sadelproblem hjälp.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare teammalmgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 696
T

teammalmgren

Jag köpte en ny sadel i början av december -04 en gold medal flatback. Den låg bra förutom att den var lite vid vilket var meningen.

Nu till problemet senaste veckan vill den inte alls ligga bra. Den glappar lite i bakvalvet, den vill inte riktigt ligga an på båda bossorna. Det e ungefär en centimeter det glappar och ungefär en centimeter som inte har kontakt med ryggen.
Men den ligger bättre i framvalvet nu än innan.

Min sadelmakare ska ta en titt på sadeln så fort hon hinner och jag har råd. (hon e dyr)
Undrar om det e någon som har förslag på en alternativ lösning?
Har testat tyddypad och fårskins scabrak men det e förtjock och gör så att sadeln inte har kontakt med ryggen.
Testade en gelpad igår men samma sak där fast den ligger bättre.
Skulle vilja ha en tunn som bara ligger under bakvalvet, vet någon om de finns att köpa?

Sv: sadelproblem hjälp.

Låter som att den är för svängd för din häst. Ligger den inte an hela vägen är det nog inte så mycket du kan göra än att köpa ny sadel.

KAN också vara stoppningen som är dålig iom att borrorna ligger an olika..

men om den är för sväng skulle inte det ha märkts då vi provade ut sadeln eller kan den ändras på bara två månader med igångsättande? :confused:

Hästens kropp kan ändras fort. Min unghäst har haft en sadel under 1,5 år vid arbete för hand. Vid tömkörning, longering och promenader. I höstas började han ridas och nu passar inte sadeln alls. Då är han riden augusti-om oktober. vilat sedan. Nu när jag skulle börja rida igen passar den inte alls utan bakvalvet pekar upp i skyn. Jag får lätt emellan handflatan under hästen och bossorna bak. Liten skillnad på hästen kan göra mycket för sadeln passform. tyvärr.

Det kan också vara så att stoppningen framtill har flyttat sig lite grann efter att du ridit i den, så den blivit lite vidare ändå. Och då kan sadeln tippa framåt och lyfter på så sätt baktill.

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Oknytt
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 066
Senast: Fiorano
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 004
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 900
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈