Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som skulle kunna uttala sig om hur ni tycker att denna sadel ligger? Visste inte riktigt hur jag skulle ta bilderna, men kan ta fler om det behövs. Kanske skulle spänt sadelgjorden?

11999725_10206808461825424_8563325544902129037_o.jpg

12052497_10206808463865475_7050181328251018607_o.jpg

12017646_10206808463145457_8653071122958931340_o.jpg

12045361_10206808463985478_3822944694053511227_o.jpg

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.ne...32_2403060840492588636_o.jpg?efg=eyJpIjoidCJ9
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.ne...52_7385516232557366879_o.jpg?efg=eyJpIjoidCJ9
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.ne...68_7698549077047316916_o.jpg?efg=eyJpIjoidCJ9
 
Hoppas att ni kan hjälpa mig med tips på sadel! Har en 3åring med relativt rak men överbyggd rygg. Omusklad som hejsan men drar ändå xvid..
Har nu växt ur sin globus 36 och skulle vilja ha en 38 istället för den sadeln har legat riktigt bra. Men hittar inga begagnade :( Dressyrsadlar finns det gott om men det kanske inte är optimalt nu i inridningsstadiet.. Har en thorowgood youngrider med men dom klämmer antingen i fram eller lättar i bak beroende på vilket järn..
Så hoppsadlar som liknar globus clic och finns begagnade för 5000:-? Ska finnas upp till Xxvid(115-120grader)
 
Jag provar väl igen...

Söker sadel (valfri disciplin...) till häst med HÖG och BRED manke och väldigt KORT, rak rygg, 95 grader.
Några från listan "provat men passar ej":

Ideal Tonishia (dressyr) passar bra kring manken men är för lång pga sina kilbossor.

Morris&Nolan Golden Collection hopp i vidd 33 är bra i vidd och vinkel, men för låg i kanalen och alldeles för lång.
Globus Clic hopp i vidd 37 lagom lång, men för låg i kanalen en bit in.

Amerigo Vega CC dressyr +2,5 med bossa 4 är för smal i kanalen, annars ganska ok. (Väntar på besked om att bredda kanalen)

Har provat WoW men deras järn har en förstärkning mitt på som tar i manken, annars var den bland det skönaste JAG ridit i.

Har provat Prestige D1 i olika varianter och även en Arezzo hopp men de är för svängda, hästen får tryck mitt på ryggen...

Passier hopp kan kanske vara intressant, men jag har aldrig kommit i närheten av en tillräckligt vid IRL. Dressyrsadlarna ser väldigt långa ut.

Alla tips emottages med tacksamhet!!!
 
Nu funderar jag igen på vad jag söker, provat runt lite men hittar inga sadlar som är tillräckligt raka av de vi har i stallet...

Hur mycket manke tar globus-hoppsadlarna generellt? Även deras undermärke ordo equester? Behöver en sadel som är riktigt rak, tar mycket manke och sätter mig upprätt, generellt vill alla sadlar sätta mig i framvikt på min häst. söker främst en hoppsadel

Provade min gamla thorowgood t6 robert whitaker igår med fishinlägg, då är den hyfsat rak (alla sadlar vill lätta mkt tidigt bak) ochtillräckligt smal för att manken ska få plats, men jag tycker att den blir för trång runt manken, ovanför stoppningen liksom. det känns som att den i längden kommer skapa problem. I denna tippade jag inte fram, om det var de enorma knästödens förtjänst eller inte vet jag inte. Vill alltså hitta en sadel som är "som t6-sadeln" men tar mer manke och är generösare fram. Några förslag på märken/modeller?

Sparar ihop till en utprovning, men vill gärna ha lite kött på benen om vad som kan tänkas passa och inte, så utprovaren har något eller några märken för ryggar som min. prisklass så billig som möjlig men en sadel en duktig utprovare okejat som känns rätt för både mig och häst kan få kosta upp till 10 000 beg/ny.
 
Om en sadel i rätt vidd(utbytbara järn så har provat olika)lyfter i bak när man spänner gjorden, sadeln är rak och lika så hästens rygg vad kan problemet vara då? Rider man däremot i sadeln i 10min så ligger den som superfint efteråt :crazy: Nöjd och glad häst. Sadeln är alltså inte för svänga och sticker iväg från ryggen på grund av det utan helt enkelt bara reser sig i bak när jag spänner gjorden:crazy: Med smalare järn hamnar den i bakvikt och klämmer.
 
Jag köpte ju ny häst nyligen. Provat en hel del nu och det börjar bli tröttsamt. Ingenting ligger bra på djuret. Känns som jag vill reklamera den :banghead::p

Det enda som har legat okej är en Santa cruz Jean luc (wide, som fungerar med en padd under), den har jag lånat utav en i stallet. Den ligger inte helt 100 men ändå mer än okej. Hästen har tydligen ganska knepig rygg. Ganska mycket manke (både relativt hög och ganska lång), ryggen i sig är nog ganska normal mot rak. Den är i dagsläget ganska omusklad och även tyvärr någon ojämt musklad (vänster sida har mer muskler generellt och då främst över ryggen).

Har provat lite olika och vet inte riktigt vad jag skall prova härnäst. Jag hade gärna sluppit åka iväg då jag har bra hjälp på hemmaplan men vi börjar få lite slut på idéer. Först var vi inne på det dyra kavalleriet, och har provat 3 CWD i olika utföranden (half deep seat och 2g), butet i två olika utföranden, en antares, en amerigo cervia. Lämnade den banan tillfälligt då samtliga hamnade något i bakvikt, var såpass framskurna att det inte kändes så bra på hans i dagsläget ganska vassa och stora bogblad, och inte lämnade nog med plats för manken (utan att ens ha suttit i dem) Eftersom vi ändå kommer få byta sadel när hästen ser bättre ut så började vi kolla mer i medelprisklassen och har därför provat en Crown patriot (ngt för rak), en gammal Zaldi som låg skapligt utan större anmärkning men heller inte helt tillfredsställande och två dressyrsadlar: en Knights som tyvärr var lite för vid för att kunna avgöra hur den hade fungerat med rätt vidd, och en Ordo equester venus som är det närmaste vi kommit en passande sadel (förutom jean lucen) som såg ut att ligga bra i stallgången men när vi spände sadelgjorden så låg den ok, satt upp och den hamnar för nära manken och lättare något bak.

Så min fråga? Någon idé någon? Kanske skall försöka fixa bild på djuret? Men så länge, finns det någon som liknar SC jean luc? Jag själv hatar jean lucen och vill därför hitta något annat. Både dressyr och hoppning, men främst tror vi egentligen på en passande dressyrsadel tills han fått sätta lite mer muskler. :cool:
 
Är det någon som vet hur vid Equipe +1,5 är egentligen? När jag googlar lite på amerikanska sidor skriver de att +1 är MW och +2 är W, mer har jag inte hittat... men är det någon som har graderna för de olika bomvidderna?

Anledningen är att jag funderar på att vidga min då hästen har breddat sig och den vill glida fram en aning i galoppen.
 
Jag köpte ju ny häst nyligen. Provat en hel del nu och det börjar bli tröttsamt. Ingenting ligger bra på djuret. Känns som jag vill reklamera den :banghead::p

Det enda som har legat okej är en Santa cruz Jean luc (wide, som fungerar med en padd under), den har jag lånat utav en i stallet. Den ligger inte helt 100 men ändå mer än okej. Hästen har tydligen ganska knepig rygg. Ganska mycket manke (både relativt hög och ganska lång), ryggen i sig är nog ganska normal mot rak. Den är i dagsläget ganska omusklad och även tyvärr någon ojämt musklad (vänster sida har mer muskler generellt och då främst över ryggen).

Har provat lite olika och vet inte riktigt vad jag skall prova härnäst. Jag hade gärna sluppit åka iväg då jag har bra hjälp på hemmaplan men vi börjar få lite slut på idéer. Först var vi inne på det dyra kavalleriet, och har provat 3 CWD i olika utföranden (half deep seat och 2g), butet i två olika utföranden, en antares, en amerigo cervia. Lämnade den banan tillfälligt då samtliga hamnade något i bakvikt, var såpass framskurna att det inte kändes så bra på hans i dagsläget ganska vassa och stora bogblad, och inte lämnade nog med plats för manken (utan att ens ha suttit i dem) Eftersom vi ändå kommer få byta sadel när hästen ser bättre ut så började vi kolla mer i medelprisklassen och har därför provat en Crown patriot (ngt för rak), en gammal Zaldi som låg skapligt utan större anmärkning men heller inte helt tillfredsställande och två dressyrsadlar: en Knights som tyvärr var lite för vid för att kunna avgöra hur den hade fungerat med rätt vidd, och en Ordo equester venus som är det närmaste vi kommit en passande sadel (förutom jean lucen) som såg ut att ligga bra i stallgången men när vi spände sadelgjorden så låg den ok, satt upp och den hamnar för nära manken och lättare något bak.

Så min fråga? Någon idé någon? Kanske skall försöka fixa bild på djuret? Men så länge, finns det någon som liknar SC jean luc? Jag själv hatar jean lucen och vill därför hitta något annat. Både dressyr och hoppning, men främst tror vi egentligen på en passande dressyrsadel tills han fått sätta lite mer muskler. :cool:
Prova någon annan SC i dressyrmodell?
Alla SC-Jacson-Toulouse (samma sadel såld under olika märken) är normalsvängda. Så passar Jean Luc är det rätt hög sannolikhet att nån annan modell passar. Deras GenTec kan man ändra vidd på snabbt o enkelt.

Är hästen urgröpt vid manken är det bättre att göra som du gör -fyll ut med padd tills musklerna byggs upp, annars får den inte plats.

Annat med snarlik passform är Prestige och Passier (ffa de med rundbossor).
 
Någon som har koll på om Ordo Equester Venus och Mars har liknande bommar? Jag har en Venus redan, och har hittat en Mars, men den är för smal i vidden och har ingen lust att köpa på vinst och förlust och värma om bommen.
 
12519508_1682059985391584_1369812371_n.jpg

Funderar på sadlar som kan passa. Är det ens lönt att låna hem en santa cruz leopold?

Hur mkt kan sadlemakaren göra? jag upplever att allt hamnar i framvikt mer eller mindre (manke och kors exakt lika höga), kan en duktig sadelmakare hjälpa till med att ta ur lite ull bak?

En duktig sadelutprovare/makare kommer till ett stall 7-8 mil ifrån mig om en vecka. jag är inte jättethrilled på att köra transport så långt i det här väglaget, men jag behöver ju en sadel. sadlarna jag har nu ligger inte katastrof men samtidigt inte sådär superbra. Hur hade ni gjort? + om jag skulle låna hem sadlar att prova, vilka märken/modeller hade ni tittat efter i första hand? han har ganska takformad rygg.
 
12519508_1682059985391584_1369812371_n.jpg

Funderar på sadlar som kan passa. Är det ens lönt att låna hem en santa cruz leopold?

Hur mkt kan sadlemakaren göra? jag upplever att allt hamnar i framvikt mer eller mindre (manke och kors exakt lika höga), kan en duktig sadelmakare hjälpa till med att ta ur lite ull bak?

En duktig sadelutprovare/makare kommer till ett stall 7-8 mil ifrån mig om en vecka. jag är inte jättethrilled på att köra transport så långt i det här väglaget, men jag behöver ju en sadel. sadlarna jag har nu ligger inte katastrof men samtidigt inte sådär superbra. Hur hade ni gjort? + om jag skulle låna hem sadlar att prova, vilka märken/modeller hade ni tittat efter i första hand? han har ganska takformad rygg.

På den ryggen tror jag man sitter trevligast i något med inte så högt bakvalv, antingen flatback eller något lite mindre djupt iallafall :) annars kan man nog behöva stoppa fronten på sadeln för att inte få onödigt tryck fram. Hade kunnat tänka att amerigo, passier eller något som är bra uppbyggt fram och inte för djupt skulle ligga trevligt :)
 
Hej!
Har en tekna s-line hopp utprovad till min häst men funderar på att leta efter dressyrsadel.
Har tänkt ta ut min sadelprovare nu framöver men tänkte ändå att det kunde varit intressant att veta vad andra, som har en tekna hoppsadel har för dressyr till sina hästar? Är alltså s-line modellen det gäller. Inte a-line

Någon med erfarenhet??
 
Är det någon som vet hur vid Equipe +1,5 är egentligen? När jag googlar lite på amerikanska sidor skriver de att +1 är MW och +2 är W, mer har jag inte hittat... men är det någon som har graderna för de olika bomvidderna?

Anledningen är att jag funderar på att vidga min då hästen har breddat sig och den vill glida fram en aning i galoppen.
Equipe går väl inte att ändra på? Vi har en Emporio i +1 och den lär vara MW.
 
Equipe går väl inte att ändra på? Vi har en Emporio i +1 och den lär vara MW.

Jag mailade till generalagenten (?) och enligt dem går min modell att ändra bomvidd på, jag har en Ice mono. :) Som jag förstått det är emporion (ev fler ?) den som man inte kan ändra vidden på?
 
Är här någon som äger en Amerigo Vega special hoppsadel? Vi provar en sån nu inför eventuellt köp. Åsikter?
 
Så nu har jag mailat och frågat välrennomerad sadelutprovare ett par korta frågor inför utprovning, jag har ju i maggropen att en santa cruz leopold kommer ligga fint så jag vill JÄTTEGÄRNA prova en sådan om det är möjligt, om inte annat för att komma ner på jorden lite och inse att jag inte är sadel-synsk och se varför den inte ligger bra. Så bland annat om hen jobbar med vissa märken/modeller och har hemma och om min budget är värd att boka utprovning på, eller om jag ska spara ett tag till för mer valmöjlighet. Sadelutprovaren svarar inte, jag blir asfrustrerad för nu ligger ju allt jag kommer över SKIT och jag vågar knappt rida min häst längre pga tänk om jag har sönder den i ryggen. :turd::turd::turd:

Så vad tycker ni om de här varianterna? Sadeln ligger med ortspetsen ca 4 cm bakom bogbladet, just bakom bogbladets bakersta punkt om jag lyfter ett framben. på alla bilder. utifrån vad ni ser, ja, nej, kanske?
b180747.jpg

Sadel utan padd

b180748.jpg

Sadel med jämntjock padd (bygger något mer än fårskinn)

b180749.jpg

Sadel med fjärilspad (sadeln ligger inte an just efter padden så detta kommer jag inte rida med)
 
Så nu har jag mailat och frågat välrennomerad sadelutprovare ett par korta frågor inför utprovning, jag har ju i maggropen att en santa cruz leopold kommer ligga fint så jag vill JÄTTEGÄRNA prova en sådan om det är möjligt, om inte annat för att komma ner på jorden lite och inse att jag inte är sadel-synsk och se varför den inte ligger bra. Så bland annat om hen jobbar med vissa märken/modeller och har hemma och om min budget är värd att boka utprovning på, eller om jag ska spara ett tag till för mer valmöjlighet. Sadelutprovaren svarar inte, jag blir asfrustrerad för nu ligger ju allt jag kommer över SKIT och jag vågar knappt rida min häst längre pga tänk om jag har sönder den i ryggen. :turd::turd::turd:

Så vad tycker ni om de här varianterna? Sadeln ligger med ortspetsen ca 4 cm bakom bogbladet, just bakom bogbladets bakersta punkt om jag lyfter ett framben. på alla bilder. utifrån vad ni ser, ja, nej, kanske?
b180747.jpg

Sadel utan padd

b180748.jpg

Sadel med jämntjock padd (bygger något mer än fårskinn)

b180749.jpg

Sadel med fjärilspad (sadeln ligger inte an just efter padden så detta kommer jag inte rida med)

Sadeln ligger inte bra med någon av paddarna. Ser ut att vara för rak och ev för smal.
 
Vad tycker du tyder på att den är för rak och för smal? Vad ska jag titta på på bilden?


Frågar iom att jag snarare upplever den för svängd.

Ser man på översta bilden så ligger den i bakvikt. Kan vara att den kommer ner fram om man har en vidare bomvidd, men risken finns då att den kommer att ligga fast framtill och glappa bak då.

Jag är kanske lite skadar efter mig hästs sadel problematik, men hade velat ha en mindre kil på bossan, inte nödvändigtvis rundbossa, utan bara så att länden ligger lite mer fri.
 
Ser man på översta bilden så ligger den i bakvikt. Kan vara att den kommer ner fram om man har en vidare bomvidd, men risken finns då att den kommer att ligga fast framtill och glappa bak då.

Jag är kanske lite skadar efter mig hästs sadel problematik, men hade velat ha en mindre kil på bossan, inte nödvändigtvis rundbossa, utan bara så att länden ligger lite mer fri.
Nu hänger jag inte med. Jag kan sträcka mig till att den ligger i bakvikt på bild 2 och 3, men bakvalvet är ju fortfarande högre än framvalvet på bild 1, det är en flatbacksadel. Jag tycker snarare att den ligger i framvikt på bild 1, sitter jag i sadeln utan pad blir jag enormt framåt-tippad. med fårskinn eller svarta padden bara lite framåttippad. Jag kan inte wrap my head around att jag blir framåttippad i en sadel i bakvikt. Vad kan det bero på då? bara fel sadel för min kropp på den här hästen? Sittpunkten för långt fram/bak? För lite knästöd?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
847
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 687
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
726
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp