, där hittar du oftare 8X och de har samma bom och tillverkas av FB)Redan vid 4/5 X finns det knappt någon mankfrihet alls och det motsvarar ca 120 grader.
8X är 140 grader.

Vilka modeller som finns i vilka bomvidder finns att se på deras hemsida.

Jag har också en kallblodskorsning och till honom har jag två sadlar som ligger bra på hans korta och lite runda rygg, det är en Princeville Charlotte med vid bom och en gammal Lewa Comet med bomvidd 31.

Bara ett litet tips från mig :)

KL

Är i samma sits. MEN nordisen jag rider är GIGANTISK!!! Han har bogar som en mammut, 167 hög, överbyggd och 2,40 m runt sadelläget. Japp...funderar på om han är korsning nordis och mammut. Eftersom han är så gammal så vet vi ju inte hur länge han är ridbar, så därför kolalr vi först budgetalternativ, så vi har diskuterat en hel del med Glada H*sten i Sp*ltan i Västerås. De är superbra där!! Vilken Service vi fått!! Så nu ska vi testa en Globus syntetsadel, den billiga varianten för under 3000 kr. Den har utbytbara koppjärn och de skulle kolla om de kan vidga det vidaste koppjärnet lite till så att det kanske passar herrn. Annars provsatt jag en Globus Loke (nu spyr alla sadelfantaster) och jag satt perfekt i den!!! Det hade jag aldrig trott! När du hittar en sadel, så rapportera här i tråden så kanske vi får lite tips :) Globus syntetsadlar har vi två stycken i stallet, den ena till en nordsvensktravare/Luzitano och den andra till en nordsvensk travare. De är ju lite mindre i kroppen är hästen jag rider. Men de är sköna att rida i!

Menar du att en affär som säljer sadlarna rekommenderar att man vidgar järnet? Enligt tillverkaren så går det ju inte och dessutom så försvinner ju alla garantier. Förutom att det dessutom är bland de sämsta sadlar man kan hitta på marknaden idag (jämförbar med kingston) så tycker jag det låter väldigt märkligt.

Varför skulle man ha nått emot Globus Loke? Jag tycker det är en riktigt bra allroundsadel.

Om du nu inte vill lägga mer än 3000 kr och ändå vill ha en bra bred sadel så skulle jag kolla på Wintec Wide och Griffin Enduence.

Om du gillar bomlöst kan du köpa en ny Barefoot Cheyenne Dry-Tex för 2700 kr.

Menar du att en affär som säljer sadlarna rekommenderar att man vidgar järnet? Enligt tillverkaren så går det ju inte och dessutom så försvinner ju alla garantier. Förutom att det dessutom är bland de sämsta sadlar man kan hitta på marknaden idag (jämförbar med kingston) så tycker jag det låter väldigt märkligt.

Varför skulle man ha nått emot Globus Loke? Jag tycker det är en riktigt bra allroundsadel.

Om du nu inte vill lägga mer än 3000 kr och ändå vill ha en bra bred sadel så skulle jag kolla på Wintec Wide och Griffin Enduence.

Om du gillar bomlöst kan du köpa en ny Barefoot Cheyenne Dry-Tex för 2700 kr.

Skojjar du?? Ojj..det visste jag inte. Alltså att man inte kan vidga koppjärnen!! Konstigt att de sa det i butiken...Hmm...ska Absolut ha det i åtanke!! Bra att du sa det. du ser, man lär sig nå´t nytt varje dag :)

Globus Loke har nästan alla jag pratat med rynkat på näsan åt. Jag tyckte den var skön. Nu testade jag den ju inte på en häst och jag anser att det är viktigt att sadeln ligger bra på hästen oxå, så där kan jag inte uttala mig. Men min sits blev perfekt i den när jag provade den på en sadelbock i alla fall. Men de flesta i min omgivning är lite prylgalna och ska ha så dyrt som möjligt ungefär. :p

Hästen är ju inte min, men ägaren har bett mig om hjälp att kolla på sadel (billigt) eftersom det är jag som rider just den hästen. Så dina tips tänker jag skriva ner och ta med mig i morgon när vi ska utforska detta ytterligare. Tack för tipsen. Om det blir bomlöst så blir det en som ser ut som en engelsk sadel så jag passar bättre i dom. Jag har sagt att för MIN del så spelar det ingen roll om sadeln är begagnad eller ny. Jag menar, provar vi ut så vi vet storlek o modell så kan man ju hålla ett öga på begagnatmarknaden. Kommer följa den här tråden så kanske fler tips dyker upp. Vad bra ni är som tipsar!! :bow:

Tack för alla svar. :) Har varit inne på en globus men hittar ingen nära mig som säljer så att man kan prova.. Ska kolla på Frank baines hemsida med:) Nä det är inte lätt att hitta sadel som både hästen och jag trivs med. Fick en stubben edelveiss 33,5 utprovad för ett par år sen. Hästen trivdes i den men inte jag:( letar vidare:)

KL

Fick svar idag på de mått vi tog på hästen och lämnade till en sadelutprovare. De rekommenderar (enligt önskad prisklass) bla en Globus Loke i stl 38, med sits 18-18,5 tum. HUR VANLIG TROR NI DEN STORLEKEN ÄR DÅ?? Suck...kommer nog aldrig hitta en begagnad sådan. Får nog bli att köpa en ny ändå...

Man kan vidga järnen jag har gjort det själv men det är på egen risk och att en affär rekommenderar det tycker jag låter VÄLDIGT oseriöst.

Du kan hitta de storlekarna i bland på tyska ebay.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 072
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 311
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka