Sadelmått på Amerikanska sadlar.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Femmi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 301
F

Femmi

Hejsan! Tänkte beställa en sadel från USA till min häst, men är helt borta i det här med storlekarna där.
Är det någon som vet vad det är för storlek om det står tex. 15LV 15 inch? Hoppas det är någon som vet. tack och hej

Sv: Sadelmått på Amerikanska sadlar.

vidd måtten vet jag inget om men sits måttet ska vara det samma då inch=tum
försökte hittta ngt på google men ännu ingen lycka... ska fortsätta leta... jag återkommer

De har samma sitsstorlekar som vi har. 15 tum är på westernsäte = 17 tum engelskt säte.
Sen har de oftast tum i bomstorleken också. Jag är inte säker på måtten (men på ett ungefär) 6 tum är en normal vidd, 7 tum bred och 8 tum extra vid.
// Linda

mahlmt skrev:
15 tum är på westernsäte = 17 tum engelskt säte.
// Linda
Så här skall det vara 15" på en westernsadel sits motsvarar 16" på en engelsk sadel sits

kicki13 skrev:
Så här skall det vara 15" på en westernsadel sits motsvarar 16" på en engelsk sadel sits
Ursäkta, men de måtten hittar jag ingenstans? Överallt står att 15" western är ca 17" engelsk. Jag har själv 15" i en sadel av westernmodell och 17" engelsk.
Du får jättegärna förklara var du fått din information ifrån.
// Linda

mahlmt skrev:
Ursäkta, men de måtten hittar jag ingenstans? Överallt står att 15" western är ca 17" engelsk. Jag har själv 15" i en sadel av westernmodell och 17" engelsk.
Du får jättegärna förklara var du fått din information ifrån.
// Linda
Enkelt tag fram en tum stock och mät:
på westernsadeln mäter du från mitten på bakvalvet till hornet och på en engelsk mäter du mitten på bakvalvet till "knappen" på sidan framtill på sadeln. Då är det bara att jämföra.

Annars prata med en profisionell sadelmakare av westernsadlar, så kan dom förklara för dig.

Jag skall kolla om jag hittar det skrivet också, i någon av sadelböckerna. Återkommer....

Då mäter vi inte w-sadeln på samma ställe. Jag har fått lära mig att man mäter "lårets yta". Från nedan/bakkant av "frambommen" till framkant av "bakbommen".
// Linda

mahlmt skrev:
Då mäter vi inte w-sadeln på samma ställe. Jag har fått lära mig att man mäter "lårets yta". Från nedan/bakkant av "frambommen" till framkant av "bakbommen".
// Linda
Här är en bild från www.western-ridning.com
sadpart.gif

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
325
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 028
Senast: Tora
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka