Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu hänger jag inte med. Jag kan sträcka mig till att den ligger i bakvikt på bild 2 och 3, men bakvalvet är ju fortfarande högre än framvalvet på bild 1, det är en flatbacksadel. Jag tycker snarare att den ligger i framvikt på bild 1, sitter jag i sadeln utan pad blir jag enormt framåt-tippad. med fårskinn eller svarta padden bara lite framåttippad. Jag kan inte wrap my head around att jag blir framåttippad i en sadel i bakvikt. Vad kan det bero på då? bara fel sadel för min kropp på den här hästen? Sittpunkten för långt fram/bak? För lite knästöd?
Svårt att se på bild men dom det ser ut så hade jag velat ha lägsta punkten i sadeln 2-3cm längre fram.
Sen kan det ju vara att sadeln ramlar ner fram då du rider och att det är det som gör att du känner att du tippar framåt. Har varit med om det med flera sadlar på min häst. Och oavsett hur vida sadlar jag la på så hamnade alla i bakvikt och glappade då jag red. Krävs en smalare bomvidd plus kil padd bak för att den ska ligga still, i jämvikt och ligga an hela vägen. Saknar muskler under bossan, är det som ställt till det för oss med sadlar. Men 10 år med felanpassade sadlar gör det inte lätt för en då man letar.
 
Jag behöver lite hjälp, denna sadeln ligger verkligen superbra på min unghäst.
Men, det finns för lite dokumentation om den för att det ska gå att se vilken exakt modell det är, ÅF svarar ej på mitt mail.
Det är en Jaguar/Harry dabbs (har båda knapparna) 17/27(M).
Info om vilken bom det är finns ej, kan ni tipsa om någon sadel som är likvärdig i utformningen?
image_zpsdni5kcyb.jpeg
 
Nu hänger jag inte med. Jag kan sträcka mig till att den ligger i bakvikt på bild 2 och 3, men bakvalvet är ju fortfarande högre än framvalvet på bild 1, det är en flatbacksadel. Jag tycker snarare att den ligger i framvikt på bild 1, sitter jag i sadeln utan pad blir jag enormt framåt-tippad. med fårskinn eller svarta padden bara lite framåttippad. Jag kan inte wrap my head around att jag blir framåttippad i en sadel i bakvikt. Vad kan det bero på då? bara fel sadel för min kropp på den här hästen? Sittpunkten för långt fram/bak? För lite knästöd?
Sittpunkten i en sadel ska ju stämma med lägsta punkten på hästens rygg. Din häst är kanske inte överbyggd men den sluttar framåt mot manken och lägsta punkten blir långt fram. Det gör ju att sadeln strävar "ner i gropen" framtill samtidigt som den trycker i bakkant.
Sen kan det ju vara så att din häst ser annorlunda ut när du rider och då är det ju det du får gå efter.
 
12519508_1682059985391584_1369812371_n.jpg

Funderar på sadlar som kan passa. Är det ens lönt att låna hem en santa cruz leopold?

Hur mkt kan sadlemakaren göra? jag upplever att allt hamnar i framvikt mer eller mindre (manke och kors exakt lika höga), kan en duktig sadelmakare hjälpa till med att ta ur lite ull bak?

En duktig sadelutprovare/makare kommer till ett stall 7-8 mil ifrån mig om en vecka. jag är inte jättethrilled på att köra transport så långt i det här väglaget, men jag behöver ju en sadel. sadlarna jag har nu ligger inte katastrof men samtidigt inte sådär superbra. Hur hade ni gjort? + om jag skulle låna hem sadlar att prova, vilka märken/modeller hade ni tittat efter i första hand? han har ganska takformad rygg.
 
passier phoenix och passier marcus ehning.

Raka, svängda? passar häst med bred och hög manke?
Små/ stora i vidderna?
 
Jag är ute efter en sadel som är något svängd i bommen, mer svängd än min ordo equester venus som blivit för rak när min häst musklat sig. Någon som har några ideer?
 
Nu sliter jag mitt hår - hästen är inte så smal som jag trodde (?!?!)

Provade en liten M&N-hoppsadel typ sits 16/16,5", märkt 32 med fårskinnspadd under. Motsvarar inte det typ vid? Sadeln låg i balans, jag satt i balans, inte framvikt vilket jag typ alltid gör på den här hästen... Enda minuset var att det bara var ca 3-4 cm luft ovanför manken utan padd... kan man nöja sig med det tillsvidare eller ska jag leta vidare efter en sadel med ännu mer plats för manke?
 
Hjälp mottages gärna!
Igår provade jag en ny sadel till pollen (från en i stallet) och han verkade väldigt nöjd!
MEEEEEEN, det va inte jag!

Så nu till min fråga om vad som skulle kunna passa istället och då helst oss båda ;)

Sadeln jag provade va en HDR hopp (fletcher) 17" och 32 i bom.
Bomvidd och hur sadeln låg hade han inget att anmärka på, var trevlig att rida och kändes som att han fick plats :)
Jag tyckte dock att lädret hade mer att önska..(halt och hårt), jag är själv smal så 17" va alldeles för stort för mig (det visste jag redan) och midjan i sadeln va alldeles för bred..

Så nu till min fråga :)
Vilka sadlar liknar HDR i uppbyggnaden för hästen?
Min lilla pojk är 176 cm och behöver vid bom, har ganska lång manke, rak i ryggen.
Jag själv behöver 16-16,5" i sätet och smal! midja i sadeln, gärna av flatback model och en tyngdpunkt i sadeln som hamnar ganska långt fram..

Kan lägga till att jag väldigt lätt hamnar i stolsitsarna i alla sadlar på denna häst, tror att det beror på hans långa manke och stora bogblad som puttar bak många sadlar trots att dom för ögat ser ut att ligga bra på honom..

Tacksam för förslag :)
 
Senast ändrad:
Jag är ute efter en sadel som är något svängd i bommen, mer svängd än min ordo equester venus som blivit för rak när min häst musklat sig. Någon som har några ideer?
Prestige venus?
(eller hippos dressage om man vill ha något lite billigare). Men jag tycker venusen är grym. Haft en till min lilla bananhäst :P Nu hänger den bara, för hästen är promenadhäst numer.
 
Prestige venus?
(eller hippos dressage om man vill ha något lite billigare). Men jag tycker venusen är grym. Haft en till min lilla bananhäst :P Nu hänger den bara, för hästen är promenadhäst numer.
Det skulle kanske kunna vara något! Hippos dressage är utesluten, alldeles för hal för min smak.
 
Nån som har erfarenheter av bogfriheten på Childeric DFI jämfört med andra Childeric-modeller? (D, DI, DAC)? DFIn ser mer framåtskuren ut än de andra dressyrmodellerna?
 
Vad finns det för sadlar som inte klämmer på bogbladen?! Allt jag provar på min inte speciellt breda 4 åriga Connemara tycker jag klämmer där, får pressa för att få in en hand i mellan. Även om sadlarna jag provat ser ut att ha rätt vidd för att dom ligger i rätt vikt och skulle hamna i framvikt i bredare vidd så tycker jag ändå att dom klämmer i fram? :crazy:
Har i nuläget en Santa Cruz Merina xxvid.
 
Finns det någon här som kan något om Tekna sadlarna?
Går det att ändra bomvidd genom att byta järn i dem?
Vilka ryggar passar dem?
Vad jag förstått det som så är det olika beroende på hur gammal den är?

Jag har en herre med hög manke, väldigt rak rygg och takformad. Har idag en Albion Komfort hoppsdel till honom i MW. Manken får inte riktigt plats och så glider den bak när jag rider. Den är för vid för honom.

Så är nyfiken om en Tekna hade kunnat fungera? Någon som har koll?
 
Finns det någon här som kan något om Tekna sadlarna?
Går det att ändra bomvidd genom att byta järn i dem?
Vilka ryggar passar dem?
Vad jag förstått det som så är det olika beroende på hur gammal den är?

Jag har en herre med hög manke, väldigt rak rygg och takformad. Har idag en Albion Komfort hoppsdel till honom i MW. Manken får inte riktigt plats och så glider den bak när jag rider. Den är för vid för honom.

Så är nyfiken om en Tekna hade kunnat fungera? Någon som har koll?

Tekna S-line kan du byta koppjärn i medan A-line måste värmas om. S-Line dressyr passar bättre på en rund och rak rygg medan A-line är mer takformad. Har tyvärr lite sämre koll på hopp men de A-line jag har sett där har varit väldigt svängda. S-line hopp är som dressyren, mer gjord för en rak och platt rygg.
 
Tekna S-line kan du byta koppjärn i medan A-line måste värmas om. S-Line dressyr passar bättre på en rund och rak rygg medan A-line är mer takformad. Har tyvärr lite sämre koll på hopp men de A-line jag har sett där har varit väldigt svängda. S-line hopp är som dressyren, mer gjord för en rak och platt rygg.
Tack för svaret! Typiskt då att jag behöver en rak och takformad sadel :banghead:.
 
Någon som kan amerigosadlar här som kan tänka sig att dela med sig av sin kunskap? Har en märkning jag inte klarar att tyda. 17,5 L förstår jag. Sen sadelnummer 4 siffror + månad och år. Sen står det co 4 +1. 4an är bossa och +1 bomvidd, men vad står co för?
 
Finns det någon här som kan något om Tekna sadlarna?
Går det att ändra bomvidd genom att byta järn i dem?
Vilka ryggar passar dem?
Vad jag förstått det som så är det olika beroende på hur gammal den är?

Jag har en herre med hög manke, väldigt rak rygg och takformad. Har idag en Albion Komfort hoppsdel till honom i MW. Manken får inte riktigt plats och så glider den bak när jag rider. Den är för vid för honom.

Så är nyfiken om en Tekna hade kunnat fungera? Någon som har koll?
Har bara ridit i dressyr modellerna så skriver vad jag vet om dem :)

Tekna A-line är ombärmningsbara
Rak/lätt svängd bom. Ngt djupare säte än s line modellerna
Tekna S-line har utbytbara koppjärn.
Rakare bom än A-line men fortfarande lite svängd. Grunt säte.

Trevliga sadlar även om de är lite stela som nya. Flyttbara knästöd och man kan ha stigläderna både över och under kåpan :) uppfattar s line som takformad så har du en häst dom behöver rak och takformad så kan den nog fungera.

Dressyr modellerna är också rakare än hoppmodellerna hat jag hört
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
850
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 688
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
727
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp