Lorelie
Trådstartare
Vi skulle köpa ny sadel till Kreles.
Första vi hade hemma låg bra, men den var ojämn i stoppningen
Så den fick åka tillbaka, och vi fick med oss en som är jämn, i övrigt samma som den andra, sa de iaf! Men när jag la på den så ligger den inte alls lika dant som den förra, denna måste vara rakare i bommen, och dessutom bredare.
Hästen är ojämn i muskelaturen (se tråden på ridning)
Lite bilder första sadeln, ryggen, och andra sadeln. Även en på stocksadeln som ägaren rider i när han någon gång gör det (dvs jättesällan... det är mest jag som rider hästen)
Vi fick även låna med oss en begagnad Kentaur (?) från en tjej eftersom hon haft den på en mängd olika hästar och den brukar passa bra. Tyvärr var den för smal för Kreles, annars var den lagom svängd och manken fick plats osv, skön att sitta i (det var inte sadel nr 2 ovan, det kändes inte alls bra att sitta i den, det gjorde det däremot med nr 1)
Vi hade en sadelutprovare ute i sommras, men hon var helkonstig
sa att vi kunde ha en sadel, men den passar inte alls, den är för svängd (enligt min ringa uppfattning... det blir fläckar mitt på schabraket, dvs tryck på ett ställe bara), dessutom ligger den illa i fram också, för lite plats till manken. Hon rekomenderade också en speciell pad (syns under stocksadeln), men den förstår jag mig inte heller på
Kanalen på sadeln är ju till för att ryggraden ska gå fri, men med padden så försvinner det, den ligger platt på ryggen och trycker på manken. Den skulle vara SÅ bra och motverka tryck osv.
Första vi hade hemma låg bra, men den var ojämn i stoppningen
Hästen är ojämn i muskelaturen (se tråden på ridning)
Lite bilder första sadeln, ryggen, och andra sadeln. Även en på stocksadeln som ägaren rider i när han någon gång gör det (dvs jättesällan... det är mest jag som rider hästen)
Vi fick även låna med oss en begagnad Kentaur (?) från en tjej eftersom hon haft den på en mängd olika hästar och den brukar passa bra. Tyvärr var den för smal för Kreles, annars var den lagom svängd och manken fick plats osv, skön att sitta i (det var inte sadel nr 2 ovan, det kändes inte alls bra att sitta i den, det gjorde det däremot med nr 1)
Vi hade en sadelutprovare ute i sommras, men hon var helkonstig