Sadelproblem vad är fel?

Sv: Sadelproblem vad är fel?

Hon sa till mig att ja den är ju för lång men anläggningsytan går inte ändra längst ut på bossorna så hästen kan ha den.Och ja inte säger jag emot som inget kan jag sa bara att den är för lång och slutar efter revbenen så jag var iaf uppmärksam på de.
Men när hon sa som hon sa så köpte ju jag de.Hon sa att de flesta islandshästarna har för långa sadlar och funkar bra med de, ja vad ska jag säga:crazy:

I värsta fall får jag väl försöka sälja den och gå back någon tusenlapp helt enkelt.
Men just nu har jag inte förtroende för en endaste sadelprovare usch finns det inga som kan man måste ju kunna lita på en som har utbildning tycker man. :cry:

Ska åka dit idag och visa dessa bilder och säga att sadeln nog är helt fel för min häst så hon får komma ut och prova ut fler sadlar och leta vidare efter en som passar om jag inte kan få pengarna tillbaks.

21 dagars regeln lät bra för de tar mer än 21 dagar att få hem en sadel då jag ska ha brun som oftast inte finns hemma på lager.
Fick vänta 5 veckor på denna fast det sa hon att de skulel ta 6-8 veckor så jag fick den iof lite tidigare.

Men ska be henne ta ut den sadel hon hade när jag provred så ska jag se om det är likadana verkligen. Så den hon har inte är 15 år gammal så massor har hänt med nyare modellerna.

Hon sa att de flesta islandshästarna har för långa sadlar och funkar bra med de, ja vad ska jag säga:crazy:

Men just nu har jag inte förtroende för en endaste sadelprovare usch finns det inga som kan man måste ju kunna lita på en som har utbildning tycker man. :cry:

Det är säkert en hel del islandshästar som har för lång sadel. Men de skulle säkert gå bättre med en kortare som inte ger ländtryck. :grin: Och nu finns det faktiskt en hel del sadlar på marknaden som är gjorda för att ligga på hästar som knappt har någon yta för sadeln alls.

Förstår att du tappat förtroendet. Jag gjorde detsamma som också blev grundlurad en gång. Sedan dess har jag inte vågat lita på någon sadelutprovare, och är väldigt skeptisk. Men det finns säkert dem som är kunniga och säljer välanpassade sadlar. Jag kan tipsa om en enklare kurs i sadelinpassning för din skull, så man lär sig grunderna och vad man ska se efter. På så vis kan man ta ut sadelutprovare och testa så många olika sorters sadlar man kan, men man har ändå lite kunskap i ryggen och kan se grundligt själv hur sadeln ligger på hästen. Då kan man inte bli helt överkörd.
Kan säga att två sadelutprovare jag stött på helt ändrat attityd när de märkt att jag faktiskt kan lite grann. Tex. en la på en sadel på min häst som inte passade, jag sa "den där är för lång för henne" och förklarade varför jag tyckte det. H*n mumlade "jajo, det är den..." och resterande sadlar som hon testade på var hon lite försiktigare med att säga "DEN PASSAR" utan provade ut noggrannare. Bistert men sant.

Rent krasst utifrån dina bilder så ser din häst ut att vara väldigt rund och bred, därför skulle jag välja en sadel med öppen kammare (arcade ouvert) och inte en sadel som är tillverkad för hästar med "halvblodsryggar". Sadeln ter sig vara för smal framför allt, och det kan ingen padd rätta till. Tror heller ej på att denna sadelmodell kommer att ligga optimalt på din häst ens om man värmer om den om jag skall vara helt ärlig.

Vad har sadelutprovaren lämnat för garantier? Företag? Kräva åtgärd alt. återköp?

sök på saddle fitting in 9 steps på youtube. Där kan du få en grundläggande teser om hur sadeln skall ligga. Förutom det som nämnts här. Hur sadel skall ligga an hela vägen etc. Det kan vara en böran och ett stöd i din argumentation. Filmen är saklig, men all form av sadelutprovning är nästa subjektiv, varje utprovare har sin egen "filosofi" hur sadlar skall ligga.

Förutom detta tycker jag du skall skriva ner dina argument skrifitligt innan, mötet. Vara förberedd och vara efter mötet skriva ett mail till henne där du skriver ner vad ni kommit överens om. Särskilt dina krav.

Du måste ge henne möjligheten att rätta till sakfrågan; sadeln passar inte. Lyssna på vad hon har för förslag på hur detta skall lösas. Jag tycker du också skall påpeka skriftligt att om sadeln skall värmas om och du skall fortsätta rida i sadeln förlorar den i värde, vid eventuell försäljning. Fråga henne då vem som skall stå för den värdeminskningen? Du eller hon?

Bara för att det finns hästar som går med för långa sadlar är det inte rätt.
Den här sadeln kan nästan inte bli mer fel. Fel bomvidd, fel vinklar både längs med och tvärs över. Bak ligger den i luften på sidorna. Varför padden som är för kort för sadeln? Är det för att sadeln inte ska ligga an längst bak så är det helt galet.
Sadelinprovaren har rätt att försöka rätta till problemet, men har du inte redan haft ett återbesök? Jag skulle försöka komma ur det och anlita någon annan. De flesta sadelinprovare har bara en helgkurs bakom sig och inga möjligheter att justera stoppningen om det skulle behövas. Själv föredrar jag en ordentligt utbildad sadelmakare.
Bra att du köpt både sadel och inprovningen av samma person. Där gör en del bort sig och får stora problem vid en ev. reklammation.

Usch jag lider med dig :(

Mina erfarenheter hittils är att sadelutprovare suger, helt värdelösa.

Ska ngn prova ut en sadel åt mig ska det vara en välrennomerad sadelmakare och ingen annan.

Jag hoppas att det löser sig med sadeln för dig.

Hon ska komma ut idag, Jag åkte in till henne igår och visade bilderna och hon höll med om att sadeln inte ligger ann hela anläggningsytan. när jag sa att kolal här bossorna ligger i luften sa hon inte så mkt annat än jaha
så jag återkommer senare ivkäll med hur allt gått.

Hon ska komma ut idag, Jag åkte in till henne igår och visade bilderna och hon höll med om att sadeln inte ligger ann hela anläggningsytan. när jag sa att kolal här bossorna ligger i luften sa hon inte så mkt annat än jaha
så jag återkommer senare ivkäll med hur allt gått.

Så där nu har hon varit ute och ja jag vetinte vad jag ska säga men så här sa hon.

Hon bad mig stoppa in handen under sadeln när hon hängde lite på den och ja då var det knappt någon kontakt på mitten av sadeln längs mot ryggen. <Alltså ingen anläggningsyta mitt p åsadeln därför ruggar den.
Hon sa såhär att ja vill du ha schabrak och gelpadd måste vi ta ut sadeln.. Men har inte alla de?? de flesta jag känner har schabrak under och en gelpadd av någe slag så de ska väl en sadelprovare ta hänsyn till.?
Hon provade sadeln utan någonting men så rider man ju inte tillvardags.. inte jag iallafall.

Så nu ska hon värma om den till en 36:a idag är det en 35:a i bommen.
När jag påpekade om den inte var för lång sa hon bara att nä sadeln har ju inte anläggningsyta ända längst bak utan bossorna(rund) går upp längst bak.

Att bossorna sticker ut på sidorna de sa hon inget om alls hon tyckte att sadeln följde hästen bra och passade henne bra.

Hon har ju rätt till att försöka 3 ggr så det är bara att se glad ut.

men inte en chans att jag tänker betala för denna omvärmning de kostar ju 2500 tydligen.

Men sa du till henne det ? Du kanske ska säga till henne lite krasst att du ger henne de här tre försöken men passar inte sadeln efter det vill du ändå inte ha den? så hon är medveten om det menar jag :)

Nej, gelepadd är absolut inget de flesta vill ha under sadeln. Det är ju bevisat rätt skadligt för hästryggen, varför skulle man vilja ha det? (stramar över tornutskotten enligt undersökningar).

Har du varit tydlig och meddelat att du inte anser att åtgärderna avhjälper problemet? Du har ju också en skydlighet att vara tydlig. Sa du till henne att du vill häva köpet?

Jag förstår inte. Menar hon att sadeln ligger bra utan något och dåligt när du lägger på schabrak och gelpad..?

Förstår isf inte hur det kan påverka. Gelpad skulle jag dock aldrig rida med. Men ett schabrak under sadeln skulle väl inte påverka hur den ligger..? Det är ju bara en tygbit för att skydda sadeln mot smuts...

Håller med ang. gelpad. Inget jag använder heller.
Sadeln skall passa med ett vanligt schabrak.
Har bara träffat en bra sadelutprovare av de 4 som varit i stallet.
De tre som var knutna till vissa märken var inte så petiga med vad som passade. Det viktigaste är att man köper en sadel. De provade ut sadlar till andra hästar i stallet. De 2 första visade sadlar som inte passade alls.
Den sista här i våras var bättre men sadeln hon tyckte passade min häst bäst var inte alls optimal.
Men sadelmakaren som ochså provade ut sadlar var helt makalöst bra.
Jag fick själv plocka i hop sadlar för provning, lärde mig väldigt mycket av henne. Tyvärr har hon slutat med sadelmakeri.
Tur att jag hade henne först.

Nä jag sa inget då hon höll ju med om att sadeln låg illa nu och att hon inte gillade att den ruggade och ville få fason åp detta problemet. Och vill prova att ändra bommen till vidare så får vi se nu om det blir bättre.

Och jag sa att då kör vi på de och blir sadeln inte bra trots detta får vi gå vidare med detta för att få en lösning. Och hon sa ja hör av sdig om det inte blir bra.
Tur hade jag vittne på

Jag är inge surig kund utan fel kan ju alla och om det nu inte blir bättre efter omvärmningen så då får vi gå vidare och just nu känns det som om hon är bra å ha och göra med och att det inte kommer bli några problem om jag behöver lämna åter sadeln och prova ut en annan i samma prisklass.

Jag känner att man behöver ju inte hugga av henne halsen innan hon fått chansen att rätt till felet vilket hon nu försöker.

Senast ändrad:

Men vänta nu. Bara för att du har padd till gamla sadeln är det väl inte självklart att du ska ha det på en ny, välpassande sadel? En padd är ju en nödlösning. Och en antiglidpadd på en sadel som passar - nä, aldrig i livet.

Att sadeln ligger i brygga vid stillastående är en sak, många hästar ändrar form vid ridning (och kommer upp med ryggen och fyller då ut), det hade jag inte som ensamt symtom reagerat på. Om den däremot ligger illa vid ridning är en annan sak.

Dumpa padden är mitt råd, hitta en sadel som passar och ligger still - det måste väl ändå vara ditt mål?

Även om sadeln har rundbossa och därmed inte tillför samma tryck på länden som en kilbossa, så är den ändå för lång och för bred. Detta är ju inget som man råder bot på genom att värma om sadeln.

Sen tycker jag inte att du ska använda någon gelpadd under en sadel som ska ligga bra på hästen, finns ingen anledning till detta.

Ber om ursäkt.
Svaret var inte riktat till dig. Var väl för snabb på knappen :)

*kl*

Ni som tycker det är ok att sadeln ligger i brygga vid stillastående samt vid skritt med motivering att hästen ändrar sig när den börjar jobba. Hur tänker ni då? Hur ska en häst vilja höja ryggen och jobba om sadeln nyper den baktill?? Hästen förstår ju inte att bara den börjar jobba så kommer sadeln sluta nypa.. Den kommer ju bara känna obehaget och sänka ryggen ännu mer för att undkomma tryck, det är i alla fall min uppfattning.

Det är inte ok. Man får punkttryck fram och bak och som TS skav på mitten. Sadeln ska ligga an hela vägen mad jämnt tryck.

Usch jag lider med dig :(

Mina erfarenheter hittils är att sadelutprovare suger, helt värdelösa.

Ska ngn prova ut en sadel åt mig ska det vara en välrennomerad sadelmakare och ingen annan.

Jag hoppas att det löser sig med sadeln för dig.

Tyvärr är det inte helt att lita på heller, har själv tagit hjälp av välutbildad sadelmakare (jobbat över 20 år med det) och fick helt knasiga sadlar utprovade. När hästen som alltid var snäll bara bockade i sadlarna så sa jag att detta är ju helt knas. Tur man har eget sunt förnuft också. Många tar ju hjälp av sadelmakare/utprovare för att få korrekt hjälp. Det finns ju såna som då tar för givet att allt dom säger är rätt. Har lärt mig under åren att man får vara mkt reserverad.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka