Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har bara ridit i dressyr modellerna så skriver vad jag vet om dem :)

Tekna A-line är ombärmningsbara
Rak/lätt svängd bom. Ngt djupare säte än s line modellerna
Tekna S-line har utbytbara koppjärn.
Rakare bom än A-line men fortfarande lite svängd. Grunt säte.

Trevliga sadlar även om de är lite stela som nya. Flyttbara knästöd och man kan ha stigläderna både över och under kåpan :) uppfattar s line som takformad så har du en häst dom behöver rak och takformad så kan den nog fungera.

Dressyr modellerna är också rakare än hoppmodellerna hat jag hört
Tack för info! Jag skulle isf köpa en beg, så får väl se om det dyker upp någon här i närheten, så får jag väl helt enkelt prova.

Om någon har tips på en annan hoppsadel som passar en rak rygg med mkt manke och åt det takformade hållet, så mottages tips tacksamt! I prisklass gärna under 5000.
 
Tack för info! Jag skulle isf köpa en beg, så får väl se om det dyker upp någon här i närheten, så får jag väl helt enkelt prova.

Om någon har tips på en annan hoppsadel som passar en rak rygg med mkt manke och åt det takformade hållet, så mottages tips tacksamt! I prisklass gärna under 5000.

Cliff barnsby Renée tebbel kan passa. Klarar manke och ganska rak. Kommer inte ihåg hur det är med takformad/rund. Jeremy rudge har säkert någon modell som passar. Jag har bara ridit i dressyrsadel, pace (ullstoppad), men den var helt ok. Passar rak häst och klarade hög manke utan problem. Amerigo T skulle kunna bli bra men ligger ju högre i prisklass.
 
Går det generellt att säga att om en sadel ligger bra på en häst så finns det andra modeller som också borde ligga bra på samma häst?

Har en dressyrsadel till hästen som är utprovad enligt alla konstens regler och som passar oss perfekt, men skulle vilja ha en hoppsadel att variera med. Om man inte kan någonting om sadlar är det då lönlöst att utgå från dressyrsadeln och hitta en hoppsadel av samma (märke? typ?) eller något, eller är det bara att vackert ta ut en sadelutprovare och prova ut en till? Vill bara ha en billig sadel att hoppa lite småskutt i som omväxling, men att den ligger bra på hästen är prio ett!

Sadeln är en globus crincle om det spelar någon roll.
 
Vad kan det finnas för orsaker att sadeln släpper i bak egentligen? O_o Har en Santa Cruz Merina som ju anses vara RAK. Har en ponny som på stallgången är rak-lätt svängd och överbyggd men som vid arbete blir rak. Han trivs bra i sadeln och den ser för ögat ut att ligga bra. Men har märkt att den måste släppa dom sista typ 15cm då schabraket blir jätteskitigt där och pälsen blir svettig/smutsig. Enda anledningen jag kan komma på är att sadeln skulle vara för bred och hamna i framvikt men så är inte fallet här. Har jag fått ett svängt exemplar?O_o vad kan jag testa för sadlar som är rakare än en rak sadel? ;)
 
Vad kan det finnas för orsaker att sadeln släpper i bak egentligen? O_o Har en Santa Cruz Merina som ju anses vara RAK. Har en ponny som på stallgången är rak-lätt svängd och överbyggd men som vid arbete blir rak. Han trivs bra i sadeln och den ser för ögat ut att ligga bra. Men har märkt att den måste släppa dom sista typ 15cm då schabraket blir jätteskitigt där och pälsen blir svettig/smutsig. Enda anledningen jag kan komma på är att sadeln skulle vara för bred och hamna i framvikt men så är inte fallet här. Har jag fått ett svängt exemplar?O_o vad kan jag testa för sadlar som är rakare än en rak sadel? ;)
Ingen av SAnta Cruz sadlar är rak enligt generalimportören. Alla bommar är normalsvängda. De sadlar med permanentstoppade bossor är lite rakare än ullbossorna, men fortfarande inte Raka.

Sen är det ju så att många hästar ändras i ryggen beroende på formen i arbetet, så även om en sadel sitter ok på stallgången så kan den sitta annorlunda i rörelse. Svaret på din fråga är attkänna efter hur hästen svarar och nöja sig med den sadeln som hästen trivs med bäst.
 
Ingen av SAnta Cruz sadlar är rak enligt generalimportören. Alla bommar är normalsvängda. De sadlar med permanentstoppade bossor är lite rakare än ullbossorna, men fortfarande inte Raka.

Sen är det ju så att många hästar ändras i ryggen beroende på formen i arbetet, så även om en sadel sitter ok på stallgången så kan den sitta annorlunda i rörelse. Svaret på din fråga är attkänna efter hur hästen svarar och nöja sig med den sadeln som hästen trivs med bäst.

På deras hemsida beskrivs den ju som att den passar bäst på raka ryggar men det stämmer då alltså inte?
 
På deras hemsida beskrivs den ju som att den passar bäst på raka ryggar men det stämmer då alltså inte?

Det finns ju grader av rakhet tänker jag. Jag tycker Merinan ser ut att vara relativt rak/något svängd, men det finns definitivt rakare sadlar. Crown/Ideal, Albion K2 och Morris&Nolan är några exempel. Jag har en Stübben Edelweiss till min häst som är relativt rak när hon står på gången och väldigt rak i arbete. Edelweissen är mycket rakare än nästan alla andra Stübbenmodeller, som är svängda.

Därmed inte sagt att din sadel måste vara för svängd för din häst, men det är en möjlighet. Har du någon bild på häst och sadel? Eller bara häst :)
 
På deras hemsida beskrivs den ju som att den passar bäst på raka ryggar men det stämmer då alltså inte?
Jag skulle säga att den säkert passar ryggar som är normala åt det rakare hållet, och kanske är en av SCs rakare sadlar, - men ingen av deras sadlar är riktigt rak, och det finns betydligt rakare att hitta i mångfald bland andra tillverkare.

Hade ut en av generalagenterna för utprovning till min bredmankade åt det rakare hållet häst, fick då denna info bekräftad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
847
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 682
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
725
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp