Sadelproblem IGEN :=((

palle

Trådstartare
Åhhh....NEJ.....

Red Lippan som vanligt med Strömbergssadeln igår....

Vi red en under bar tur i skogen med "nysadelknarr" :angel:

Men när vi kom hem och jag tog av sadeln ser jag att det blivit fula märken på var sida om manken, eller rättare sagt på var sida om där manken är hög...

Lippan har en rätt så normal hög manke men den är både lång och bred....

Slusats: Sadeln ligger och trycker på manken i breddled....

Därför undrar jag: Hur "farligt" är det att den trycker så ?

Det blev inget sår eller så utan bara extra tjockt smuts på dessa 2 punkter...

Sv: Sadelproblem IGEN :=((

Når du har ridit i sadeln i några da'r vil det nog bli sår:o ... Prova med en tunn, tunn pad

Jag har använt denna i någon månad....och tyvärr är detta något som hänt med nästan ALLA sadlar, att det inte spelar någon roll hur vid jag skaffat så nog har hon breddat ur dom efter några månader.... Bläähh...

Hmm...låter jobbigt värre. Tyvärr är det ju så att en del hästar ändrar form väldigt ofta...kan vara svårt att hänga med med sadelbyten.
Själv har jag beställt en bomlöst nu, ska bli spännande att se om det löser problemen.
Är det något du funderat på?

Du som är färggladfantast har väl sett de fina Torsion sadlarna i färg :love:
StandardHydro112-550h.jpg

Endurance111-550h.jpg

Tyvärr inget som jag har råd med just nu...det får bli en enkel svart för oss att börja med. Men drömma kan man ju :d

vi köpte bomlös till våran gammla travare. helt ny från börjes. 2och 7 kostade den. han trivs som fisken i vattnet med den o man kan riida hur långt som hälst utan skavsår i rumpan :):banana:

Det är ju aldrig bra med punkt tryck...
Jag skulle valt att INTE rida med den sadeln efter som att om det trycker där så kommer musklerna där aldrig att kunna utvecklas normalt.

Köp boken sadeln och hästen... där får du bra tips om hur den ska ligga mm..

Absolut :love: :love: :love:

Men det finns någoting som heter pengar också :cry: :cry: :cry:

Och ifall nu någon skulle tro något annat så kommer jag självklart INTE att använda den igen på henne... :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 520
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 715
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka