sadelpanik

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare aurian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 461
A

aurian

Hade en känd sadelprovare ute i helgen på clinic loch han inspekterade min häst. Har ett arabsto i ponnystorlek som är super på att hoppa, och älskar det.

Har en bomlös dressyrsadel, en flexion SBS som han tyckte var helt ok på henne fast den var lite lång. Däremot var han av den mycket deprimerande åsikten att inga vanliga sadlar kan passa på henne. De kommer alltid att åka fram och därmed hindra bogfriheten.

Han rekommendation till mig var att ringa Chr**tina Wran** och köpa en sadel av henne och sedan börja med barockridning istället.

Saken är den att jag är för gammal för att tävla ponny så jag måste inte alls tävla hoppning, däremot älskar hästen det och mår otroligt bra av det markarbete, med mycket stuts och travhoppning som vi tränar en till två ggr i veckan för en fantastisk tränare. Hon har problem med sin muskulatur och har äntligen börjat bli bättre av detta markarbete, vill absolut inte sluta med det!!!

Vad ska jag göra? Finns det någon bomlös som man kan träna det jag vill träna, kan mycket väl tänka mig att köpa en barocksadel att rida dressyr i men vill inte enbart träna detta. Rider väldigt mycket ute i skogen också och galopptränar ofta utomhus.

Snälla! Bra råd tages emot med glädje!!

Sv: sadelpanik

Vill du själv träna barockridning? Va har du för sadel när du hoppar nu? Jag tänkte att om du vill tränna barock så gör och fortsätt hoppa lite ändå. Det kan ju inte ta ngn större skada att rida i en dålig sadel ngn i veckan? Eller kanske bara varannen tom. Om det abslout inte går att hitta ngn hyffsad sadel att hoppa i så kan du kanske löshoppa. Känns ju lite tråkigt att helt ta bort ngt som hästen älskar bara för en sadels skull.

Varför inte prova en "barbackasadel"? Finns med eller utan knäputor.

www.kefly.se

Under hästen\horsedream ser du dem. Jag har en Premium till mitt fullblod som jag har ridit i sedan i höstas, både markarbete, hoppning och skogsridning, funkar utmärkt :)

Trix skrev:
Varför inte prova en "barbackasadel"? Finns med eller utan knäputor.

www.kefly.se

Under hästen\horsedream ser du dem. Jag har en Premium till mitt fullblod som jag har ridit i sedan i höstas, både markarbete, hoppning och skogsridning, funkar utmärkt :)
Du ska absolut inte hoppa med stigläder på en barbackasadel. Tryckfördelningen är urusel och du riskerar skador på ryggraden.
// Linda

mahlmt skrev:
Du ska absolut inte hoppa med stigläder på en barbackasadel. Tryckfördelningen är urusel och du riskerar skador på ryggraden.
// Linda

:bow: :bow:

Jag vet precis hur det är med bogblad och araber. Finns inte en sadel som är skapt till min häst i heller.
Kan du hitta en hopp- eller allroundsadel som passar hästens rygg förutom att den ligger på bogbladet?
Tycker inte att du ska ge upp hoppningen om den är positiv för din häst.
// Linda

Varför kan du inte ha en sadel som passar så bra som det går och sen kombinera detta med svanskappa? :confused:

Men det gör ju inte så mycket om en bomlös är lite lång just för att det blir mer punkttryck i en sådan.

jag vet många med "sadelproblem" som tycker att det fungerar med "austaliensk sadel". kanske någon här som har efarenheter av att använda det ?

aurian skrev:
Han rekommendation till mig var att ringa Chr**tina Wran** och köpa en sadel av henne och sedan börja med barockridning istället.
Allvarligt talat så behöver man inte börja rida barockridning för att sadeln inte passar! :D
Jag hade nog inte lyssnat så mycket på det där..
Man börjar ju undra om han är kompis med Ch**.. och hon behöver hjälp med sadelförsäljningen:devil:

Du kan ju lika gärna måttbeställa en hoppsadel och fortsätta träna hoppning precis hur mycket du vill! :bump: :idea:

Eller köpa en bomlös hoppsadel? A'la fhoenix, kay humphries, eller konklusion?

Var det själva BOSSORNA eller ortspetsarna som hamnar över bogbladen?

Jag har ju araben-från-helvetet när det gäller sadelutprovning. Ett ultrakort sadelläge, och så bogblad som går 'långt bak'. Han går i bomlöst när han går dressyr, men i utprovad bomsadel när vi hoppar (just för att det ju inte ska hoppas i vanliga bomlösa). Och när vi provade ut (det är en story för sig, provade över 30 sadlar, två passade..) så tyckte jag att 'ja men den här ligger ju också över bogbladskanten?' och sadelmakaren tyckte då att 'det är bara en ullkorv'. Jag såg såpass skeptisk ut att han gick och hämtade nakna bommar och visade hur utformningen och 'placeringen' av ortspetsen skilde sig mellan de två bomtyper han visade, och att min valack INTE kunde ha den ena - oavsett sadel - men den andra.

Iaf, det ligger lite bossa över bogbladet, men det har inte bekommit hästen alls. Han är pipig med sadlar (riktigt ordentligt pipig) och han ÄLSKAR sin hoppsadel. Han träffar equiatriker var sjunde vecka ungefär och inga som helst muskelspänningar eller liknande pga sadeln. Så det verkar faktiskt vara så att det 'bara är en ullkorv' :angel:

Sen är ju problemet att sadelutprovare finns det nästan lika många som som det finns åsikter. Jag har haft en som helt misslyckats med att hitta sadel till valacken ('det går inte om du inte måttbeställer'), en annan passade ut en sadel som var för lång (med råge) med orden 'det gör inget om hästen är nöjd' och som dessutom låste bogarna. Och jag kunde då inte mer än att jag trodde på dem, i tur och ordning :crazy:

Nja, dressyr var ok med svanskappa tyckte han, men eftersom sadeln skulle vilja åka fram så himla mycket så skulle jag inte hoppa med svanskappa för det skulle bli för hårt tryck på svanskappan så det skulle bli obehagligt..

nej precis så min bomlösa flexion var ok fast den är lång, men den kan jag inte hoppa i.

han trodde inte det eftersom problemet är att sadelgjordsläget och sadelläget inte stämmer så sadelgjorden kommer alltid dra fram sadeln tills den hamnar på bogarna. Det är alltså sadelgjorden som är problemet i sammanhanget

Därför antar jag att även en bomlös sadel kommer åka fram och lägga sig på bogarna, men enligt sadleprovaren så gör det ingenting eftersom det ändå inte hindrar bogfriheten. Min sadel flexion, har ju inga hårda delar alls så jag vet inte om det är ok med tex en ST eftersom den ju har ett koppjärn, kan det hindra bogfriheten??

joo..fast det är ju inte riktigt så. Han menade att hur bra sadeln än passar i övrigt så kan man inte sätta stropparna så långt fram att det passar med sadelgjorden. Gjorden kommer därför dra fram sadeln som kommer störa bogen. Han ansåg att endast en spansk sadel, med svanskappa skulle fungera. Eller en bomlös, men då vill jag ju ha en bomlös som jag kan hoppa i, eller åtminstonde träna markarbete. Finns det sådana?

Jag vet inte riktigt, han avskrev ju direkt alla bomsadlar utaom de spanska och sa att det inte var snällt mot hästen att använda dem. Jag upplever att hon trivs med ett flertal bomsadlar men det kanske är för att jag oftast rider barbacka så att hon inte hinner bli dålig av att de ligger på bogen.

Hon har kort rygg, liksom alla araber, men inte så farligt kort ändå för att vara arab. Så längden är inte problemet, problemet är att sadelgjorden vill ligga precis bakom armbågen varvid sadlarna glider fram och ligger på bogen. Samma sak händer med min bomlösa men det gör inget eftersom det bara blir mjukt som ligger mot ändå. Som din ullkorv antar jag :-)

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Kan man sälja sin vän? Jag vet inte om jag orkar eller vill men samtidigt har jag tröttnat och känner att jag behöver något nytt...
Svar
8
· Visningar
4 907
Senast: Hoobes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka