Sadelproblem vad är fel?

Niela

Trådstartare
Ja enligt sadelprovaren ligger denna sadel bra på min häst och sadeln hon hade när jag provred låg betydligt bättre de kommer jag ihåg den var även kortare än min förra sadel den jag fick provrida

Fick hem min sadel efter 5 veckors väntan och glad i hågen började jag rida i den.
Men märkte redan efter pass 1 att sadeln åkte fram och när jag hade ridit så var pälsen mitt under sadeln ruggad.

Dessutom var denna sadel längre än min förra sadel:confused:
Det känns som sadeln är för trång så jag ringde till sadelprovaren som kom ut och mätte och enligt henne var sadeln för vid och hon ville värma om den till en storlek mindre.:confused:
Men hon sa att jag skulle ge det lite tid att jag skulle se till att rida några veckor så stoppningen fick lägga sig för då kunde sadeln skjunka in och lägga sig bättre.

Och nu har jag ridit i vad är de 2 eller 3 veckor och tycker sadeln ligger lika illa som dag 1 och det känns inte alls bra detta:crazy:
Min magkänsla säger att sadeln är för trång och möjligen för svängd för henne?
Är jag helt fel ute?? är den istället som sadelprovaren säger för vid och kommer ligga bättre om man gör den mindre i bommen?
Tänkte ta ut en annan sadelprovare så få se vad denna säger och så tänkte jag vad ni som är kunniga på detta säger.

Så här ligger sadeln innan jag ridit

246498_10151200261813998_851163304_n.jpg

206044_10151200263668998_783643693_n.jpg

Efter ridning

562191_10151200264658998_543694983_n.jpg

Ryggen efter ridturen

250601_10151200267138998_1948844935_n.jpg

Sv: Sadelproblem vad är fel?

Nu vet jag inte om luras av skuggan under bossorna, men jag tycker det ser ut som om bossorna ligger "utanför" ryggen. Dvs att den liksom inte ligger an på heöa anläggningsytan utan helt enkelt är för bred. Och för lång

Ser ut som en Prestige Roma. har en likadan och min häst är bra rund och bred över ryggen. Sadeln har ju en väldigt bred kanal.

Nu vet jag inte om luras av skuggan under bossorna, men jag tycker det ser ut som om bossorna ligger "utanför" ryggen. Dvs att den liksom inte ligger an på heöa anläggningsytan utan helt enkelt är för bred. Och för lång

Ser ut som en Prestige Roma. har en likadan och min häst är bra rund och bred över ryggen. Sadeln har ju en väldigt bred kanal.

Ja nått är knas det känner jag men vad, jag är ju inge kunnig på sadlar därför man tar ut sadelprovare som skall kunna detta.
Så det känns minst sagt olustigt att det är såhär.
Jepp en roma den är sååå skön men vad hjälper de om den ej passar hästen.

Jag tycker att du ska reklamera hela affären till sadelutprovaren. Du har tagit dit personen för att köpa ett paket, en tjänst och en sadel. Nu visar det sig att sadeln inte fungerar. Reklamera och sadelutprovaren måste få chansen att rätta till. Lämpligen genom en sadel som passar och inte visar de problem du nämner.

Ge dig inte, du har köpt en tjänst - hitta en sadel som funkar. Sadelutprovaren har misslyckats. Reklamera och låt sadelutprovaren ta ansvar för det denne sålt.

Jag tycker att du ska reklamera hela affären till sadelutprovaren. Du har tagit dit personen för att köpa ett paket, en tjänst och en sadel. Nu visar det sig att sadeln inte fungerar. Reklamera och sadelutprovaren måste få chansen att rätta till. Lämpligen genom en sadel som passar och inte visar de problem du nämner.

Ge dig inte, du har köpt en tjänst - hitta en sadel som funkar. Sadelutprovaren har misslyckats. Reklamera och låt sadelutprovaren ta ansvar för det denne sålt.

Låter klokt!

TS: sadeln ligger inte an då bossorna ser ut att vara för breda, och för långa, för denna häst. Vid framtill tycker jag inte den är dock...

Håller fullständigt med men tänkte först kolla mer er här om några vet vad som kan vara för fel så jag har mer kött på benen.

Jag ska ringa imorogn sadeln kostade trots allt 15000:crazy: och vettetusan om jag vill att hon provar ut fler sadlar... förtroendet just nu är ju inte så högt:crazy:

Jag skulle vilja bara lämna tillbaks den och få pengarna tillbaks
Vad har man för rättighter igentligen??
Om hon säger att den passar då?

Det syns tydligt att den inte passar. Om hon inte ser det så är hon inget att anlita igen nej. Sadelmodellen är helt fel för hästen då den ska ligga på en bredare häst. Sadelutprovaren verkar inte veta vad hon snackar om och har hängt upp sig på att den är för vid framtill. Kontakta henne igen och säg att du vill reklamera varan och på vilka grunder (som att dne är helt fle för hästen). Hon har sagt att du ska ge den några veckor, vilekt du gjort, men den passar fortfarande inte. Och du har rätt att reklamera den då.

Jag tror du kommer att få jättesvårt att häva köpet rakt av. Enligt konsumentköplagen har sadelutprovaren rätt att åtgärda felet (upp till tre gånger) innan det blir tal om pengarna tillbaka.

Är det verkligen 3 gånger? låter mkt...Den sadeln kommer ju inte att passa oavsett vad sadelutprovaren åtgärdar. den är ju helt fel modell för hästen...?

Nu är det ju en TJÄNST som TS köpt, sadeln är ju vad provaren rekommenderat. Givetvis kan inte utprovaren få DEN sadeln att passa, men tjänsten är ju inte själva sadeln, det är ju att hitta en sadel som funkar.

ah okej då är jag med. Hon kan alltså rekomendera, prova ut, en annan sadel 3 gånger? typ..?

Det här är ju lite snårigt, frågan är om utprovaren sålt sadeln eller om den är köpt av annan på inrådan av sadelprovaren.

Ofta är det ju så att man köper en tjänst (sadelutprovning) och sedan beställer man sadel utifrån den rekommendationen. Sadeln köps då inte sällan direkt av utprovaren, även om den beställs och kommer senare.

Hon har inte så många olika märken och jag hade ju en del krav på sadeln som hon vist innan hon kom up och de är att sadeln ska va djup i sätet och störa knästöd och då är det inte många sadlar som var kvar i urgallringen
Prestige har ju en hel del dock men frågan är om alla är lika i bommen för då kommer hon ju inte kunna ha någon av dom iaf. Eller om bommarna är olika vissa raka andra böjda osv??

Sedan finns det ju några som kostar 30 tusen och upåt och dom är inte av intresse vilket hon också viste innan. Max 20 tusen har jag sagt
vad innefattar 3 ggr?
Att hon ska få ändra denna sadel 3 ggr för att få den passa eller att hon får 3 sadlar på sig? Alltså att hon får 2 till påsig att anses passa och gör dom inte de då kan jag reklamera?
Men det gäller ju då att alla sadlar kostar lika för om hon hittar en som passar och den kostar 30 tusen är de iaf inget jag vill ha för de är för dyr jag har sagt max 20 tusen.

Åhh vad jobbigt:cry:

Men vad är det du har köpt av utprovaren? Har du köpt sadeln av utprovaren, eller har du bara köpt tjänste utprovning, och sedan köpt sadeln separat från en annan?

Det här är ju lite snårigt, frågan är om utprovaren sålt sadeln eller om den är köpt av annan på inrådan av sadelprovaren.

Ofta är det ju så att man köper en tjänst (sadelutprovning) och sedan beställer man sadel utifrån den rekommendationen. Sadeln köps då inte sällan direkt av utprovaren, även om den beställs och kommer senare.

Fast det måste väl ändå vara återförsäljaren som änsvarar att framförallt när det är en sadelprovare att de remomenderar sadlar som passar?

Jag menar man käper en tjänst och litar blint på vad sadelprovaren säger, Köper en dyr sadel som hon säger passar hästen.

Hon måste ju ha något ansvarsförsäkring av något slag?? eller ansvar överhuvudtaget väl?
Eller kan man bara bli sadelprovare och åka runt till folk och medvetet sälja felanpassade sadlar till kunder bara för man tycker de är roligt.
Och sedan kan kunden inte reklamera sadeln när det uppenbart är att sadeln ej passar och om man kan få detta styrkat av andra sadelprovare?

Jag tänkte nämnligen åka till en annan som får säga sitt och kan åka till fler som troligen kommer säga samma sak som ni.. sadeln passar ej rig inte 1 minut till i den!

Hjälp så hjälplös man känner sig , jag verkar inte ha några rättigheter alls i detta läget, verkar som jag får bita i de sura äpplet och sälja sadeln bara då??:crazy:

Men vad är det du har köpt av utprovaren? Har du köpt sadeln av utprovaren, eller har du bara köpt tjänste utprovning, och sedan köpt sadeln separat från en annan?

Nä jag köpte sadeln från sadelprovaren, hon är återförsäljare av denna sadel så dels har jag köpt sadeln och tjänsten sadelutprovning utprovningen kostade 650 kronor

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka