SADELPASSNING!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare toddy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 321
En hel vetenskap! Jag har läst böcker, tittat på en massa hemsidor, men blir ändå inte klok på vilken sadel min häst ska ha.. Har nu bestämt mej för att ta ut en bra sadelutprovare som kan hästens anatomi mm, det är MYCKET man ska tänka på!
Tips på hemsida = http://come.to/ridin
Där står en massa intressant om vad som kan hända om man har fel sadel mm, där finns oxå utbildningar i sadelutprovning etc.. Skulle gärna vilja gå, men så var det det där med pengar oxå :crazy:

Går på en föreläsning om sadlar och hästryggar. Jag vet inte var i Sverige du finns men hör med din lokala sadelmakare om den har någon föreläsning om det.

Ta ut en duktig sadelutprovare, men kolla om den verkligen kan sin sak innan finns så många dåliga som tror dom är kanonduktiga!

...och det kan man göra hos tex. Svenska Sadelmakarkåren om du vill ha namn och telefonnr. till kontaktpersonen så hör av dig, jag har även till Sadelmakarnas Branschorganisiion.

Om man vill bli sadelmakare, hur gör man då? Vad har du för utbildning?
Snovind

Du kan gå på skola i Sverige eller England. Du kan bli lärling hos någon sadelmakare som tar emot lärlingar enklast är att höra sig för eller ta kontakt med Hantverksföreningen.
Du kan även gå en lädersömnadskurs och lära dej tillskärning och att sy, dom kurserna brukar vara en helg eller en vecka eller något sånt. Sådana kurser finns lite överallt; studieförbund, folkhögskolor, hantverksskolor, JUF, 4H, sadelmakare osv.

Jag började 1980 på en lädersömnadskurs hos JUF (Jordbrukar Ungdomens Förbund) och gillade det och forsatte som lärling och gick diverse kurser eftersom det inte fanns någon skola då.
Jag har haft lärlingar, lädersömnadskurser och föreläsningar.
OBS DET ÄR INGET JAG SYSSLAR MED IDAG PGA TRAFIKOLYCKA så det är ingen ide att fråga om jag "bara" skulle kunna komma och titta.....
Gå till er lokala sadelmakare och fråga.

Tack för ditt svar. Du kan vara lugn jag är inte ute efter att be dig komma och kolla på någon sadel. Däremot vill jag lära mig mer.

Sv: SADELPASSNING!!!

Hej. jag har en fråga om det är någon som vet. Jag håller på prova nya sadlar på min häst och nu har jag en sadel som ligger mkt ovanpå ryggraden (väldigt mkt). det är en sytet så den kommer sjunka efter några ridningar(använt den 1 ggn.) den ligger inte och trycker nånstanns, men däremot tex om jag går i uppförsbacke lyfter hela bakre delen av sadeln från ryggen. någon som vet vad det är som är fel?! Tacksam för svar :).
Mvh Sandra

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 075
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka