Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Masterbacken passade inte heller :cry: dottern tyckte att den var för hård och hästen gillade den inte heller.

Hjälp! Vad provar jag nu :confused:

barefoot och freeform har en del allroundsadlar, både engelsk modell och inte.
engelsk modell kostar runt 10.000. du får nog inte billigare.
så varför inte köpa "vanlig" bomlös? mycket billigare. finns sånna för 2000, 3000 och lite mer.

barefoot och freeform har en del allroundsadlar, både engelsk modell och inte.
engelsk modell kostar runt 10.000. du får nog inte billigare.
så varför inte köpa "vanlig" bomlös? mycket billigare. finns sånna för 2000, 3000 och lite mer.

Det har löst sig för tillfället :laugh:
De bomlösa som är så billiga skulle jag inte köpa, min erfarenhet säger mej att de inte är bra. Men tack ändå för tips :)

K-L

Jag har haft en Star trekk den äldre modellen med paneler.
Den var bra men tyckte den var något otymplig och den hade en tendens att glida.

Du har en mkt lodrät sits i den, ser avslappnat och naturligt ut. Den biten som går nedanför framvalvet trycker den på hästen eller är den bara till för stabilitet i sadeln? Min gamla märr som hade stora rörliga bogar skulle inte ha gillat att den tryckte där, hon skulle vilja ha den längre bak men jag tror det är olika på olika hästar. Med tanke på var själva sitsen är ser den ut att ligga bra i bak. Ser ut att vara ne trevlig sadel. Vad tycker hästen?

Tack för svar! Delen nedanför framvalvet trycker ingenting, tror den är helt mjuk/flexibel (blir tveksam när jag börjar fundera, ska kolla imorgon!).

Hästen har varit väldigt nöjd, till min stora förvåning. Han är väldigt kräsen med sadlar, men det ser jag enbart som positivt, han meddelar när han inte trivs med en sadel. Han rör sig bra med den i alla gångarter. Dock så när jag testred med den andra gången så var han väldigt spänd i galoppen, men tror det berodde på yttre orsaker samt att jag nog sadlat lite långt fram. Idag red jag med den igen, och då fungerade det lika bra som första gången.

Har redan en passande sadel av engelsk typ, men funderar på en bomlös som alternativ till den för uteridning och distanstävlan. Han rör ryggen på ganska olika sätt ute och på bana. Har testat en Torsion Endurance på honom. Hästen nöjd, dock ruggad i pälsen, och jag hade fruktansvärt ont i ljumskarna efter att ha ridit i den. Testat Sensation Ride, hästen nöjd, dock ruggad i pälsen, och jag fick ont på andra ställen av den :cool:

Men förhoppningsvis, som det verkar så är vi båda nöjda med SS. Har alltid sagt att sadeln ska passa hästen, sen får jag väl anpassa mig, men efter smärtan i Torsionen så har jag gett mig för att den måste passa båda!

*kl*

Hej alla som har lite koll på bomlösa sadlar! :D

Nu är det så att jag har ett arabsto som går så hemskt mycket bättre barbacka (förutom att jag är på väg att skumpa av såfort hon börjar trava) än med bomsadel så jag funderar på en bomlös. Jag är helt såld på de spanska modellerna och har hittat två modeller som jag gillar att titta på! :p

StarTrekk Espaniola Deluxe eller Masterback España.
Någon som har någon koll på fördelar vs. nackdelar på någon av dessa modellerna? Jag har läst igenom delar av tråden men nu tog orken slut.

Tack på förhand från mig och min lilla tös som vill ha en ny sadel! :)

*KL*

I torsdags hämtade jag min nya ST Dressyr och provade den bara som snabbast, men än så länge är jag positiv. Ska ut och prova igen nu och försöka ta lite bilder. Men den var iaf jämn och inga fabriksfel vad jag kunde se.

Jag vet vad det är för sadel du provat. Den har många mil bakom sig, där ser man att det är kvalitet på sadeln. Orginal är att ha westernriggning men jag har också bytt så det går att ha dressyrgjordar. Finns mycket bättre utbud av material, utformning o storlekar då.
Jag har också SS o för mig fungerar den men jag vet andra som fått bygga upp ett säte så den blir smalare.
// Linda

Kul med svar från någon som har en SS! Ok, då vet du nog mer om sadeln (detta specifika exemplar) än jag gör :) Jag tror inte att jag behöver bygga upp sitsen mer, ändå brukar jag få ont i knäna av bomlösa sadlar. Men det lilla jag testat denna så har det fungerat bra.

Vad använder du för pad till din? För visst rider du också distans? Tänker att den paden som finns till nu, med fuskfårskinn på undersidan, blir det inte väldigt svettigt och svår torkat efter x-antal mil, och mellan slingorna och så?

Går det bra med andra typer av padar (i utformning) än just de som är avsedda till SS?

Jag har Skito. Mina har en ullblandning undertill (är nog din också) och jag har inte bytt pad på tävlingar. Är hästen bara ren så håller sig paden fräsch. Ingen av de jag vet har bytt Skito på tävling.

Svårt att hitta pad till SS i Sverige men coolback kan du hitta i en modell, sport, som man lägger ilägg i.
// Linda

Det låter ju hoppfullt! Har du testat med någon annan pad under din SS? I så fall, hur upplevde du det ang material, passform etc?

Jag har just nu en torsion padd under min SS! Passformen är dålig, men det fungerar iomed att man inte behöver ha padd under hela sadeln utan främst där man sitter.

Sen glider ju sadeln fram på min dam och låser bogarna på henne, men det är ju en annan sak... Letar sadel IGEN... så det är kul som vanligt.

Vad trist att den inte fungerar på din häst! Jag blev väldigt glatt överraskad att min häst var så nöjd med SS. Han är väldigt känslig med sadlar.

Första hästen jag haft som inte kan ha den. Hon kunde ha den förut, är inriden med den. Sen lämnade jag iväg henne på träning, och sen dess är det mkt som inte funkar tyvärr.

Den funkar när den ligger där den ska, men den glider fram väldigt lätt och då kan hon inte galoppera säger hon, blir bara studs studs och bogen helt låst.

Voguen som jag har funkar inte heller längre, då bockar hon bara i galoppen.

Så just nu har jag ingen sadel som är optimal tyvärr.. funderar på att prova bomsadeln jag har "bara för att". Man vet ju aldrig, det kan ju funka.

Jag har också letat bland massor av sadlar till min häst. Är överlycklig varje dag han är nöjd med sadeln jag har. Kan jag dessutom komplettera med en SS så är jag ännu nöjdare!

*KL*

Vill ju gärna visa min nya sadel såklart ;) En ST Dressage, brun, 16.5''. Bortse från mina fula, svarta reservstigläder som fick åka fram :p

somma2010043.jpg

somma2010042.jpg

Vad tycks?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 059
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 463
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka