Sadeln åker fram

Urris

Trådstartare
Nu på senare tid har min ponnys sadel börjat att åka fram..
I början av ett pass går det bra, men efter ca en halvtimme så ligger den på bogbladen, hur långt bak jag än lägger sadeln från början.
Jag har fått tipset att köpa en fårskinnspadd och lägga under shabraket, och att korsa spännena på sadelgjorden.

Men, nu undrar jag.. Vad är bäst, att köpa en fårskinnspadd och lägga närmast hästen, under shabraket, eller att åka och stoppa om sadeln?

Jättetacksam för svar :)

Sv: Sadeln åker fram

Vi la en fårskinnspad under sadeln, över vojlocken på våran fjording, sitter mycket bättre då! funderade först på en svansrem, men provade fårskinnspad först, när vi hade turen att få ärva en efter en kompis häst. Innan åkte sadeln fram, pälsen blev tuffsig på ryggen, och hästen verkade inte kunna röra sig fullt ut.

Kolla först och främst att sadeln verkligen passar. En sadel som åker fram sitter i regel inte bra. Min sadel åker fram pyttelite men detta beror på att hästen har en lite för stor mage för tillfället som skjuter fram sadelgjorden och sadeln ;)

Ska du ha en padd för att hindra att sadeln rör sig är det väl bättre med en som har anti-glid på utsidan? T.ex. Ogilvy Equestrian Half Pad som jag har, då rör sig sadeln inte en millimeter.

Men jag håller med om att det viktigaste är att först kolla att sadeln ligger bra innan du paddar upp, så att du får koll på orsaken till att sadeln glider, lägger du en fårskinnspad under en sadeln som redan är för trång blir det synd om hästen...

Åker den fram är det förmodligen något annat som är fel än att den skulle vara för smal. Har du en pad under så kommer nämligen sadeln bli trängre, och oftast glider en sadel fram just för att den redan är för smal, vilket gör att hela situationen förvärras. Har du tur löses det av en omstoppning (dvs du plockar ut lite stoppning för att få den bredare) men annars får du byta sadel för det kan vara något annat passformsfel som ligger bakom, t.ex att den är för böjd (mycket vanligt). Är hästen betesfet kan jag rekommendera en H-gjord för att slippa problemet.

Vi får ringa och boka en tid med sadelutprovarn.
Hoppas det går att lösa, jag älskar min sadel! :D

Min sadel åkte fram för att den blev för "baktung". Den sjönk bak och då kom den ju upp mer framtill och självklart gled fram på bogblanden. Man satt lix bakåtlutad. Men en korrigeringspadd fixade det. La i 2 filtar bak så den skulle komma upp och vips den ligger still :D

Fast ligger den kraftigt i bakvikt blir ju inte problemet löst av att padda upp den baktill. Ligger den i bakvikt är den för smal och genom att padda upp den baktill ser du till att det blir ännu mer tryck framtill. Köp en korrekt tillpassad sadel istället!

Den är verkligen inte för smal!
Vi har haft sadelprovare och vi är inte speciellt gröna på sadlar och dom tyckte inte att vi behövde byta ut den. Bara lyfta upp den lite bak. Min ponny har extremt jobbigt sadelläge och är väldigt svårt att hitta sadel. Han är väldigt rörlig i sina bogar och hela han är rörlig.

Den är verkligen inte för smal!
Vi har haft sadelprovare och vi är inte speciellt gröna på sadlar och dom tyckte inte att vi behövde byta ut den. Bara lyfta upp den lite bak. Min ponny har extremt jobbigt sadelläge och är väldigt svårt att hitta sadel. Han är väldigt rörlig i sina bogar och hela han är rörlig.

Du har ingen bild? :)

På hästen eller hästen med sadeln x)
dsc03517_148653338.jpg

img_4181_142458939.jpg

Här är med hoppsadeln på iaf. Dressyrsadel väntar jag fortfarande på då vi fick beställa en ny.
img_5628_151382416.jpg

Jag hade ingen bild där han står uppställd men här är han naken iaf.
dsc_0442_147180353.jpg

Här i lite fart ;) Dom kunde inte hitta något större fel på min gamla dressyr eller att dem låg helt fel men det märktes så mycket på ridningen. Han blev ännu mer rörlig :)

Det var ju inga bilder där man såg hur sadlarna faktiskt låg. Däremot är jag högst tveksam till att hästen har ett "extremt jobbigt sadelläge", ser ut som en helt normal rygg. Så jag har mycket svårt att tro att det enda sättet att få dina sadlar att ligga bra är genom att padda upp baktill.

Nej men har ni letat sadel till honom eller?
Anledningen till att vi bara paddade upp lite bak var för det var min hoppsadel. Den används kanske max en gång i veckan så var onödigt att köpa ny när det gick att lösa. Och om han inte skulle ha svårt sadelläge hade jag väll skälvklart lätt hittat en ny dressyrsadel men det är det inte. Man kan ju inte bara titta på en bild på hästen för att veta. Vi provade i över 2 timmar. Och varför skulle några annars måtta en sadel till en ponny som var 4 år?

Oj, om ni provade i hela två timmar måste han ju ha ett himlans jobbigt sadelläge... (ja, det var ironi.)

Jag tror faktiskt du bara har provat fel sadlar. Klart att om man provar Amerigo så kan det vara svårt att hitta en passande beg sadel i rätt bomvidd när man har en ponny (som brukar vara runda och breda över ryggen). Är däremot helt övertygad om att det finns sadlar hos andra kvalitetsmärken som är betydligt billigare (alternativt finns beg) som också hade passat. Men det är ju ditt beslut vilken sadel du väljer, däremot att påstå att det vore omöjligt att hitta något annat som inte kräver måttbeställning är faktiskt bs.

Och bara för att det för ögat ser bättre ut med en pad baktill betyder inte att sadeln åter passar för det. Tryckfördelningen blir fel, därav ska man inte göra så. Det finns ju en anledning till varför sadeln ligger i bakvikt.

Vem sa att jag hellre ville ha någon billigare kvalitetssadel. Jag kanske ville ha en amerigo helt enkelt? Provade självklart fel men smaken är som baken och amerigo är vad som passade både mig och hästen
Huvudsaken är att jag vet vad som passar min ponny, dock är han varken rund eller bred..

Är huvudsaken att den passar eller att det är en Amerigo? :grin:

Tycker Diabolical Kitten har en hel del poäng i vad hon skriver, men jag kan förstå att man inte vill köpa ny sadel för att rida en gång i veckan (liite får väl pålle stå ut med, eller?)

Usch och fy - om sadeln ligger i bakvikt och den inte är "gjord" sådan utan det är för att den har tryckts ihop i bak kan det väl bero på att stoppningen har satt sig för att ryttaren sitter fel, för långt bak i sätet, eller SÅ PASSAR INTE SADELN!

Orkar inte skriva mer, men det kan ju finnas fler orsaker till att en sadel glider fram. Tycker dock att en extra padd är way to much "quick-fix" om det inte handlar om ett tillfälligt problem t.ex. tappade muskler efter skada eller ett riktigt problem så att ingen sadel ligger rätt.

Orkar inte bry mig. Sadel låg aldrig dåligt, kunde bara komma upp lite. Amerigo låg super och var stor skillnad på hästen mot med passier och var mycket skönare.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 233
Senast: super
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 353
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vad tusan har ni för westernsadlar till era överbyggda hästar? Vi har en quarterhäst som är överbyggd bak och alla sadlar åker fram...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Seabaz
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 105
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka