sadelmärken och bomvidder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Osis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 9 308
O

Osis

Jag har en sadel jag fick med när jag köpte min fjordig.. det står Hubertus på den. Nu när jag har letat efter en ny sadel så hittade jag Stubben (vet att det fattas 2 " över U:et) Hubertus hette den. kan min sadel vara en sån med? eller finns det ett märkesom heter Hubertus?

Nu till bomvidder.. Hur mäter jag bomvidden på min sadel?
Skulle också vilja veta vad 30 är för vidd, alltså smal,normal, vid, x-vid eller liknande..

Någon som kan hjälpa?

Sv: sadelmärken och bomvidder

Tror det finns ett märke som heter bara Hubertus också. Men jag vet inte.

Bomvidden mäter du på din sadel igenom att mäta vidden mellan ortospetsarna i sadeln. Obs, tänk på att stoppningen finns där emellan. Ortospetsarna är "ändarna på "v:et" i träramens framkant. Du får känner i sadeln efter dem.
30 är normal storlek. Tänk på att alla märken har olika vidder i sina olika storlekar. T ex behöver en Stubben i storlek 30 inte vara det samma som en storlek 30 hos Globus, osv.

:)

okej. tack så mkt. ska hem och försöka mäta då.. tack för hjälpen =)

Jag upplever att Stübben är rätt smala i sina bomvidder, så jag skulle gissa att en 30 är för smal för en fjording om den inte är väldigt smal över ryggen alltså...

ja 30 är nog alldelens för smalt! till min fjording behöver jag nog minst en x-wide (vet ej vad det är för tal)..

det avr en som jag träffade i helgen som sade att jag skulle leta efter en stubbe nför en sån skulle nog passa bättre på min fjording än den jag ahr nu, för det är kilputor på den.. men men jag ska se var jag hittar..

Det står tydligt och klart på sadlen om det är en Stubben!

Stubben är smala i sina bommar, jag har en bommvid på 31 på min sadel, och det är för lite, fast min häst inte har mer än 90 grader på sin manke!

Stubbens "äldre" sadlar går bar aupp till 32, men deras allra nyaste (vissa av märkena) tillverkas upp till storlek 33.

Ska nu ut i stallet och mäta sadeln..

men en dum fråga bara:
om det är 30 emellan de där spetsarna, är det talet då?

Isf är min Globus 34 (normal mot vid) hela storlek 55 enligt dig.
Man kan inte mäta på det sättet. Du mäter vid själva koppjärnet, alltså uppe vid manken (var bossorna börjar). typ 14cm var normal och 16cm var vid. Det beror helt från märke till märke var man ska mäta.

men Stubben 30 är normal, 31 normal mot vid, 32 vid etc.

Diabolical_Kitten skrev:
Alla fjordingar är inte breda. Beror helt på stam, ridning, ålder.

hade jag skrivit det?? min är iallfall väldigt bred!!

Hm, provade lite Stubben sadlar i helgen, och upptäckte att det skillde en hel del på storlekarna mellan märkena!
Provade en Stubben MF special, bomm 32. Storleken var okej till min häst, fast sadlen satt inte så bra. Sedan så provade jag Stubben sigfrid CS-94, bomm 29. Sadlen satt kanon.
Det roliga var att 32:an och 29:an (två olika sadlar) var i princip i samma storlek!
Inte trodde jag att det kunde skillja sig så mkt mellan stubbens olika modeller!
I och för sig så slutade ortospetsarna tidigare på Stubben sigfrid CS-94, och det påverkar sadlens bredd!

Jag är inte alls bra på sadlar och att mäta bomvidder, men när vi hade sadelprovardag, av utbildad sadelmakre/provare hade vi fyra stycken fjordhästar med. Min häst skulle ha 36 i bomvidd (kommer inte ihåg vad det blir för grader) Han är 137 cm, och är inte överdrivet kraftigt byggd. Hans mamma, också av lättare typen, skulle ha 36-38 i bommvidd, och de två andra fjordingar 34 och 36/38. Man ska minst kunna få in en knuten näve mellan bossorna, för att ryggraden och det som hör med, ska få tillräckligt med plats enligt sadelprovaren. Jag tror personligen att det är många som rider i alldeles för smala sadlar. Jag gjorde det själv, och det fick jag betala för genom att ryggmusklaturen inte musklades på min häst av den anledningen. Nu har jag dock lärt mig en läxa, så nu hoppas jag att min häst kan muskla sig ordentligt med sin nya sadel.

jag var också på en sådan kurs precis när jag hade skaffat mig min pålle. men då var det bara utprovning på ridskolehästarna så jag kunde inte ta med min häst..
han sade att han kunde ha en liten kurs för de som ville ha en sadel utprovad så vi kunde åka in till ridhuset på kvällen, men jag har ju ingen transport så det gick inte..

ska försöka få tag på han igen så kansek han kan komma ut på plats istället..

Var det en utbildad sadelutprovare som provade ut sadlarna och skrev att bom29 låg bra?

Det skiljer visst en del mellan 29 och 32, det beror bara på hur kunnig du är... En häst som kan ha 29bom kan inte ha 32 bom och inte tvärtom. Det skiljer sig inte mellan modellerna nöär det gäller vidderna på bommarna. ALLA Stubbens sadlar har samma mått för samma bomvidder. Menh sen beror det på om 29:an var begagnad och väldigt uttöjd?

Det jag menade med att den låg kanon var hur den låg på hästen, en form som passar henne, dock behöver hon något större bomm.

Men det var stor skillnad mellan sadlarna. Det var två nya sadlar, men helt olika modeller, och som jag skrev innan så slutade ortospetsarna tidigare på den smalare sadlen och det påverkar en del på hur sadlen ligger och dess bred!

Egentligen så är det väl så att inte storleken man får fram då (32,33,34 m.m), utan man får fram hur bredd den är i cm.

FjordFia skrev:
Jag är inte alls bra på sadlar och att mäta bomvidder, men när vi hade sadelprovardag, av utbildad sadelmakre/provare hade vi fyra stycken fjordhästar med. Min häst skulle ha 36 i bomvidd (kommer inte ihåg vad det blir för grader) Han är 137 cm, och är inte överdrivet kraftigt byggd. Hans mamma, också av lättare typen, skulle ha 36-38 i bommvidd, och de två andra fjordingar 34 och 36/38. Man ska minst kunna få in en knuten näve mellan bossorna, för att ryggraden och det som hör med, ska få tillräckligt med plats enligt sadelprovaren. Jag tror personligen att det är många som rider i alldeles för smala sadlar. Jag gjorde det själv, och det fick jag betala för genom att ryggmusklaturen inte musklades på min häst av den anledningen. Nu har jag dock lärt mig en läxa, så nu hoppas jag att min häst kan muskla sig ordentligt med sin nya sadel.

Vad har du för sadel nu då? :)

Jag har köpt en Globus sadel, allround "Loke", storlek 36. Är jättenöjd med den :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 998
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 171
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är... 2
Svar
33
· Visningar
5 248
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
11 039
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka