Sadelproblem vad är fel?

Sv: Sadelproblem vad är fel?

Då reklamerar du till utprovaren och säger att denna sadel fungerar inte till hästen. Hon har då rätt att avhjälpa felet/omleverera (http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/lagar/Om-konsumentkoplagen/) i första hand om hon så önskar.

Var noga med att skriva detta till utprovaren, att du reklamerar och varför (vad du upplever för problem) så får hon ta ställning till hur hon vill göra. Du kan ju också föreslå att ni häver hela köpet (då du inte vill ha mer med henne att göra) men du får vara medveten om att hon har rätt att avhjälpa felet först.

Nu har jag valt att tolka det som att du köpt vara/sadel (konsumentköplagen) och att utprovningen ingick i det köpet (för jag tror den tolkningen blir den bästa för dig). Självklart kan du alltid kontakta konsumentvägledaren i din kommun för att få dennes syn på saken.

Sadelutprovningen ingick inte i sadelköpet de fick jag vackert betala 650 kronor.
Många sadelprovare har ju att om man köper en sadel av dom så ingår sadelprovningen i priset.
Men så hade inte denna utan först kom hon ut provade sadlar och sa att denna passade hon mätte och hade sig och kom fram till att dessa mått skall min häst ha på sadeln.
Hon beställde sadeln i brunt eftersom jag ville ha den i brun och de hade hon inte hemma.

På den vägen är det alltså...
Och om hon inte vill ge pengarna tillbaks får hon alltså 2 andra sadlar på sig innan jag kan reklamera hela köpet och kräva pengarna tillbaks?
.

Läs själv konsumentköplagen och gör din egen tolkning, du måste ju veta vad där står om du ska reklamera.

Om jag var som du hade jag sett det som ett konsumentköp, tjänstelagen är (misstänker jag) betydligt snårigare i ditt läge.

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:
•kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
•kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
•kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
•häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
•hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Jag verkar ju ha rätt till detta för jag har ju verkligen inte fått de jag beställde, jag beställde en sadel som skulle passa och det gör ju uppenbart inte den jag fick.

Aja jag börjar med att ringe henne imorogn och förklarar att sadeln ej passar som jag sagt redan från dag3 då jag ringde henne. och har gjort som hon sagt väntat och sett om sadeln lagt in sig vilket dej en har.

Och säger att jag inte vill ha denna sadel längre så antingen om jag får pengarna tillbask eller att hon hittar en snarliknande som passar för samma pris. ja någon 1000 lapp hit eller dit gör inget men inte att hon hittar en som kostar 35000

Läs nedersta raden:

"Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig. "

Läs nedersta raden:

"Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig. "

Omleverans kan bli svårt.. samma sadel som beställs kommer ju inte passa trots att man beställer om den 100 ggr.

Omleverans får ju bli en sadel som passar. Så klart.

Edit.
Hon har levererat en sadel som inte passar. Omleverans innebär att hon levererar en sadel som passar. Bevisligen funkade ju den som provades, innan beställningen skedde.

Senast ändrad:

Ja i samma prisklass så visst får hon försöka.
Var det 3 sadlar med denna eller har hon nu 3 försök på sig att hitta en som passar.
Ja skulle den andra sadeln kostar 16 eller 17 tusen och inte 15 gör de ju inge.Men inte en chans att jag går med på att köpa en snarliknande som passar för 35tusen.

för snarliknande innerfatta ju även pris och inte bara passform.

Aja ska ju inte måla fan på väggen än, hon kan ju gå med på återköp.:)

Du säger ju själv i trådstarten

"... sadeln hon hade när jag provred låg betydligt bättre de kommer jag ihåg den var även kortare än min förra sadel den jag fick provrida de kommer jag ihåg den var även kortare än min förra sadel den jag fick provrida"

Vilket jag tolkar som att den sadel du provred låg bra, och/men var kortare än den som levererades. Alltså kan ju sadelprovaren välja att ge dig den du provred i, möjligen med viss prisjustering. Eller?

Edit.
Hon har levererat en sadel som inte passar. Omleverans innebär att hon levererar en sadel som passar. Bevisligen funkade ju den som provades, innan beställningen skedde.

Denjag provred i passade inte heller eftersomdet just var likadan sadel, troligen bara en storlek mindre därav kortare. Men bara för den är kortare passar den inte för de då bommen är för böjd och sadeln för stor hela den.

Så beviserligen har ju sadelprovaren rekomenderat mig att köpa en sadel som inte passar från första början.

Men som sagt hon ska få chansen att hitta en annan, då mitt mål inte är att skapa bråk utan att hitta en passande sadel som passar både mig och hästen.

OK, du menar att du har tillräckligt på fötterna för att vara helt säker på att modellen är fel? Det är en springade punkt, så jag hade inte tagit upp den om jag inte varit säker (om jag varit i din situation).

Om du är säker på detta, att modellen är fel, se till att få ett vettigt intyg på det från någon som verkligen kan styrka sitt uttalande (alltså inte någon kompis utan en välrenommerad sadelutprovare/-makare) och använd det vid reklamationen.

Jag sa att den låg bättre, men inte bra stor skillnad.OCH obs att jag inte är kunnig på sadlar.Så mina ord vad gäller omden låg bra eller inte skall tas med en nypa salt.
¨
Så troligen är att den jag provred i låg lika illa som den jag fick hem, bara de att detta inte upptäcktes då jag inte red 1 timme med sadeln utan bara i ett par minuter och alla fel hann aldrig upptäckas på så kort tid.

Jag skulle ha ridit hästen svettig så man verligen hade fått sett märkena efter hur sadel legat.

Att jag inte upptäckte detta är fullt förståenderligt då jag ej har utbildning . Medans en som är utbildad ska kunna se redan av att bara lägga den på hästen se att den ej passar och garranterat se att den inte passar när jag rider.
Sadeln släpper rätt mycket bak när jag rider lätt säger sadelprovaren när hon var ut på kontroll när jag ringde och sa att nått är fel första gången.
Hon vet om att den ruggar mitt på men säger inget om de utan bara att sadeln är för vid och om jag har problemena kvar så skall hon värma om den och göra den ännusmalare.

Och det känns verkligen inte bra att behöva värma om en sadel en massa gånger och sedan kanske sadeln blir som så att man inte kan värma om den mer och då står jag där med lång näsa!

För jag tycker sadeln är frö trång idag nämnligen inte för vid,

Knapplån

Fler som vill ge sin åsikt?? hur ligger sadeln tycker ni??

Hon har redan lämnat sitt utlåtande, hon väljer att åtgärda problemet (värma om sadeln) och enligt lag har hon rätt att göra detta. Du får nog helt enkelt acceptera det och se vad det ger. Dock kommer ju problemet att sadeln är lång att kvarstå, i dina skor hade jag tryckt hårt på den punkten. Hon kommer ju att få lägga pengar och tid på att värma om, och om du sedan inte är nöjd fortsätter ju historien.

Om du lägger fram det tillräckligt väl kan det vara så att hon väljer att ta tillbaka sadeln, för att slippa lägga tid och pengar på en affär som känns tveksam i slutänden.

OK, du menar att du har tillräckligt på fötterna för att vara helt säker på att modellen är fel? Det är en springade punkt, så jag hade inte tagit upp den om jag inte varit säker (om jag varit i din situation).

Om du är säker på detta, att modellen är fel, se till att få ett vettigt intyg på det från någon som verkligen kan styrka sitt uttalande (alltså inte någon kompis utan en välrenommerad sadelutprovare/-makare) och använd det vid reklamationen.

Ja du har ju nyss själv sagt att sadeln är åt skogen fel på min häst
du ger väl inte råd eller säger saker du inte är 100% säker på själv;)

Men givetvis kommer jag be minst 2 andra sadelprovare titta på min sadel OM de nu blir tjaffs som sagt ska inte måla fan på väggen i förväg.

Men jag kan bara säga att denna sadel EJ passar min häst på följande grunder!

Den åker fram väldigt mycket

Den ruggar pälsen under sadeln mitt på troligen för böjd bom

Den ger tryck framme vid manken som tyder påatt den är för trång

Den lättar bak när jag rider lätt

Den ligger inte ann hela anläggningsytan

Den är för lång

Tror inte man kan få mer fel på en sadel faktiskt.

I mina ögon är den för smal och ligger därför något i bakvikt. Sedan är bossorna för bred för din hästs rygg, som även tidigare nämnts.

Trist att det inte ska gå att lita på yrkesfolk.. Men tyvärr är detta alltför vanligt bland just sadelutprovare. :-/ Hoppas det löser sig för dig!

Nej, jag har inte sagt något om hur sadeln ligger. Alls. Jag ger råd utan att vara 100 % säker, det är funderingar och reflektioner. (som du ser att jag angivit ovan).

Ju bättre du har på fötterna när du reklamerar (och föreslår återgång av köpet) desto mer sannolikt är det att sadelutprovaren går på din linje.

Ja dels kommer hon förlora en kund om hon bråkar kommer ju inte köpa nått mer där och jag köper rätt mkt saker där på 1 år vill jag påstå.

Sedan är de som du säger det kostar 2500 att värma om och om hon då ska värma om till smlaare kommer hon bli tvungen att värma om den igen för den komme rint passa och då är vi uppe på 2 försök redan och den kommer ju inte passa trots att hon värmer om de så den ligger bra vid manken dvs varför är för trång eller för bred i bomvidden.
Sadeln kommer ju fortfarande vara för lång och för böjd i bommen och många hävdar ju att värmer man om bommen till bredare bvlir bommen ännumer böjd.
Då ändrar ju sig sadeln frånde vad jag beställde och då är vi uppe på 3 fel och då efter att hon lagt ut 50000 på att värma om den ändå får betala tillbaks pengarna till slut efter mkt om och men pluss då förlorat en kund.
Ja är hon smart så tar hon ju inte den vägen. Tur jag inte sålde min förra sadel så jag har nått som passar hästen isf att rida i. Sedan att sadeln inte passar mig är en aan femma

Tryck hårt på att sadeln är för lång, det kan hon inte åtgärda genom att värma om sadeln. Då måste hon beställa en helt ny sadel åt dig, vilket tar tid.

Jag jobbar i butik där kunder ibland reklamerar produker, t ex mobiltelefoner,
har vi inte kunnat laga deras produkt inom 21 arbetsdagar, så anser inte tillverkarna att det är inom skälig tid, och skickar oftast ut en ny produkt till kunden, eller krediterar den. De här 21 dagarna, stöder även vår konsumentvägledare.

Vet inte alls om det är något du har nytta av, men ta kontakt med din konsumentvägledare i kommunen och fråga vad de anser vara skälig tid.

Jag tänkte faktiskt på detta när du sa i en tråd på dressyr att du köpa en Prestige Roma... Tyckte att det var väldigt märkligt att den skulle funka på en islänning.

Prestige dressyrsadlar funkar bäst på lite mer högresta, nätta varmblodshästar (min erfarenhet av dessa sadlar). Undantag finns såklart, men islänningar och liknande hästar funkar sällan i dessa. Det är långa och stora sadlar, förutom D1 som var kort och nätt men i en helt annan prisklass.

Enligt hennes mått så kan det säkert vara så att sadeln är för vid, men det kommer ju inte hjälp dig eftersom problemet är att det är helt fel modell på sadel till en häst som ser ut som din.

vad du har för rättigheter i fallet har jag ingen aning om. tycker bara det är tråkigt att h*n provat ut en så illasittande sadel åt dig.

i mina ögon är sadeln av helt fel modell för hästen. den är för det första för lång, och sedan ser den ut att vara gjord för hästar med större manke. den ser ut att vara för trång framtill (brukar vara därför sadlar glider fram..) samt att bossornas vidd ser ut att vara för stor för hästen.

hur hon än värmer om den är den inte gjord för en häst av din modell. håller tummarna för att hon köper tillbaka den eller liknande så du kan införskaffa en helt ny sadel.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka