Bukefalos 28 år!

sadelpassningsproblem

C

Cillavan

Jag har en hingst som jag inte längre får sadlarna att passa på. Han får en eller flera gallor precis vid ryggraden. En sadel har jag lämnat in på omstoppning för att se om det blir bättre (den har passat förut). Det är en arab och han kan spänna sina mankmuskler väldigt vilket gör att sadelläget blir annorlunda. Är detta ett vanligt problem med hingstar/araber?
Ibland passar sadeln bättre och ibland, om han varit hingstig och spänd under ridpasset passar den sämre. Jag funderar på om en orsak kan vara att jag inte spänner gjorden tillräckligt hårt. Ska investera i en resårgjord till dressyrsadeln. Har provat med olika paddar (som jag ju egentligen inte riktigt gillar) med olika resultat. Dvs någon gång att det funkat, andra gånger inte.
Jag funderar också på om han ska ha en smalare bomvidd, de jag har är breda och jag har haft en tjock vojlock under (den som är inlämnad nu) och den passar bra då han är helt avslappnad, vilket ju givetvis också är målet vid ridning.

Någon som har något tips eller idé om det här med hingst och mankmuskler? Får jag inte till det så ska jag givetvis tillkalla en sadelmakare för tillpassningm, men jag tycker att det är mystiskt att sadeln inte passar längre som tidigare passat i ett år.
 
För det första: Spänn inte sadelgjorden hårdare! En sadel ska passa hästen så väl att man bara behöver sadelgjorden vid uppsittning (om ens det)
Sedan tycker jag inte att det är konstigt att sadeln inte passar efter ett år, man kan bara räkna med att en sadel passar ca tre månader, sedan måste man kolla upp den och se så inte hästen ändrat musklerna.
Det låter som att din häst nog är extremt svår att passa in en sadel på så skulle jag nog råda dig att fundera på bomlösa alternativ. Men hur som helst tycker jag att du ska ta ut en sadelmakare nu på en gång och kolla sadeln.
 
Jag har funderat på bomlöst alternativ men vill i så fall först prova en innan köp! Jag vet inte om han är extremt svår att passa in sadlar på direkt, andra har ju passat förut.
Angående tre månaders passning låter det väldigt märkligt. Då skulle man i så fall behöva stoppa om den fyra gånger om året, vilket skulle kosta uppemot 4.000 kronor. Kan inte tänka mig att folk gör det. Särskilt inte om det ska ta tre veckor att stoppa om sadeln som det gör med min just nu! Då blir det inte mycket rida av.

Fler idéer?
 
Nej, det är inte många som kollar sadeln var tredje månad :o men det borde man... sedan är det ju inte alls säkert eller ens särskilt troligt att hästen musklat sig så mycket varje gång att sadeln behövs stopas om eller bytas...
PM:ar dig om bomlösa sadlarna...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 853
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 396
Senast: Roheryn
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 882
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp