Sadeln glider

Widerberg

Trådstartare
Min häst har väldigt låg manke, som ni kan se här.
Vilket resulterar i att sadeln glider. :smirk:
Fastän jag spänt sadelgjorde så vill sadeln åka runt
om man trampar lite för mycket i ena stigbygeln.
Sadeln är utprovad så den ska passa.
Kan det hjälpa om jag sätter en förbygel på henne?Det brukar
väl hålla sadeln på plats? Eller ska man satsa på en ny sadel? :crazy:

Senast ändrad:
Sv: Sadeln glider

Det är inte manken som stoppar sadeln från att åka runt!
Antingen är sadeln för smal och den kommer inte ner på henne riktigt eller så är det fel modell. Prata med sadelutprovaren om varför sadeln glider. En rätt tillpassad sadel ska inte glida fast man hoppar upp från marken! (har en haflinger som är väldigt rund. Innan hade jag samma problem som dig och folk sa ju till mig att det berodde på manken, så jag trodde på det. Sedan rasade hästen i vikt och sadeln blev alldeles för vid, vilket resulterade i provande av oändligt många sadlar... Sedan hittade min sadelutprovare en som låg bra och.. Jag kunde hoppa upp från marken utan problem! Ingen behöver hålla emot på andra sidan, ingenting. Sadeln låg helt stilla.)

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 356
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V