sadelproblem.....

Jezzie

Trådstartare
Någon som har några bra tips på en hopp/flat som skulle kunna passa på en C-ponny med väldigt rund/platt rygg. Bomvidden måste naturligtvis vara vid, funderade på en Prestige pony, någon som vet hur dom är?

Sv: sadelproblem.....

Om hästen har en rak rygg så kommer antagligen inte Prestige att passa. Om du lägger in en bild på ponnyn så blir det lite lättare, en uppställd bild från sidan.

Ponnyn har inte så rak rygg, den är bara bred och platt. Jag skulle nog säga att hon är rätt svängd i ryggen. Har väldigt lite manke....

Jezzie skrev:
Ponnyn har inte så rak rygg, den är bara bred och platt. Jag skulle nog säga att hon är rätt svängd i ryggen. Har väldigt lite manke....

Du får nog lägga in en bild, för bred, platt och med liten manke brukar (men BEHÖVER inte) komma ihop med rak rygg. Å andra sidan kan hästen vara överbyggd t ex vilket också påverkar. Så det enklaste är nog om du lägger in en bild på henne?

Ämelie skrev:
Morris & Noland kanske?

Morris & Nolans ponnyhopp har en förhållandevis svängd bom, om än inte lika svängd som Prestige, men på en rak rygg fungerar M&N inte speciellt bra (iaf inte ponnyhoppsadlarna). Provade ju sådan, med stora förväntningar, på valacken men bara konstatera att det inte ens var ide att provsitta den, bommen stämde tyvärr inte alls =/

Men för en ryggs om inte är tillräckligt svängd för prestige men inte rak heller skulle nog de kunna bli en hit. Men trådskaparen bör nog lägga in en bild för man ska kunna råda lite mer.

Jag ska försöka fota, men det blir tidigast ikväll isf. Annars så är jag öppen för mer tips vilka sadlar som är bra osv. sadelprovare o dyl brukar ju bara vilja sälja....

Jezzie skrev:
Jag ska försöka fota, men det blir tidigast ikväll isf. Annars så är jag öppen för mer tips vilka sadlar som är bra osv. sadelprovare o dyl brukar ju bara vilja sälja....

Fast vad som är bra är egentligen irrelevant ;) Jag kan vara hur kär jag vill i Prestige och tycka de är superbra, men jag kan inte ha dem till min häst i alla fall (eftersom han har rak rygg).

Jo givetvis, men det är ju bra att veta vilka man ska prova och vilka man ska akta sig för :p Sadlar är en hel vetenskap och att leta sadel är bland det värsta jag vet :devil: Hädanefter ska jag ta med mig sadeln när jag provrider en häst passar den inte så köper jag inte hästen.... gud så smart jag är :D

Min häst ser så ut, jättebred och platt, han är svankig... så det behöver inte alls betyda att hästen har rak rygg. Mem visa en bild så vi ser! :)

Jezzie skrev:
Jo givetvis, men det är ju bra att veta vilka man ska prova och vilka man ska akta sig för :p Sadlar är en hel vetenskap och att leta sadel är bland det värsta jag vet :devil: Hädanefter ska jag ta med mig sadeln när jag provrider en häst passar den inte så köper jag inte hästen.... gud så smart jag är :D

Vilka du ska prova beror ju på vilka som kan tänkas passa hästen. Det enda du rent generellt ska undvika är billighetssadlar som typ Hööks och Börjes egna märken, samt en del billigare syntetsadlar.

Pessoa Pony kanske skulle kunna passa, den är rakare i bommen än Prestige.. Finns i Wide o är ungefär som Prestige 36..

Pessoa tror jag är för takformad.
Om hästen har svängd rygg så pröva en prestige. Kankse en med latexpanenler. Den ligger nog bättre.

En billiagre variant är Santa Cruz Celine.
Den passar min häst som har platt manke, rund o platt rygg.
Sadeln har stor anläggningsyta och är trevlig för mindre peng.
Passar en sån här häst 0!

Sen finns ju som sagt Morris and Nolan, Amerigo och kanske Frank Baines( har ingen erfarenhet av den själv)

bäst av alla bukes råd är ju att ta ut en sadelutprovare så du vet att du får exakt den sadel som din häst behöver. Folk på buke vet mycket men ingen kan säga (utifrån dina beskrivningar) vilken sadel som ligger bäst!
Ta konakt med sadelmakare så löser det sig nig!

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
479
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 421
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka