• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Duffe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 451
Sv: Sadelpad?

Jag har fårskinnspad på ena sadeln helt enkelt för att sadeln är lite för vid utan den. Den fyller ut så att sadeln blir lagom vid. Sen fördelar den trycket också, men det är bonus.

min sadel har börjat åka fram och det blir skaf vi armbågen.. på båda sidorna .. vad är felet? kan det hjälpa med en sån eller ska jag leta efte en ny ?

Det låter som om din sadel är för smal. Har du någon bild när sadeln ligger fastspänd på hästen utan schabrak?

Absolut INTE en fårskinnspad. Ingen pad alls. Köp en ny sadel istället om den är för smal, en pad gör nämligen bara sadeln ännu smalare!

Diana

Det finns massor med osaker till att en sadel åker fram men huvuddelen i alla är att sadeln inte passar. Jag skulle byta sadel om jag var du.

Passar sadeln inte utan padd så passar den INTE. Padd använder man om har en häst som är dåligt musklad och man inte vill byta sadel så fort man köpt den. Då köper man en lite för vid sadel och sätter padd under.

Okej.. ja jag trodde nästan det. jag har kollat på några sadlar han har en till som jag rider i nu fast den är inte min..

Det låter som om din sadel är för smal. Har du någon bild när sadeln ligger fastspänd på hästen utan schabrak?

Absolut INTE en fårskinnspad. Ingen pad alls. Köp en ny sadel istället om den är för smal, en pad gör nämligen bara sadeln ännu smalare!

Diana

Nej tyvärr jag har inte det :(

ursäkta OT, men varför har man padd under en sadel utprovad av sadelutprovare? borde den inte passa utan liksom? undrar därför att en stallkompis hade sadelutprovare ute i förra veckan, köpte en sadel av henne och använder den nu med en tjock teddypadd under....

sadeln kan ju vara utprovad som lite för vid, om hästen sätter muskler så den har lite att växa i. då kan man ha pad tills hästen breddat sig o sadeln ligger bra utan pad. det kan väl vara den enda anledning jag kommer på...

Jag har en sadel utprovad av sadelmakare som jag måste använda padd under. Vi kunde inte hitta en sadel som satt "perfekt", så jag köpte den sadel som satt bäst. Den satt inte helt bra, utan jag fick lov att ha en padd som lyfte sadeln fram.

Mvh Jordgubba :)

Jag är inte så bra på engelska sadlar men jag har en lite vid dressyrsadel som jag har fårskinnpad under...tänker också att det måste vara bra för tryckfördelningen. Är på väg att köpa renskinn som fördelar trycket snäppet bättre. Min sadel är på gränsen för lång och vill därför fördela ut trycket så mkt som möjligt..

Ingen bra ekvation med kortryggad häst och stor rumpa:)

ursäkta OT, men varför har man padd under en sadel utprovad av sadelutprovare? borde den inte passa utan liksom? undrar därför att en stallkompis hade sadelutprovare ute i förra veckan, köpte en sadel av henne och använder den nu med en tjock teddypadd under....

Kända hoppryttare (eller ja, de flesta som hoppar lite högre) har padd under sadeln för att fördela trycket som blir i landningen och också dämpa trycket. Då sliter det inte lika mycket på hästens rygg :)
Så padd är inget dåligt, det finns många bra anledningar att använda padd även om man har en sadel som sitter bra ;)

Då måste man ha en sadel som är utprovad för att fungera med padd. Tar man en sadel som funkar bra utan padd, blir den för trång med padd.

Viktigt att tänka på.

Då måste man ha en sadel som är utprovad för att fungera med padd. Tar man en sadel som funkar bra utan padd, blir den för trång med padd.

Viktigt att tänka på.

Ja naturligtvis :)
Skulle skrivit det också kanske, en väldigt viktig punkt :D

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 946
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Tapeter tapeter tapeter
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II