Sadeln glappar bak...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare janta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 10 360
Sv: Sadeln glappar bak...

Okej. Men om hon har musklat sig fint, kanske du borde kpa en vidare sadel nu?
För ögat kan luras, bara för att den ligger nära manken betyder inte att den r för smal, framvalvet kan vara för lågt för din häst med.
Min häst har oftast bara 2 fingrar mellan manke och framvalv (även om det är plats för mellanhög manke och min häst har låg manke) vid en sadel som precis är vid nog, men jag har också varit med om att hästen har haft en hand emellan framvalv och manke då de sadlarna har varit anpassade för väldigt höga mankar.

Jag ska fördjupa mig i det här ordentligt nu och se om jag kan få tag i någon vettig människa som kan kolla på henne nu när hon har lagt lite muskler. I morse kollade jag noga på hennes rygg och konstaterade att den inte alls är rak :o jag har lurat mig på att den är lång tror jag.
Ska försöka fixa lite bilder på giraffen.

janta skrev:
Precis så är det för mig åxå, när hon skrittar energiskt åker jag nästan fram å tillbaka i sadeln. Rör sig din åxå bak?
Min rör sig inget fram, ingen annanstans förutom bak. På något vis e det inte hela sadeln som rör sig...hmmm...alltså det måste ju vara ryggen som är mer rörlig längre bak...äsch..jag vet inte vad jag svamlar om. Hon har iaf en lång rygg, det vet jag, å hon är stor.
Ja, min rör sig så pass mycket att när Rex byter päls så blir det fläckar efter bossorna på sadeln. Ringde tillbaks till stället där jag köpte den och fått den utprovad, i våras när jag märkte det, var helt panikslagen och nästan grinade då jag innan ridit en häst till slakt i fel sadeln... åkte dit och kollade men utprovaren var fortfarande sååå nöjd och hästen är också nöjd. :D
Älskar sadeln så jag hoppas han kan ha den ett bra tag!

Har inte orkat läsa igenom de andras svar, så förmodligen blir det uppripningar ;) :
Jag hade också en wintec cair med utbuytbara koppjärn till förra hästen. Den provades ut av sadelmakare för att passa hästen. Ca 3 månader senare visade det sej att hästen redan musklat om sej ganska rejält, troligen tack vare att sadeln just passade bra + ger lite mer rörlighet än dom tidigare sadlarna vi haft. Så sadelmakarenfick komma ut igen, konstaterade att det inte fanns så mycket att göra, hästens rygg hade blivit rakare.
Jag märkte att den inte passade längre på att hästen me eller mindre rusade iväg så fort man satt sej ner i sadeln (gungstolseffekt) plus att den kändes lägre bak än tidigare vilket gav liite sämre sits.

Är bommen fel är det inte mycket att göra åt. Kanske en äldre wintecsadel skulle passa bra tills vidare? Dom har rakare bom och kostar ju inte alltför mycket.
Om det BARA är att sadeln glider bakåt och framåt kanske du ska testa en anti-glidpadd och spänna gjorden hårdare? ;)

palle skrev:
Okej..men hur kommer det sej att min ponny inte har ett hårstrå fel under sadeln...trots att han rör sej som en "svassande" fruntimmer..enligt sambon som red bakom mej idag...

Vi provade både med Wintec 500 allround och den nya beg Moll (se bild)

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id621358.html

Utan sadel ser han ut så här..

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id621364.html
Jag förstår inte vad du vill med ditt inlägg? Har jag skrivit nåt om dina sadlar? Det inlägget du svarade på tog inte upp nåt om att Wintec inte skulle passa din häst?

1: Jag klickade och svarade på inläget från AnnaKarin, vilket bevisas av att det på MIN dator är det inlägget som är markerat...hur svaret hamnade under ditt inlägg är inte jag skyldigt till...

2: Var för anklagar du mej..du skriver inte ett ord om att AnnaKarin också beskriver hur hennes häst går m.m...eller någon annan som också beskriver att dom upplever samma sak...

Vad anklagar jag dig för? Jag förstår inte vad du vill få fram. "du skriver inte ett ord om att AnnaKarin också beskriver hur hennes häst går m.m...eller någon annan som också beskriver att dom upplever samma sak..." VAD upplever dom likadant? Skriv inläggen så man förstår istället.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 199
Senast: super
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 714
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 328
Senast: Aifos
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 198
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser