Sadeln ligger inte still vad kan det bero på?

Piek

Trådstartare
Min sadel ligger inte helt 100 % still när jag rider har jag märkt. Det är inte så att det känns att den rör på sig men lite lite päls har börjat skavas bort. Det är av schabraket det skavs precis längst bak över ryggraden. Lite bakom där bakvalvet slutar alltså.

Sadeln låg perfekt efter omstoppning i våras när hästen var välmusklad men efter sjukdom så har hästen tappat både vikt och muskler. Har hitills ridit med en fårskinnspadd under sadeln och då har det funkat bra men nu blir sadeln för trång med padden när hon börjat muskla sig igen och för ögat ser den ut att ligga bra utan padd men uppenbarligen inte :(

Vad tror ni det kan vara som gör att sadeln rör sig?
Är den för vid eller för smal?
Kan det vara så att det är schabraket som skaver även om sadeln ligger still? (känns orimligt)

Sv: Sadeln ligger inte still vad kan det bero på?

Schabrakets bakkant kan, speciellt vid fällning och/eller med vinterpäls, skava mot pälsen. Även om sadeln ligger bra på hästen. Har du provat om det blir bättre med en vojlock?

Nej jag upptäckte skavet igår så har inte hunnit prova med något annat än schabraket som satt på sadeln. Har ingen vojlock men får byta schabrak och se om det kanske blir bättre, hoppas!

Visst kan det vara schabraket, men eftersom du vet att hästen ändrat sig kan det vara läge att kolla stoppningen igen. Den kanske behöver justeras.

Ja självklart ska sadeln justeras om det inte är så att hon bara behöver växa i den lite mer och man kan hjälpa under tiden med en padd eller liknande :)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 570
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka