Sadelproblem!

antiloop8

Trådstartare
Jag har ett lite halvjobbigt problem. :crazy:
Jag har en jätteskön dressyrsadel nu som ligger bra på hästen OM jag har en fårskinnspad under. Men nu har jag börjat fundera på att byta sadel för att slippa att ha en massa olika slags paddar hela tiden.

Idag har jag provat 3 andra sadlar, 2 western och en syntet allround.
Jag vill helst ha en dressyrsadel.
Alla dessa sadlar klämmer på manken, vet ni något märke som gör sadlar med HÖGT framvalv?
Det är ju svårt för er att hitta den perfekta sadeln men jag vill iaf ha lite tips på ev. märken :)

Bilder finns på Gnägg under tråden "Brasse i slutet av augusti".

Sv: Sadelproblem!

Leta efter modeller med tillbakaskuret framvalv (cutback). Alla passiersadlar har det, tex. Wintec ligger bra på högmankade hästar om de inte har för rak rygg. Idag har de flesta bättre sadeltillverkare modeller med cutback.

Fårskinnspadden använder man ju endast ett kort tag, tex om hästen inte musklat sig över ryggen riktigt. Man brukar kalla den en "låtsas muskel". Är sadeln utprovad av sadelmakare etc? Iså fall är ju meningen din häst kommer växa i den om du förstår?

Om sadlarna klämmer över manken behöver du en med större mankfrihet, cutback. Det har de flesta sadlar idag. En orskak att de ligger mot manken kan också vara att sadlarna varit för vida för din häst.

Mitt råd är som vanligt att ta ut en sadelutprovare som kan passa ut en sadel som passar både dig och hästen! Hoppas det var till nån hjläp o lycka till med sadelköp! :)

Tack för tipsen!
Jag har rejäl cutback på dressyrsadeln jag har nu faktiskt. Han har ju en rejäl manke men ändå en rak rygg (när manken väl tar slut :D) men jag får nog åka ner till sadelmakeriet och be om lite tips och råd :crazy:

Hej Antiloop! ;)
Keiffer.... älskar dom. Haft dom av olika modeller på olika hästar, pållen har manke åt det rent skräckartade :eek: Keiffer har cutback och ligger kanon på honom. Lycka till!

Senast ändrad:

Aha...då får jag kolla lite Keiffer oxå då...*skriver upp*
Herregud undra vad de säger när man kommer:
- Hej, folket på Bukefalos säger att jag ska kolla på följande, Keiffer, Wintec, Passier osv osv.

De tror jag är galen säkert ;)

Jo det är ju jäkligt viktigt faktiskt!
Jag testade som sagt flera sadlar igår och ingen jäkel passade :crazy: Men helst vill jag ju ha en dressyrsadel oxå...man sitter ju för jäkla skönt i dom ;)

Man gör ju det! Medryttarpållan hade en griffin dressyr som var superskön. Tyvärr kunde inte min häst ha den annars hade jag lätt fortsatt rida i den! :love: Man får otroligt bra sits i dressyrsadlar!

Vill du ha något billigare alternativ så säger jag Griffin. De har cutback och passar ganska raka ryggar bra.

Såja, då hade man varit i Jönköping då. Jag har lånat med 2 sadlar hem. En Hubertus :love: och en Olympic!

Jag provred Hubertusen nu ikväll och oj oj oj säger jag bara, sååå skön.
Jag har iof alltid varit ett Hubertus freak :D :bow:

Felet på min sadel hittade vi ganska direkt, bommen är på tok för vid, så nu blir det en normalare bom för Brasses del :)

Nope inte det, är de bra eller?
Ärligt talat har jag inte hört talas om sådana?
Jag är innebränd på "de vanliga" :D

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 194
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956
Utrustning Hej! Är gammal bukefalisk men länge sedan jag postat en ny tråd... Hur som helst, har nu sålt 2 hoppsadlar och kan med gott samvete...
Svar
13
· Visningar
1 641
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 419
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka